Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

DUIT BANYAK GASAK PI LAAA


Siapa sebenarnya Malaysian Official 1?



1MDB
1Malaysia Development Berhad



WASHINGTON - AMERIKA SYARIKAT. Rumah mewah, jet peribadi dan karya seni adalah antara 17 aset yang dimohon untuk dirampas oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) dalam saman sivil difailkan di Los Angeles, kelmarin.

Saman sivil itu mempersoalkan bagaimana harta itu didakwa dibeli di Amerika Syarikat (AS), Switzerland dan United Kingdom daripada dana 1MDB.

Dana itu didakwa digunakan untuk membeli estet mewah di AS, membayar perbelanjaan perjudian di kasino Las Vegas, memperoleh lebih AS$200 juta dalam hasil seni, melabur dalam projek utama pembangunan hartanah di New York, dan membiayai produksi filem Hollywood.


Saman itu turut menamakan Riza Shahriz Abdul Aziz, anak tiri Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, ahli perniagaan Low Taek Jho atau Jho Low, Tan Kim Loong, serta pegawai kerajaan Abu Dhabi, Khadem al-Qubaisi dan Mohamed Ahmed Badawy Al-Husseiny dalam dakwaan penyelewengan dana tersebut.


Dalam dokumen 136 halaman itu turut mendakwa sebanyak AS$731 juta disalurkan dari 1MDB ke dalam akaun bank milik Malaysian Official 1. Namun, ia tidak menyatakan siapakah Malaysian Official 1 yang dimaksudkan itu.


Sebaliknya, ia hanya menyatakan Malaysian Official 1 sebagai pegawai berpangkat tinggi dalam Kerajaan Malaysia yang turut memegang jawatan yang berkuasa dengan 1MDB.


“Dalam semua masa yang relevan dengan aduan itu, Malaysian Official 1 adalah 'pegawai awam' sebagai istilah yang digunakan dalam 18 U.S.C. § 1956 (c)(7) (B)(iv) dan ‘penjawat awam’ sebagai istilah yang digunakan dalam Seksyen 21 Kanun Keseksaan Malaysia,” kata dokumen itu.


Peguam Negara AS, Loretta E Lynch berkata, Najib tidak dinamakan dalam tindakan undang-undang yang difailkan DOJ itu.


[ARTIKEL BERKENAAN: Isu 1MDB: Jabatan Kehakiman AS mahu rampas 17 aset]
Menurut Lynch, ini kerana aduan adalah hanya untuk merampas aset 1MDB.


“Perjanjian kami hanya untuk merangka aduan seperti yang kami lakukan dalam hal pelucutan hak sivil. (Dan) ia adalah aduan terhadap wang atau aset sebenar berbanding terhadap individu. Kami tidak mempunyai pengumuman berhubung sesiapa yang tidak dinamakan. Jadi, ini akan jadi aduan yang bertujuan untuk menyita dan merampas aset tertentu yang dinyatakan,” katanya.

1 orang berkata:

Seotop1 said...

Professional printing company in Hanoi, with many years of experience with modern printing workshop & excellent staff. In Nguyen Gia is a prestigious printing address trusted by many customers in Hanoi & across the country.
See our service details at:
in ky yeu
kỷ yếu
in phong bì giá rẻ
báo giá in thẻ nhựa
công ty in lịch
thiết kế cửa hàng quần áo đẹp
báo giá in kẹp file
in name card visit
báo giá in lì xì
We always put the quality of work, progress to complete with every customer request.

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.