Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Sunday, September 1, 2013

Rupa-rupanya Melayu tertipu. Rakyat membanting tulang, raja bersenang-lenang!!

 
KERAJAAN RAKYAT:

Kalau pemimpin Melayu Umno dan raja-raja Melayu yang berlambak di negara ini benar-benar jujur dan prihatin terhadap bangsa Melayu, pastinya Melayu tidak merempat di negara sendiri.

Apa yang pasti, yang punya kuasa politik adalah Melayu Umno dan yang punya kuasa Arah Ikut Suka mereka adalah raja-raja Melayu. Justeru, kenapa pula Cina yang disalahkan bila Melayu tertindas?

Siapa yang menindas Melayu kalau bukan Melayu Umno? Siapa yang membiarkan Melayu terpinggir kalau bukan raja-raja Melayu yang bermewah hasil daripada keringat rakyat yang ramainya berbangsa Melayu!!!

Rakyat membanting tulang, raja bersenang-lenang!!
 
Sebelum baca renungan di bawah, fahami renungan Kerajaan Rakyat di atas dahulu:

Rupa-rupanya Melayu tertipu.

SEORANG pensyarah yang seisi keluarga fasih bertutur bahasa Cina mengesyorkan kepada Awang agar mempromosikan usaha menggalakkan orang Melayu belajar bahasa tersebut. Pandangannya itu disokong kuat oleh seorang aktivis dan tokoh korporat, yang turut serta dalam satu perbincangan ketika mengunjungi pejabat Utusan, baru-baru ini.

Menurut kedua-duanya adalah lebih mudah memahami sikap dan psiki kaum Cina jika boleh menguasai bahasa mereka. Awang setuju.

Pensyarah itu juga membawa suatu kisah benar semasa kempen PRU-13 di Bukit Katil, Melaka pada 1 Mei lalu, untuk direnungkan. Dalam satu ceramah anjuran pakatan pembangkang, seorang penceramah Cina apabila tiba gilirannya berucap berapi-api diselang-selikan Bahasa Mandarin dan Bahasa Malaysia.

Ketika menggunakan Bahasa Malaysia, dia menyentuh soal melawan rasuah, tukar kerajaan dan perubahan yang para hadirin termasuk sebahagian Melayu bertepuk. Apabila beralih kepada Bahasa Mandarin, pemimpin itu dengan nada suara lebih tinggi berjanji akan membina lebih banyak kandang babi di negeri itu jika pakatan menang.

Majoriti kaum Cina yang hadir gegak gempita dan orang Melayu yang tidak faham apa-apa, terikut bertepuk sorak. Pensyarah tersebut dan anaknya lepasan sekolah Cina yang sekadar hadir untuk mendengar, menggeleng-geleng kepala kerana mereka sangat faham apa yang dituturkan.

Rupa-rupanya Melayu tertipu.

Artikel BISIK-BISIK AWANG
Rupa-rupanya Melayu tertipu.

Rakyat membanting tulang, raja bersenang-lenang!!

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.