Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

DIA ORANG KECIL YANG TIADA NAMA, TAPI HATINYA ADA PADA SETAIP HATI MARHAIN

Kematian tragis penjual ikan, cetus demonstrasi
Tragis
Ribuan rakyat Maghribi yang turun dijalankan.

RABAT - MAGHRIBI. Ribuan orang kini berdemonstrasi di ibu Kota Rabat, bagi menzahirkan rasa sedih dan simpati terhadap kematian seorang penjual ikan.

Kematian tragis, Mouhcine Fikri ketika mana dia terbunuh tatkala berusaha memungut semula ikan-ikannya yang disita oleh pihak polis di bandar utara Al-Hoceima pada Jumaat lalu mencetus kemarahan netizen.

Kemarahan yang pada mulanya diluahkan menerusi media sosial bertukar menjadi lebih panas, apabila orang ramai mulai berkumpul dan mengadakan demonstrasi di Rabat, lapor BBC.

Kematian Fikri mengingatkan semula kepada kisah kematian seorang penjual buah-buahan yang berasal dari  Tunisia pada 2010 yang menjadi salah satu pemacu kepada kemunculan gelombang  Arab Spring di Timur Tengah.

Dalam hal ini, Raja Maghribi Mohamed telah memerintahkan para pegawainya untuk mengunjungi rumah Fikri.

Sementara itu, Kementerian Dalam Negeri dan Keadilan juga berjanji akan melakukan penyiasatan mendalam berhubung insiden itu.

"Tiada sesiapapun yang boleh melakukan perlakuan seperti itu (merujuk kejadian itu)," kata Menteri Dalam Negeri Mohamed Hassad.

Terdahulu dalam kejadian Jumaat lalu, polis Maghiribi dilaporkan telah merampas dan menghancurkan ikan todak  milik Fikri atas alasan ia telah melanggar jadual menangkap ikan.

Dalam pada itu, video yang tersebar di media sosial menunjukkan, Fikri melompat ke bahagian belakang lori sampah untuk mengambil ikan-ikannya, sebelum tubuhnya kemudian dihancurkan oleh 'compactor' yang berfungsi memampatkan sampah itu dipercayai sengaja dilakukan oleh pihak polis.

Insiden yang meragut nyawa Fikri mengingatkan pada apa yang terjadi di Tunisia. Pada 17 Disember 2010, seorang penjual sayur berusia 26 tahun, Mohamed Bouazizi nekad membakar diri kerana barang dagangannya disita polis.

Mohamed Bouaziz sempat menjalani rawatan di hospital, Bouazizi meninggal dunia pada 2 Januari 2011.

Bouazizi adalah wajah rakyat Tunisia yang menderita di negara yang dilanda krisis di mana yang miskin ditindas dan kaum elit hidup mewah.

Kisahnya membangkitkan kemarahan rakyat ke atas penguasa. Demonstrasi meledak, rakyat turun ke jalan menuntut Ben Ali turun.

Pada 14 Januari 2011, Ben Ali yang tak lagi dipercayai rakyat itu pun diam-diam lari ke Arab Saudi bersama keluarganya. Revolusi kemudian tersebar ke Mesir, Libya, dan negara-negara di Jazirah Arab lainnya.

11 orang berkata:

Anonymous said...

Jgn la marah sgt bila minyak naik sebab kamu jugalah yg telah memberi tongkat dan talian hayat untuk mereka terus berkuasa dan menindas kamu.

Kamu jualah yg bersekongkol sebagai penasihat dan menghalang agar mereka ini diubah. Kamu jugalah yg memarahi kami yg ingin mengubahnya dgn alasan menukar mereka itu amat tidak bermoral dan tidak berguna.

Malah kamu bersekongkol mahukan 4 saksi sedangkan saksi itu betpuluh2. Kamulah yg mengatakan tidak masuk akal mereka melakukan rompakan halus biarpun buktinya jelas di depan mata.

Hari ini janganlah kamu resah gelisah, marah marah kerana kamu sendiri pemberi tongkat dan talian hayat kpd mereka. Kamulah Sang Penyekongkol.

Allahuakbar.

Anonymous said...

Harga minyak mentah dunia turun pd paras terendah oktober ini. Tapi harga petrol naik pulak...

Kita doalah supaya harga minyak mentah dunia turun 47% lagi tahun ini supaya harga petrol akan turun bulan disember nanti. Amin ya Rab.

Anonymous said...

Walaupun tidak mendapat royalti minyak, selangor masih mampu memberi sebulan gaji sebagai sbg bonus hari raya.

Tak cukup dengan itu, ditambah lagi bonus 2 (DUA) bulan gaji pada hujung tahun ini. Allah Hu Akbar.

