Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

MUHYIDDIN SETUJU PARTI BARU


Lawan BN: Muhyiddin bersetuju penubuhan parti baharu‎
Muhyiddin
Muhyiddin. - Foto Sinar Harian Oleh AFIQ RAZALI

SHAH ALAM - Bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, beliau secara peribadi bersetuju dengan dengan cadangan Tun Dr Mahathir Mohamad untuk menubuhkan sebuah parti politik baharu.

Muhyiddin berkata, sekiranya cadangan itu menjadi kenyatan parti baharu itu perlu bekerjasama dengan semua pihak termasuk Pakatan Harapan, Pas dan pertubuhan masyarakat sivil untuk meneruskan perjuangan menyelamatkan Malaysia di samping mengambil langkah-langkah perlu untuk melakukan reformasi institusi.


"Saya telah berbincang dengan Tun Dr Mahathir, Datuk Seri Shafie Apdal, Datuk Seri Mukhriz dan rakan-rakan yang lain mengenai keperluan penubuhan sebuah wadah politik untuk meneruskan perjuangan ini menerusi penyertaan di dalam pilihanraya.


"Pada masa yang sama, saya juga akur bahawa penubuhan sebuah wadah politik baharu hanya akan berkesan sekiranya ia dipersetujui secara konsensus oleh rakan-rakan pimpinan parti-parti pembangkang yang lain. Untuk itu saya akan meneruskan perbincangan dengan pihak-pihak yang berkaitan sebelum memutuskan langkah selanjutnya," katanya dalam satu kenyataan rasminya hari ini.


Sebelum ini, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad merancang untuk menubuhkan parti politik baharu dalam masa terdekat sebelum membentuk blok pembangkang yang lebih besar di negara ini.


Menurutnya, pihak yang menyokong Deklarasi Rakyat sebelum ini telah bersetuju terhadap perancangannya itu.


"Mereka bersedia menerima parti politik baharu jika ia berkongsi matlamat seperti mereka.

"Saya hanya pengasas. Tidak semestinya saya menjadi Presiden parti," katanya pada sidang media selepas pertemuan dengan beberapa pimpinan pembangkang dan NGO di Yayasan Kepimpinan Perdana, di sini, baru-baru ini.


ARTIKEL BERKAITAN: Tun M rancang tubuh parti baharu tapi...


Dalam pada itu, ujarnya beliau juga bersependapat dengan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim,  Timbalan Presiden Pas Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man,  dan Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Azmin Mohamed Ali dan beberapa pimpinan PH dan Pas yang lain bahawa parti-parti pembangkang perlu kembali berunding untuk mewujudkan kesepakatan dalam menghadapi pilihan raya umum akan datang.


"Kesepakatan ini adalah amat penting untuk meraih keyakinan rakyat bahawa parti-parti politik selain BN mampu untuk menerajui Malaysia dengan lebih baik dan membela nasib rakyat," katanya.
free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.