Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

SELEPAS ISU MAT SABU ISU SELANGOR PULAK PANAS !

HANGPA NI JANGAN LA MAIN TUDUH-TUDUH ! TAK DA NIAT NAK KASI JATUH MB SELANGOR ! kami cakap pasal ngo jew !

Pengerusi Mais: Ada bertemu NGO, tapi bukan bincang jatuhkan MB

September 07, 2011
 
KUALA LUMPUR, 7 Sept — Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (Mais) Datuk Setia Mohamad Adzib Mohd Isa mengaku pihaknya pernah mengadakan pertemuan membabitkan penyertaan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam bulan lalu, tetapi menafikan ia berniat politik, termasuk mahu menjatuhkan kepimpinan Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim.

“Saya selaku ketua Mais dan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) telah memberikan penjelasan tentang apa yang berlaku kepada NGO Islam, bukan setakat mereka baca daripada akhbar ataupun The Malaysian Insider sahaja... tetapi ini bukan pertemuan politik, cuma memberi penjelasan apa yang sebenarnya berlaku,” kata Adzib ketika dihubungi pagi ini.

Malah kata beliau, pertemuan itu juga tidak membincangkan memorandum khusus bagi menyerang kepimpinan Khalid.

“Sebaliknya kami memberi penjelasan sahaja. Akhirnya mereka berkata mereka telah mendapat fakta yang betul dan tepat... tugas Mais dan Jais memberikan maklumat yang betul,” katanya.

“Ia bukan pertemuan politik tetapi hanya berkaitan dengan isu Islam,” kata bekas setiausaha kerajaan negeri ini. Pakatan Rakyat melabelkan beliau condong dan memihak kepada Umno.

Ahli Dewan Diraja Selangor ini berkata, tindakan susulan yang diambil oleh NGO yang terbabit termasuk mempersembahkan memorandum kepada Sultan Selangor adalah pendirian pihak berkenaan, bukan keputusan Mais atau Jais.

“Selepas pertemuan mereka ada menyediakan memorandum dan mereka telah mempersembahkan kepada Tuanku Sultan... itu keputusan mereka,” katanya lagi.

Ditanya sama ada pertemuan itu turut dihadiri oleh wakil Pejabat Peguam Negara, Adzib berkata, pemimpin-pemimpin NGO yang hadir sebenarnya merupakan mereka yang berkhidmat di agensi-agensi kerajaan termasuk yang hadir merupakan staf Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

“Dan, mereka juga menganggotai NGO, mereka mewakili NGO, bukannya agensi kerajaan,” kata beliau menjelaskan bahawa tidak boleh mengatakan mereka mewakili agensi-agensi yang dimaklumkan.

Beliau diminta mengulas entri blog Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad, mendakwa pihak-pihak tertentu, didakwa ada kaitan dengan Umno, telah mengadakan pertemuan tertutup membabitkan agensi-agensi agama untuk menjatuhkan kepimpinan Menteri Besar Selangor.

Langkah itu didakwa diusahakan ekoran kes serbuan ke atas Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) dekat Petaling Jaya pada 3 Ogos lalu ekoran kononnya ada usaha memurtadkan umat Islam.

Khalid, yang juga Yang Dipertua PAS kawasan Shah Alam berkata, pertemuan membabitkan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam bersama Jais dan Adzib sendiri serta turut dihadiri oleh wakil dari Pejabat Peguam Negara.

“Mereka membincangkan memorandum untuk dihantar kepada Sultan Selangor, menyerang Menteri Besar berhubung isu Kristianisasi ini. Nampak-nampak gaya satu usaha bersungguh-sungguh ingin menjatuhkan Menteri Besar. Adalah diharapkan tiada Exco dari Pakatan Rakyat, lebih-lebih lagi dari PAS, yang turut serta,” kata beliau dalam entro blognya semalam di bawah tajuk “Coret Minggu Pertama Syawal”.

Kata Khalid, sebelum era Mac 2008, semuan pihak termasuk Jais dan Mais mengambil sikap berdiam diri dengan cara pentadbiran kerajaan negeri pimpinan Barisan Nasional (BN).

“Tetapi di zaman Menteri Besar yang berkebajikan (pimpinan Khalid Ibrahim), bersih dari rasuah dan mementingkan rakyat, apa saja alasan boleh digunakan untuk menempelak Menteri Besar.

“Adalah dikhuatiri akan ada yang mula bertanya, “mengapa dulu diam, sekarang nak bising?” Seterusnya nanti ada pula yang akan menganggap dulu dapat bahagian! Sekarang habuk pun tiada, maka itulah sebabnya bikin kecoh,” katanya.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.