Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Apabila rakyat marhain terus di tekan


Saturday, November 1, 2014


Memang ini dasar bersifat KEBABIAN Wal Khinzir..

Kalau binatang berama anjing, masih ada ruang-ruang yang boleh diguna pakai mengikut hukum fiqh Islam,,, tetapiii 

Kalau nama babi ni, tak ada faedah langsung, malah kalau babi hutan dikategori sebagai mahkluq perosak hasil tanaman, manakala kalau babi bela atau ternakan,, tak ada melayu islam walaupun jiwa umno tetapi sanggup memakannya, walaupun depa mengtekeradah rasuah pun haram lebih kurang sama macam babi. bukan aku sesedap mulut yang kata,, lihat sendiri 




Cuma aku nak kaitkan berita di bawah ni,,, sama jenis macam binatang babi juga ni,,, spesis babi tunggal..memag jenis nak menyusah rakyat...


Kerajaan Ada Dua Pilihan Jika Harga Minyak Dunia Terus Turun


PONTIAN, 31 Okt (Bernama) -- Kerajaan mempunyai dua pilihan sekiranya harga minyak dunia terus menunjukkan trend penurunan, kata Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan.

Beliau berkata pilihan pertama ialah kerajaan boleh menurunkan harga minyak (RON95) sekiranya harga minyak dunia turun kepada serendah RM1.72 seliter dan mengenakan cukai jualan 58 sen.

"Pilihan kedua, kerajaan boleh menurunkan harga minyak sehingga ke paras itu (RM1.72) mengikut pasaran dunia dan tidak mengenakan cukai jualan, namun tidak dapat mengutip hasil yang boleh digunakan untuk membangunkan negara," katanya kepada pemberita selepas melakukan upacara pecah tanah bagi pembinaan Balai Raya Mohamad Noh di Jelutong Laut di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai tindakan kerajaan jika harga minyak dunia terus menunjukkan trend penurunan.

Buat masa ini, harga minyak RON95 ialah RM2.30 seliter tanpa cukai.

Sehingga semalam, minyak mentah Brent turun di bawah US$87 setong berikutan kemungkinan kenaikan kadar faedah AS.

Beliau yang juga Anggota Parlimen Pontian berkata kedua-dua pilihan itu merupakan antara perkara yang akan dibincangkan termasuk mengkaji struktur skim penstrukturan semula subsidi bahan api baharu pada mesyuarat Jawatankuasa Dasar Fiskal pada Rabu depan.

Mesyuarat itu dijangka dipengerusikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Masalah yang dihadapi sekarang ialah untuk mendapatkan semula RM23.5 bilion bagi tahun lalu dan RM21 bilion pada tahun ini yang dibayar kepada syarikat minyak untuk membolehkan kita menurunkan harga minyak," katanya.

Mengulas langkah kerajaan Indonesia di bawah pimpinan Presiden Joko Widodo, turut dikenali sebagai Jokowi yang berhasrat mengubah struktur subsidi bahan api, Ahmad berkata secara tidak langsung ia membolehkan rakyat Malaysia lebih memahami berhubung langkah pengurangan subsidi minyak.

Katanya kedua-dua negara menghadapi masalah sama apabila memberi subsidi yang tinggi untuk menurunkan harga minyak tetapi pada masa sama, golongan berpendapatan tinggi dan sederhana tinggi paling ramai menerima subsidi itu berbanding mereka yang miskin atau sederhana miskin.

Jokowi dilaporkan merancang untuk menaikkan harga petrol dan diesel kira-kira 50 peratus dalam tempoh dua minggu selepas majlis angkat sumpah jawatan, tindakan yang dijangka menjimatkan kerajaan kira-kira AS$13 bilion (RM39 bilion) tahun depan.

Sementara itu, katanya jumlah syarikat perniagaan yang mendaftar bagi pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (CBP) meningkat apabila hampir 2,500 buah syarikat mendaftar setiap hari.

Setakat ini, katanya 115,289 buah syarikat sudah berbuat demikian.

Perkembangan terbaru itu menyebabkan kerajaan meningkatkan sasaran awal sebanyak 123,000 kepada 200,000 buah syarikat yang berdaftar sehingga tarikh akhir, 31 Disember ini.




Cuba baca Pilihan Pertama tu... GST nak guna pakai,,, kalau minyak dunia dah harga turun pun nak kena bayar cukai jualan..
Kalau macam ni punya standard kerajaan yang mentadbir negara,, apa lagi yang boleh aku nak kata,,, kalau bukan babi,, spesis pelingkop dan perosak...



2 orang berkata:

Anonymous said...

mana nuruul bashar?

Anonymous said...

Timb menteri kewangan tu mmg keturunan babi...

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.