Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

JANGAN BURUK SANGKA


Ahli Pas jangan mudah buruk sangka rakan sendiri
Pas
SHAH ALAM – Ahli Pas tidak sepatutnya mudah berburuk sangka dan tuduh menuduh rakan dalam parti.

Pegawai Penyelidik Pusat Penyelidikan Pas, Syed Ahmad Fadhli berkata, semua ahli Pas sepatutnya lebih bersederhana dalam setiap langkah perjuangan yang dibawa.


Katanya dalam satu kenyataan hari ini, ahli parti Islam itu tidak sepatutnya dengan mudah menilai dan menghukum orang lain atas sesuatu tindakan yang dilakukannya.


“Dalam jemaah, kita akan bertemu dengan 1001 ragam manusia, yang datangnya daripada pelbagai latar-belakang, taraf pendidikan, cara bertindak dan gaya berfikir. Mungkin ada yang jenis laju bertindak, ada pula yang jenis lebih suka diam memerhati, ada juga jenis yang lambat bergerak. Wujudnya  kerencaman dan kepelbagaian pendekatan.  


“Janganlah berburuk sangka dengan sahabat sejemaah sehingga hilang nilai ukhuwah bagaikan kita pula menjadi pemegang cop untuk menuduh orang lain sebagai musuh dalam selimut dan munafik dalam perjuangan,” katanya dalam kenyataan, hari ini.


Meskipun berbeza, katanya, umat Islam Pas sepatutnya sedar dasar, hala tuju, matlamat dan tujuan yang boleh menyatukan semua ahli di bawah satu bumbung yang sama.


“Perbezaan itu adalah normal dalam berorganisasi, yang lebih utama ialah bagaimana hendak menguruskan perbezaan itu?


“Kunci utamanya ialah adab dan akhlak berjemaah. Kita boleh berbeza tetapi usah sampai menghina dan menggelar itu dan ini. Apabila berbeza sedikit, terus sahaja digelar orang lain itu munafik, liberal, hipokrit, fikrah celaru, ejen musuh.


"Usahlah semudah itu dalam menilai dan menghukum orang lain kerana mungkin pada saat itu, kita sendiri belum diuji dengan apa yang dikata,” katanya lagi.

1 orang berkata:

mosabit said...

aii pada gang sendiri jer ker ...dng org lain boleh buruk sangka aeee...

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.