Dr Asri 
SHAH ALAM - Terlalu banyak perniagaan yang tidak mengikut syariat tetapi menggunakan label jenama Islam bagi mengalih pandangan orang Islam untuk mendapatkan produknya.

Dr Asri berkata, terdapat peniaga yang mengambil kesempatan di sebalik nama Islam.

“Sesetengah orang itu percaya ekonomi itu jadi Islam kerana ia diletakkan ala-ala gambar macam masjid sikit, ada bangunannya ada kubah-kubah sikit, ada tulisan Arab sikit atau di tambah tulisan yang ada perkataan al.

“Tapi dari segi akadnya tidak tercapai walaupun kopiahnya besar, kerana wujud unsur penindasannya ada di situ, contohnya pinjam di bank yang Islam atau tidak Islam bebanannya adalah sama, tidak dapat mengeluarkan orang Islam dari masalah kemiskinan,” katanya.

Kata beliau, ekonomi Islam adalah melibatkan semua perkara termasuk etika dalam ekonomi itu sendiri supaya ia bersih daripada amalan yang tidak diredai ALLAH.

“Ada pelbagai produk Islam dalam dunia ini, tapi isu kemiskinan tidak dapat kita keluar dengan hanya menghasilkan  produk-produk seperti ini.

“ALLAH menyuruh kita bukan sahaja adil, tapi ihsan, bukan sahaja adil dalam urus tadbir ekonomi, urus tadbir politik, rumah tangga dan sebagainya,” ujarnya.


Bagaimanapun katanya, sebagai orang Islam adalah tanggungjawab kita untuk membantu sesama agama bagi membangunkan ekonomi Islam.

“Orang Islam boleh bantu ekonomi Islam dengan membeli barangan orang Islam, saya bukan suruh kita haramkan beli produk bukan Islam, tapi ini adalah antara kaedah kita boleh bantu sesama Islam.

Katanya, walaupun ia bukan kewajipan, tetapi ia adalah sifat yang dipuji kerana untuk bangunkan ekonomi orang Islam.

“Saya bagi satu contoh, bila kita hendak beli ada dua produk, satu produk keluaran Muslim, satu lagi produk bukan Muslim, walaupun tidak salah hendak beli produk tersebut, sebab kuasa membeli adalah hak kita.

“Namun apabila kita beli produk yang Muslim tersebut, sekurang-kurangnya kita telah membantu saudara Muslim kita,” katanya.

Beliau berkata,  keutamaan wajar diberikan kepada barangan saudara Muslim walaupun kadangkala harganya lebih tinggi.

“Saya pun sentiasa memesan kepada isteri saya agar sekiranya ingin berbelanja, belilah produk keluaran Muslim,” katanya.