Sbb itulah rakyat Selangor sayang pada PH. Susah sikitlah kakitangan selangor nak undi BN.

Tapi kalau nak bonus 3 (TIGA) bulan tu tukar jadi bantuan rm500, undilah BN.

AKU LEBIH SELESA DGN BONUS 3 BULAN GAJI. (9730 X 3 BULAN) Dekat2 30 ribu jugak. Tak banyak tapi cukuplah buat renovation rumah.

Kelantan ado?
Keh3

Anonymous said...

Klu kltn bg 3 bln bonus, habis la balak dol.

Anonymous said...

Walsunta lari topik bila husam tanya soalan. Org tanya lain walaunta jawab husam hina tgna yg dah mati. Soalan asal husam satu habuk tak jawab.

Bila husam sudah marah, banyak benda najis walaunta yg terkeluar sampai terlondeh2.

Sila google mso blogspot untuk tahu cerita sebonar.

Malu la weiiii.....semua terlondeh habis.

Anonymous said...

Kat zimbabwe, harga sewa ladang sawit ialah RM112 sehektar setahun!!!! Atau RM10 sehektar setahun....!!!!!!

Apek kampung aku tanam sawi suku ekar pun bole dpt RM3000 sebulan.

Apek kg aku lg pandai manage tanah pertanian drp walaunta zimbabwe yg ada degree bahasa arab dari timur tengah.

Anonymous said...

"Kalau dapat royalti nanti kita bagi 2 bulan bonus dan kami tak tebang balak lagi" kata memanda walaunta kpd rakyat zimbabwe timor.

Anonymous said...

Pemimpin boros tak mampu bg bonus

Anonymous said...

Bagi sikit ambik banyak

Anonymous said...

*KUALA LUMPUR*
Toll rates along several major highways will go up between RM1 and RM5.70 from Monday, Nov 16.

The highways are the Kajang Traffic Dispersal Ring Road (SILK), Duta-Ulu Kelang Expressway (DUKE), Maju Expressway (MEX), Kuala Lumpur-Karak Highway (KLK), KL-Kuala Selangor Expressway (Latar), SMART tunnel, New Pantai Expressway (NPE), Besraya Highway, Lebuhraya Kajang Seremban (Lekas), Guthrie Corridor Expressway (Guthrie), Kemuning Shah Alam Expressway (LKSA), Senai-Desaru Expressway, Butterworth Outer Ring Road (BORR), Cheras-Kajang Highway (Grand Saga), Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP), Sprint and Ampang Kuala Lumpur Elevated Highway (Akleh).

*Silk Holdings Bhd* said on Monday that it would raise the toll for cars to *RM2.80*.

For vehicles with two axles and five or six wheels (except for buses), the new rate is RM4.60.

The toll rates for cars using the *DUKE* will be increased to *RM3.50* at the Ayer Panas, Sentul Pasar and Kampung Batu toll plazas respectively.

*MEX* will increase its rates for cars to RM3 and RM4.50 at the Salak South toll plaza and Putrajaya toll plaza, respectively.

Motorists will also see an increase in charges for the *Karak Highway*. Road users will be required to pay *RM7.50* at the Gombak toll plaza and *RM5.50* at the Bentong toll plaza.

For Latar, the new rates will be RM3.50 at the Ijok, Kuang Timur, Kuang Barat, Templer plaza toll and RM2.30 for Kundang Timur, Kundang Barat.

As for *SMART tunnel,* the new rate is RM4 while for Akleh it is *RM3.50*

For NPE, vehicles having two axles and three or four wheels (excluding taxis and buses) will have to pay RM3.30 for Pantai Dalam and PJS5 toll plazas, and RM2.50 for PJS2 toll plaza.

*Besraya's* new rate is now *RM3.50* for both Mines' north and south toll plazas.

The new toll rate for both the *Grand Saga* tolls are *RM2.30* while the LDP tolls are now *RM3.10*

For Lekas, the rates are RM2.30, RM4.40, RM5.80 and RM7 for the Semenyih, Pajam, Mantin and Setul exits respectively.

The new toll rate for Guthrie is RM3.90 for all its plaza tolls while LKSA will be RM3.70 for Sri Muda toll plaza and RM1.50 for the Alam Impian toll plaza.

The hikes in BORR range from RM1 to RM3 while the hikes in the Senai-Desaru Expressway are between RM2.40 to RM 6.70.

Unknown said...

www0518

uggs outlet
oakley sunglasses
birkenstock sandals
cavaliers jerseys
true religion jeans
kate spade outlet
canada goose outlet
nba jerseys
burberry outlet
polo ralph lauren

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.