• Abdul Hadi Awang Hadi Awang
1 / 1
KOTA BHARU - Pas Kelantan menggesa siasatan menyeluruh dilakukan terhadap penyebaran rakaman suara komplot menggulingkan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang tersebar di internet sejak kelmarin.
Timbalan Pesuruhjaya 1 Pas Kelantan, Datuk Mohd Amar Abdullah berkata, walaupun belum mendengar rakaman berdurasi dua minit 11 saat yang dikatakan mirip suara Timbalan Presiden, Mohamad Sabu itu, beliau mengakui tahu tentang video berkenaan.

“Bagaimanapun, kita tidak tahu sejauh mana kebenaran khabar angin berkenaan, tetapi kita minta perkara ini diberi perhatian serius oleh pimpinan dan buat siasatan. Itu tuduhan serius.

“Siasatan perlu dilakukan. Cari bukti, kalau betul ada (komplot menggulingkan presiden) mesti bertindak. Kalau tak ada kita boleh bersihkan nama individu yang dituduh. Itu penting, kalau tidak fitnah tersebut akan terus menular,” katanya kepada media di sini, semalam.

Mohd Amar yang juga Timbalan Menteri Besar Kelantan berkata, beliau tetap berpandangan Abdul Hadi masih diperlukan untuk memimpin Pas berdasarkan pengalaman, ilmu dan pengiktirafan dunia Islam kepadanya.

Menurutnya, Pas Kelantan sejak sekian lama menyokong penuh Abdul Hadi malah sokongan itu tidak pernah berubah sehingga kini, dan pihaknya tidak nampak sebarang alasan untuk menukar presiden mereka.

“Sebaliknya jika Pas dikatakan ada kekurangan, pasukan (jawatankuasa) yang perlu diperkemas dan diperkasa untuk membantu presiden, sebab kalau presiden seorang pun dia tak boleh buat. Itu yang penting,” katanya.

Katanya, masalah yang berlaku berpunca daripada pasukan. Ada isu (dalam pasukan) yang perlu diperbetulkan.

“Komen orang luar mengatakan tak ada kesepakatan dalam Pas, dan tidak ada pandangan kukuh dalam isu yang berlaku. Kalau perkara ini diperbaiki kita akan jadi lebih baik,” katanya.