Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

TAHUN 017 LAGI KUAT KRISIS

2016 tahun penuh krisis, kata Muhyiddin
Muhyiddin Yassin
Muhyiddin Yassin. - Foto Sinar Harian oleh ROSLI TALIB
 
SHAH ALAM – Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Tan Sri Muhyiddin Yassin menyifatkan tahun 2016 yang baharu sahaja berlalu merupakan tahun yang penuh dengan krisis.

Dakwanya antara krisis yang dimaksudkan termasuk krisis kepemimpinan, krisis keyakinan, krisis keruntuhan institusi negara dan krisis moral yang dialamioleh pimpinan negara.

“Rakyat menanggung kesan paling buruk. Kejatuhan nilai ringgit menyebabkan kos barangan import meningkat secara mendadak dan harga barangan keperluan harian semakin mahal. 

Rakyat semakin menderita akibat kos sara hidup yang kian meningkat. Akibat kejatuhan harga minyak dunia, hasil negara juga berkurangan.

“Lebih mengecewakan, hasil negara yang berkurangan ini pun terpaksa digunakan untuk membayar hutang piutang dan tanggungan negara yang semakin meningkat disebabkan oleh pelbagai penyelewengan, ketirisan dan salah urus ekonomi negara,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Tahun 2016 juga menyaksikan peruntukan kerajaan untuk sektor-sektor utama yang menyentuh kebajikan rakyat seperti pendidikan dan kesihatan terpaksa dipotong.

Kataya, kerajaan juga sudah tidak mampu menyediakan biasiswa kepada pelajar seperti dahulu.

“Peruntukan kepada universiti-universiti awam juga dikurangkan. Malah peruntukan kepada hospital-hospital awam juga mengalami penurunan.

"Sehinggakan di sesetengah hospital awam, pesakit tidak lagi dapat menikmati perkhidmatan kesihatan percuma seperti sebelumnya. Semua ini menghakis keyakinan rakyat terhadap kemampuan kerajaan untuk membela kebajikan mereka.

Kata bekas Timbalan Perdana itu lagi, kerajaan juga sepatutnya tidak berkompromi hak negara untuk mendapatkan bantuan dari negara asing.

“Ia bukan isu ekonomi atau perniagaan tetapi menyentuh kedaulatan kita. Ianya berimplikasi besar kepada negara oleh kerana kebergantungan tinggi kepada negara luar dari segi kewangan, kepakaran dan guna tenaga,” ujarnya lagi.

Ujar Muhyiddin lagi, jika rakyat ingin melihat negara ditadbir secara lebih bertanggungjawab, maka setiap rakyat yang mempunyai satu undi di tangan masing-masing perlu membuat pertimbangan yang wajar dalam pilihan raya akan datang.

“Adakah kita mahu mengambil sikap tidak apa dengan membiarkan sahaja pemimpin yang tidak amanah terus merompak harta negara dengan rakus dan mengenepikan kepentingan rakyat, atau mengambil satu pendirian yang tegas dan iltizam yang kukuh untuk melakukan perubahan dengan menggantikan kerajaan sedia ada dengan kerajaan baharu yang lebih beramanah dan bermaruah.

“Bersatu lahir untuk menyatukan rakyat dalam satu perjuangan melakukan perubahan melalui agenda reformasi, keadilan, keterangkuman, kesederhanaan dan progresif," katanya lagi.

3 orang berkata:

Unknown said...

KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada DATOK atas nomor yang DATOK
beri 4 angka [0306] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus DATOK.
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu DATOK. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan DATOK..
sekali lagi makasih banyak ya DATOK… bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi DATOK BOWOH IBRAHIM MAT ZIM,,di no (((085-342-064-735)))
insya allah anda bisa seperti saya…menang NOMOR 770 JUTA , wassalam.


Anonymous said...

Tajuk tak best la pakkaramu sbb tak kutuk pan.

Anonymous said...

Musim banjir ni kalu tebang balak pun cantik jugak ni.

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.