• Pas paling mudah dipancing keluar PR Khalid Samad berucap pada Ceramah Perdana PR di sini, malam ini. - Foto Sinar Harian oleh NIZAM ZAIN
1 / 1
SHAH ALAM - [DIKEMASKINI] Pas adalah parti komponen PR yang paling mudah untuk ditarik keluar dari pakatan pembangkang dan ia merupakan salah satu strategi yang digunakan Umno dan BN untuk memastikan survival parti itu PRU14 akan datang.

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad mendakwa perkara itu diakui sendiri oleh Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yaasin pada Perhimpunan Agung Umno lalu dengan mengatakan Pas bukan lagi musuh utama parti itu.

"Umno BN tengok Pas ini boleh dia tarik keluar dari PR dengan mudah apabila Muhyiddin mengatakan Pas bukan musuh utama Umno.

"Musuh utama Umno kini ialah golongan liberal dan sekular, liberal itu bukan Umno tetapi PKR, sekular itu bukan Umno tetapi DAP," katanya pada Ceramah Perdana PR di sini, hari ini.

Dalam pada itu, Khalid juga mendakwa strategi lain yang digunakan Umno BN ialah membuat persempadanan semula, biarpun undi kepada PR meningkat sehingga 10 peratus namun ia dapat memastikan parti perikatan itu kekal memerintah negara.

"Kalau buat persempadanan baharu, ia akan ikut kepentinagan dia (Umno-BN).

"Biar PR dapat undi popular tetapi dia tetap memerintah sebab dia sudah tentukan 120 kerusi Parlimen selamat (untuk BN) walaupun undi PR bertambah," katanya lagi.