Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Monday, March 5

Depa pakat-pakat tibai Anwar...

Gerakan Bersepadu Untuk Jatuhkan Reputasi Anwar

KEBELAKANGAN ini satu demi satu perkara dibangkitkan yang bertujuan menjatuhkan lagi reputasi Datuk Seri Anwar Ibrahim dan menyemarakkan sentimen yang beliau adalah seorang penyokong negara Israel dan kekejamannya ke atas rakyat Palestin.

Terbaru, TV3 aka media belaan UMNO semalam menyiarkan petikan temuramah sidang video dengan Pengerusi Biro Politik Hamas, Dr. Mousa Abu Marzook yang menafikan ada hubungan dengan kenyataan Anwar bahawa kenyataannya untuk melindungi keselamatan Israel yang disiarkan di dalam The Wall Street Journal (TWSJ) pada Januari lepas ada kaitan dengan pertubuhan tersebut.

Klip berita tersebut boleh dirujuk disini.
Beberapa hari sebelum kerajaan membuat keputusan untuk menyiarkan surat-surat antara mantan Perdana Menteri, Tun. Dr. Mahathir Mohamad dengan 3 bekas Perdana Menteri Israel, sebuah akhbar Israel Haaretzpula disini menyiarkan kenyataan Ehud Barak (kini Menteri Pertahanan Israel) yang dipetik sebagai berkata:-

Mahathir wrote in response that he hoped that the Israeli leadership would have the courage to take the corresponding steps in order to achieve peace with the Palestinians. The content of the letters was general and there was nothing there that could embarrass Mahathir

(Kenyataan terakhir yang penulis hitamkan itu jelas menunjukkan ia sengaja ditulis sedemikian rupa untuk melindungi kepentingan Mahathir dan UMNO).

Laman ini berpendapat, semua ini adalah usaha terancang UMNO diperingkat antarabangsa, dengan bantuan-firma-firma perunding antarabangsanya seperti APCO Worldwide, untuk merosakkan reputasi Anwar sebagai pemimpin Islam terkemuka yang berpandangan sederhana.

Justifikasi penulis, hanya firma-firma ini sahaja yang boleh mempengaruhi akhbar Israel seperti Haaretzuntuk menulis artikel yang memihak kepada kepentingan UMNO.

Dalam soal pendirian Hamas berhubung ‘melindungi keselamatan Israel’ yang dijadikan isu oleh UMNO, kelihatannya ada pertentangan pendapat antara 2 pemimpin Hamas iaitu Khalid Mish’al dan Dr. Mousa Abu Marzook.

Dalam pertemuan di Doha beberapa minggu lepas, Khalid dilaporkan menegaskan semula komitmen untuk mempertahankan konsep Two States Solution yang dipersetujui pihak-pihak bertelagah dan semua negara Arab yang antara lain turut menyatakan keperluan melindungi keselamatan Israel.

Justeru tidak wajarlah Anwar dipersalahkan kalau pertentangan pendapat ini berlaku.

Penulis menggesa agar pejabat Anwar mendedahkan butir pertemuan beliau dengan Khalid Mish’al bagi mematahkan hujah bahawa Anwar menipu Datuk Nik Aziz Nik Mat dalam kenyataan medianya selepas pertemuan kedua mereka (lanjutan dari tindakan PAS mengeluarkan surat penjelasan kepada Anwar) berlangsung, bahawa perkara tersebut (melindungi keselamatan Israel) adalah selari dengan pendirian Hamas dan Fatah.

Ini perlu dilakukan segera, jika tidak ia akan memberi kesan kepada semua pihak dalam Pakatan Rakyat kerana kelihatannya UMNO all out dalam soal ini, termasuk mengadakan hubungan dengan media Israel (melalui agensi perundingnya) untuk menulis artikel yang memihak kepada mereka.- SPR

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.