Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

PEMBENTANGAN NOT REALISTIK ? TAPI PRAKTIKALNYA BELUM LAGI NAMPAK

Muhyiddin tidak puas hati dengan pembentangan bajet
Muhyiddin Yassin
Muhyiddin Yassin. - Foto Sinar Harian

KUALA LUMPUR - Pembentangan Bajet 2017 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah menimbulkan ketidakpuasan hati di kalangan pembangkang.

Presiden Parti Pribumi Bersatu (Bersatu), Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, beliau sebagai Ahli Parlimen Pagoh turut tidak berpuas hati dengan pembentangan bajet tersebut memandangkan ia tidak menggambarkan keadaan kedudukan kewangan negara yang sebenar.

"Kita tak sedia dengar apa-apa penjelasan lagi kerana saya percaya apa yang disampaikan itu tidak memberikan gambaran tentang kedudukan realistik," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen, hari ini.

Ketika sesi Pembentangan Bajet 2017 semalam, ahli-ahli Parlimen dari pembangkang dilihat bersepakat untuk keluar dewan sebagai tanda protes terhadap bajet disediakan oleh kerajaan tersebut.

Dalam pada itu, Muhyiddin yang juga merupakan bekas Timbalan Perdana Menteri memaklumkan bahawa rakyat negara ini telah diguna-gunakan dengan tawaran-tawaran tertentu namun hakikatnya kerajaan tidak mempunyai dana mencukupi.

"Mungkin soal aliran tunai (cash flow) juga  merupakan satu bebanan namun ia tidak digambarkan dalam pembentangan kali ini," katanya.

Di samping itu, Muhyiddin berkata beliau turut meyakini bahawa kementerian-kementerian juga tidak akan dibekalkan dengan jumlah wang yang dinyatakan di dalam pembentangan bajet tersebut.

Menurutnya, situasi ini bakal memberikan masalah lebih besar memandangkan gambaran pada tahun 2017 dikatakan akan lebih teruk.

"Ekonomi dunia tidak akan pulih dan negara tak akan dapat sumber dana baru.

"Dan disebabkan bebanan tadi, ia akan menjadikan masalah rakyat lebih teruk,"katanya.

Ujar beliau, kerajaan sepatutnya lebih beramanah dan bertanggungjawab khususnya melibatkan isu pokok yang sepatutnya diberikan penjelasan kepada rakyat.

Dalam pada itu, Muhyiddin berkata Perdana Menteri beranggapan bahawa  penerangan yang diberikan olehnya dalam pembentangan bajet kali ini dapat meyakinkan rakyat untuk dilaksanakan.

Ujar Muhyiddin, beliau pernah berada dalam kerajaan dan melalui pengalamannya, kementerian-kementerian yang dijanjikan peruntukan besar kebiasaannya tidak memperoleh jumlah tersebut selepas proses saringan, kelulusan Unit Perancang Ekonomi (EPU) dan sebagainya.

"Saya percaya ini akan berlaku kerana jelas terbukti hasil negara tak mungkin dapat menampung sejumlah besar tanggungan dan pembiayaan," katanya.

14 orang berkata:

Anonymous said...

Apa penoreh getah di baling dpt drp bajet tu?

1. Duit brim boleh beli baja.
2. Pokok subur getah banyak.
3. Jual dpt duit banyak.
4. Hasil naik jadi kaya.

Nampak tak faedah brim?

Anonymous said...

Apa nelayan dpt drp bajet?

1. Bajet bagi brim + duit bulanan.
2. Beli bot kecik dan gi laut cari ikan banyak2 jual dan kaya
3. Beli bot besar gi laut dalam tangkap ikan besar2 lagi kaya
4. Eksport ikan dan jadi jutawan.

Nampak tak brim bantu nelayan? Tak nampak memang anak haram

Anonymous said...

dah memang sah2 ko tau dari ko kecik lagi yg kerajaan tu barua,yg ko dok harap lagi kat dia watpe??bahkan ko jadikan nama parti dia sebagai zikir harian ko hahaha..wat pe??
hihi hadohai..
kat sekolah dlu xda mana2 cikgu2 yg bgtau ko ke bahawa sape2 yg pergantungan hatinya di letak kat manusia2,di hujungnya dia kecewa/binasa..
xda mana2 cekgu ko kat sekolah dlu yg gtau ko barang ni?
hihi

Anonymous said...

dah memang sah2 ko tau dari ko kecik lagi yg kerajaan tu barua,yg ko dok harap lagi kat dia watpe??bahkan ko jadikan nama parti dia sebagai zikir harian ko hahaha..wat pe??
hihi hadohai..
kat sekolah dlu xda mana2 cikgu2 yg bgtau ko ke bahawa sape2 yg pergantungan hatinya di letak kat manusia2,di hujungnya dia kecewa/binasa..
xda mana2 cekgu ko kat sekolah dlu yg gtau ko barang ni?
hihi

Anonymous said...

Brim bantu walaun...
1. Dpt 1200 + 4000 beli keta ezy.
2. Jual buat modal kereta terpakai.
3. Jual buka kilang kereta
4. Ekspot amerika
5. Jadi bilioner derma kt pm

Anonymous said...

Cikgu aku dulu kata umno baguss.
Dia suruh sokong.
Dia kata jgn sokong pas.

Anonymous said...

maknanya cikgu pun barua mcm org2 politik gak r hehehe

Anonymous said...

Cikgu aku lebai serban belit 11 lapis. Lawan dia sikit je dah kena barua. Dah mamfusss da skang

Anonymous said...

Tuang presdeng walaunta ikut kuar ker atau memang ponteng?

Saja tanya

Anonymous said...

Pembangkang ni mmg bodo. Time bentang cabut kuar. Time bahas besok sibuk tanya soklan bodo...

Cibai betol la
Pi letak jwtn aje la

Anonymous said...

lebai tu dah terlajak pasal politik..biar la dia nak wat camne..kuasa punya pasal 1 malaysia dia takfir pakai selogan politik suku2 dia tu..anak2 buah semua ikut..x sokong je takfir x sokong je takfir..kenapa la perangai jadi mcm binatang pasal politik hehe..habis sedara mara sendiri semua kena takfir..x penah la aku jumpa manusia perangai gila babi mcm ni

Anonymous said...

Pas bagus sangat tak kuar masa bahas. Suma angguk2 sbb da faham. Tu najib suka pas tu. Tak la bodo cam pembangkang yg tuang kelas tu

Anonymous said...

Aku ni cikgu.
Klu aku tengah ajar, budak kacau kuar kelas, aku terajang satu2. Tapak kaki aku ni gatal je nak terajang

Anonymous said...

Standard la tu.
Dah nama pom pembangkang.
Bodo tu memang biasa la.

Tapi pas bagus.
Presden je x bagus.

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.