Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

MUSIM PANAS JAGA-JAGA ULAR MASUK RUMAH

Premis terbuka jadi tempat ular berlindung
Ular
Gambar Hiasan.

KUALA LUMPUR - Premis terbuka seperti sekolah dan kawasan taman permainan kanak-kanak berisiko menjadi tempat haiwan berbisa seperti ular untuk berlindung ketika cuaca panas melanda negara ketika ini.

Pensyarah Kanan Fakulti Perubatan Veterinar Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Tengku Rinalfi Putra Tengku Azizan berkata kawasan yang tidak didiami atau dikunjungi manusia dalam tempoh 24 jam, boleh menjadi tempat untuk ular berlindung dan mencari makanan.

"Misalnya di sekolah, kebanyakan tempoh pelajar berada di kawasan itu adalah separuh hari dari pagi hingga ke petang manakala pada waktu malam dan hujung minggu pula tidak berpenghuni.

"Ini akan meningkatkan keberangkalian ular memasuki kawasan sekolah seperti di kantin untuk mencari tempat berlindung daripada panas selain kawasan itu mempunyai banyak sumber makanan seperti tikus dan katak," katanya kepada Bernama di sini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kejadian seorang murid perempuan tahun satu Sekolah Kebangsaan (SK) Dato' Hashim 1, Pengkalan Chepa, Kelantan yang maut dipercayai dipatuk ular berbisa di premis sekolah itu pada 19 April lepas.

Dr Tengku Rinalfi berkata sekolah perlu bekerjasama dengan agensi berkaitan seperti Jabatan Bomba dan Penyelamat serta Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) untuk mengadakan taklimat kepada pelajar mengenai langkah awal yang perlu dilakukan apabila berhadapan dengan ular.

Selain itu, taklimat juga perlu menjurus kepada pengetahuan asas berkenaan bantuan yang perlu dilakukan sekiranya dipatuk ular.

"Sekolah dan pihak berkuasa tempatan juga perlu melakukan pemeriksaan dari semasa ke semasa di kawasan padang sekolah dan taman permainan yang dipercayai boleh menjadi habitat haiwan berbisa itu," katanya.

Sementara itu, Pensyarah dan Pakar Rujuk di Jabatan Perubatan Kecemasan, Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia, Dr Ahmad Khaldun Ismail menggariskan beberapa langkah bantuan segera kepada mereka yang dipatuk ular.

"Langkah pertama ialah mangsa yang berada dalam keadaan cemas selepas dipatuk perlu ditenangkan, kemudiannya dibaringkan serta elakkan sebarang pergerakan fizikal.

"Seterusnya, balut kawasan yang digigit dengan kain bersih seperti kain anduh dan longgarkan pakaian yang ketat sebelum dibawa segera ke hospital atau klinik berdekatan," katanya.

Sepanjang Mac lepas, sebanyak 3,780 ular ditangkap di kawasan awam dan kediaman di seluruh negara yang dikaitkan dengan fenomena El Nino.

Menurut JPAM, daripada jumlah itu, Selangor mencatatkan jumlah kes tertinggi iaitu 499 kes, diikuti Perak (431), Terengganu (430) dan Wilayah Persekutuan (427).

Pada 19 April lepas, murid perempuan SK Dato' Hashim 1, Pengkalan Chepa Nuriey Nadhirah Roslan, 7, maut selepas dipercayai dipatuk ular ketika bermain di kawasan taman di hadapan kelasnya.

Mangsa disahkan meninggal dunia semasa mendapatkan rawatan di Klinik Kesihatan Pengkalan Chepa dan hasil bedah siasat mendapati punca kematian disebabkan oleh kekurangan oksigen dalam badan kesan gigitan haiwan berbisa. - Bernama

4 orang berkata:

Unknown said...

zhengjx20160708
christian louboutin wedges
cheap toms
nike outlet
toms shoes
true religion outlet
michael kors outlet clearance
louis vuitton outlet
coach outlet clearance
louis vuitton outlet stores
michael kors outlet clearance
adidas originals store
coach outlet store online
christian louboutin sale clearance
gucci handbags
louis vuitton bags
toms shoes outlet online
kd 7 shoes
coach factory outlet
jordan retro 11
cheap oakleys
kate spade
ray ban sunglasses outlet
pandora jewelry
coach outlet online
nike air max uk
michael kors outlet
michael kors handbags
air max
cheap jordans
oakley sunglasses outlet
louboutin femme
ray bans
adidas superstar shoes
michael kors outlet clearance
michael kors outlet online
juicy couture
adidas factory outlet
toms shoes
supra for sale
louis vuitton handbags

Unknown said...

ecco shoes outlet
michael kors outlet
oakley sunglasses
montblanc pens
michael kors handbags
cleveland browns jerseys
ugg boots
snapbacks wholesale
nike blazer pas cher
christian louboutin outlet

miki said...

0813jejeNike produit de asics femme bleu marine bonnes baskets de sport dans les catégories Nike Males et Girls Sneakers, pour les hommes, basket nike cortez les femmes, les garçons et les filles individuellement. Néanmoins, en dehors chaussure nike homme promotion de vos aspects techniques derrière les baskets, il y a une histoire New Balance 996 homme supplémentaire qui rend ces chaussures particulières beaucoup plus attrayantes que beaucoup d'individus asics gel noosa tri 8 Chaussures ne le savent. Ils doivent faire cette activité avec une paire de chaussure hommes nike tn votre meilleur type de chaussures de marche qu'ils aiment, par exemple Nike, Adidas ou Sketchers.

Obat Herbal Untuk Penyakit Kolera said...


Thank you very helpful article. allow me to join to share health articles with your article hopefully useful.

Obat Keloid Terampuh
Obat Kaki Bengkak Alami
Cara Mengobati Kaki Gajah
Cara Cepat Untuk Menghilangkan Panu
Cara Menghaluskan Wajah
Cara Mengobati Tumor Otak

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.