Tun M mohon maaf di atas tindakan lalu
SHAH ALAM - Tun Dr Mahathir Mohamad memohon maaf atas pindaan
perlembagaan yang menyebabkan kelulusan dan tandatangan Yang di-Pertuan
Agong tidak lagi menjadi keperluan untuk menjadikan suatu akta sebagai
undang-undang.
Bagaimanapun, kata bekas Perdana Menteri itu, pindaan tersebut tidak
meliputi semua undang-undang kerana terdapat Akta Parlimen yang masih
perlu mendapat persetujuan dan tandatangan baginda.
“Saya dengan penuh ikhlas memohon maaf kerana membuat pindaan tersebut
yang terbuka kepada tafsiran berbeza. Pindaan itu tidak melucutkan lebih
30 perkara lain di bawah kuasa Yang di-Pertuan Agong.
“Sebenarnya terdapat lebih 30 prosiding yang tersenarai dalam
perlembagaan yang memerlukan persetujuan Yang di-Pertuan Agong,
sebahagian daripadanya tanpa mendapatkan nasihat perdana menteri,” kata
bekas Perdana Menteri itu dalam satu kenyataan, semalam.
Mahathir berkata, hak dan kuasa Yang di-Pertuan Agong untuk isytiharkan
darurat tidak terjejas dan keistimewaan itu dikekalkan kerana
implikasinya amat serius.
“Fasal (1) Perkara 150, Proklamasi Darurat menyatakan ‘Jika Yang
di-Pertuan Agong berpuas hati bahawa suatu darurat besar sedang berlaku
yang menyebabkan keselamatan, atau kehidupan ekonomi, atau ketenteraman
awam di dalam Persekutuan atau mana-mana bahagiannya terancam, maka
baginda boleh mengeluarkan suatu Proklamasi Darurat dengan membuat
dalamnya suatu perisytiharan yang bermaksud sedemikian.
“Fasal (1) boleh dikeluarkan sebelum sebenarnya berlaku kejadian yang
mengancam keselamatan, atau kehidupan ekonomi, atau ketenteraman awam di
dalam Persekutuan atau mana-mana bahagiannya jika Yang di-Pertuan Agong
berpuas hati bahawa kejadian sedemikian hampir akan berlaku,” katanya.
Katanya, perkara dan fasal itu menyatakan kuasa Yang di-Pertuan Agong
untuk isytihar darurat kekal terletak hanya pada baginda dan tidak boleh
dipertikaikan.
“Tiada disebut dalam kes ini, Yang di-Pertuan Agong bertindak atas
nasihat perdana menteri. Yang di-Pertuan Agong juga boleh memasyhurkan
ordinan yang mempunyai kuasa sama dengan Akta Parlimen.
“Dengan kuasa ini yang kekal di tangan Yang di-Pertuan Agong tidak
terdapat apa-apa keperluan bagi mana-mana undang-undang lain untuk
membolehkan kerajaan menggantung undang-undang bagi menangani masalah
keselamatan,” tegasnya.
Menurut Mahathir, Akta MKN yang diluluskan di Dewan Rakyat itu telah
menghina peruntukan Perkara 38 (4) yang menyatakan tiada undang-undang
yang secara langsung menyentuh keistimewaan, kedudukan, kemuliaan atau
kebesaran raja-raja boleh diluluskan tanpa persetujuan Majlis Raja-Raja.
“Jelas sekali Akta MKN ini menceroboh kedudukan istimewa Majlis
Raja-Raja dan bertentangan dengan hak Yang di-Pertuan Agong untuk
mengisytiharkan darurat. Persetujuan dan tandatangan Yang di-Pertuan
Agong masih diperlukan untuk meluluskan akta ini sebagai undang-undang.
Katanya, di bawah Fasal (3) Perkara 40, baginda boleh bertindak selepas
berunding dengan atau atas syor mana-mana orang atau kumpulan orang
bukan daripada jemaah menteri untuk jalankan mana-mana fungsinya, selain
menurut budi bicaranya.
“Pengisytiharan darurat adalah perkara yang ditentukan perlembagaan
sebagai atas budi bicara Yang di-Pertuan Agong. Apabila Akta MKN
pindahkan kuasa Yang di-Pertuan Agong kepada perdana menteri sebagai
Pengerusi Majlis Keselamatan, keperluan baginda laksanakan hak untuk
memutuskan darurat tidak lagi bermakna.
