Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

JLN SESAK MENGUNDANG MAUT


Jalan sesak punca 17 orang meninggal dunia
Jalan sesak punca 17 orang meninggal dunia

JAKARTA - INDONESIA . Pemerintah Indonesia menyampaikan permohonan maaf di atas kematian 17 orang akibat kesesakan lalu lintas, sepanjang perjalanan pulang mereka pada sambutan Aidilfitri tahun ini.

Memetik laporan Merdeka.Com, penyebab kematian 17 orang itu adalah disebabkan pelbagai punca, antaranya kemalangan lalu lintas, dan juga antaranya kerana menghirup terlalu banyak udara toksik daripada pendingin udara kenderaan akibat terlalu lama dalam kenderaan akibat kesesakan yang luar biasa.

"Terjadinya musibah sebahagian warga masyarakat pada saat kemacetan (kesesakan) di Pantura daerah Kabupaten Brebes.

"Saya Mendagri atas nama pemerintah menyampaikan permohonan maaf kepada masyarakat yang mudik (pulang ke kampung), khususnya kepada keluarga yang tertimpa musibah," kata Menteri Dalam Negeri, Tjahjo Kumolo.

Tjahjo berkata, pemerintah telah berupaya semaksimun  mungkin untuk memberikan perkhidmatan terbaik kepada masyarakat saat mereka pulang ke kampung sempena lebaran.

"Mulai dari mempercepat proses pembayaran jalan tol hingga melakukan pembaikan jalan.
"Adanya musibah dan masih adanya kekurangan udara dalam perjalanan , sekali lagi sebagai Mendagri kami mohon maaf," katanya.

Terdahulu, memetik laporan media tempatan Indonesia melaporkan 17 orang meninggal ketika dalam perjalanan pulang ke kampung halaman masing-masing melalui laluan  Tol Pejagan-Brebes , Jawa Tengah Isnin lalu.

Sementara itu, Kementerian Kesihatan Indonesia menafikan kematian mereka ini terkait akibat kesesakan lalu lintas.

Berdasarkan laporan yang diterima pihak Kesihatan Daerah, meninggalnya 17 orang itu terjadi dalam tiga hari sejak 3 hingga 5 Julai  2016, di berbagai tempat dan dengan berbagai faktor.

"Bukan akibat macet dalam satu hari dan satu tempat yang sama seperti diberitakan sejumlah media," ujar Ketua Biro Komunikasi dan Pelayanan Masyarakat Kemenkes, Oscar Primadi.

Sementara itu, ketua Pusat Krisis Kesihatan Kemenkes, Achmad Yurianto, menjelaskan beberapa faktor yang boleh  menjadi penyebab mereka meninggal antara lain kepenatan melampau dan kekurangan cecair dalam badan.

"Ditambah lagi kondisi kabin kenderaan yang relatifnya sempit serta tertutup dengan penggunaan penghawa dingin  terus menerus akan menurunkan oksigen serta menaikkan karbon dioksida," kata Yuri.

Untuk mencegah agar kejadian serupa tidak terulang, Kemenkes mengingatkan masyarakat yang akan melalui perjalanan jauh untuk pulang ke kampung agar menjaga kesihatan dan mengutamakan keselamatan.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.