“Secara dasarnya MKN telah merampas kuasa dan hak Yang di-Pertuan Agong
untuk melaksanakan perkara ini, sedangkan persetujuan baginda dan
Majlis Raja-Raja perlu diperolehi dahulu.
“Apabila kerajaan ketepikan permintaan raja-raja dan Yang di-Pertuan
Agong supaya Akta MKN diperhalusi dan disemak semula, maka jelas pindaan
tersebut tidak mematuhi perlembagaan. Oleh itu Akta MKN tidak boleh
dimeterai sebagai undang-undang,” jelasnya.
Selain itu, Yang di-Pertuan Agong masih mempunyai bidang kuasa untuk
menasihati Mahkamah Persekutuan tentang apa-apa soal dan kesan mana-mana
peruntukan perlembagaan yang berbangkit atau mungkin berbangkit.
“Mahkamah Persekutuan hendaklah mengumumkan pendapatnya tentang apa-apa
soal yang dirujukkan sedemikian kepadanya itu di dalam mahkamah
terbuka.
“Peruntukan ini memberi hak kepada Yang di-Pertuan Agong untuk merujuk
ke Mahkamah Persekutuan jika terdapat kesangsian terhadap kesahihan
ataupun ketidaksahihan Akta MKN yang tidak pun mendapat persetujuan
serta tandatangan Yang di-Pertuan Agong,” ulasnya.
Katanya, pelantikan perdana menteri juga merupakan kuasa budi bicara
Yang di-Pertuan Agong untuk melantik seorang individu yang mempunyai
sokongan majoriti ahli Dewan Rakyat, namun calon itu tidak semestinya
diterima oleh baginda.
“Berdasarkan peruntukan sama di Terengganu, Perlis dan Selangor, calon
yang dikemukakan parti menang ditolak dan raja-raja membuat keputusan
menerima calon lain. Mereka ini dilantik sebagai menteri besar dan
diterima Majlis Mesyuarat Negeri.
“Jelas, baginda mempunyai hak melantik perdana menteri atas budi
bicara. Jika semasa persidangan, Dewan Rakyat menolak lantikan itu,
calon tersebut terpaksa berhenti daripada jadi perdana menteri. Yang
di-Pertuan Agong akan menamakan calon baharu,” ujarnya.
Pelantikan Ketua Audit Negara juga merupakan bidang kuasa Yang
di-Pertuan Agong atas nasihat perdana menteri dan selepas berunding
dengan Majlis Raja-Raja.
“Ketua Audit Negara hendaklah melaksanakan apa-apa tugas lain dan
menjalankan apa-apa kuasa sebagaimana yang diperuntukkan oleh
undang-undang Persekutuan berhubung dengan akaun bagi persekutuan dan
negeri-negeri.
“Manakala berhubung dengan akaun bagi pihak-pihak berkuasa awam lain
dan badan yang dinyatakan melalui perintah dibuat oleh Yang di-Pertuan
Agong,” katanya.
Beliau berkata lagi, Ketua Audit Negara perlu mengemukakan
laporan-laporannya kepada Yang di-Pertuan Agong supaya ia boleh
dibentangkan di hadapan Dewan Rakyat.
“Perdana Menteri, Datuk Sri Najib telah memerintahkan Ketua Audit
Negara untuk mengaudit akaun 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Laporan yang sepatutnya dibentangkan kepada Yang di-Pertuan Agong
sebaliknya dihantar kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC),”
jelasnya.
Beliau berkata, tindakan kepimpinan Najib yang menyerahkan laporan PAC
dan Ketua Audit Negara kepada Peguam Negara yang kemudiannya
diisytiharkan sebagai rahsia di bawah Akta Rahsia Rasmi bertentangan
dengan peruntukan perlembagaan
“Amat jelas kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib bukan sahaja mengabaikan
peruntukan perlembagaan, tetapi bertindak bertentangan dengannya,
dengan memberi laporan tersebut kepada Peguam Negara. Ia kemudian
diklasifikasikan sebagai rahsia rasmi,” katanya.
1 orang berkata:
Bnyk lgi yg tun perlu minta maaf. Lepas tu dok diam2. Istighfar bnyk2.
Post a Comment