Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Wednesday, February 4, 2015

Dr Mahathir sound Ismail Sabri.. Harga barang naik tak ada kaitan dengan Kaum katanya


Apa yang Ismail Sabri perlu faham ialah.. "Ini bukan tentang Cina, Melayu atau sesiapa saja, ini tentang barangan, bukan sahaja yang dijual oleh orang Cina... India, Melayu juga menaikkan harga barang, mereka tak turunkan harga barang.

"Ini bukan tentang Cina atau Melayu, ini tentang harga minyak yang turun tetapi harga barang tidak turun."

Dan ayat Tun kepada Ismail Sabri yang pailing best ialah ayat ini.."Mungkin dia tak fikir apa dia cakap, kalau dia fikir baik-baik, dia tak akan kata boikot barang jualan orang Cina,"

Maknanya Ismail Sabri tu bercakap tak guna otaklah.. main bedal saja atau dalam lain ayat "his mouth faster than his brain..."

Kah.. kah.. kah.. itupun berlambak Ketua Bahagian UMNO yang sokong dia.. aparaa...

Laporan berkaitan..


Harga barang naik tiada kaitan dengan kaum, Dr Mahathir tegur Ismail Sabri

Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengecam Datuk Seri Ismail Sabri Yaacob kerana membuat kenyataan berbaur perkauman mengenai perniagaan kaum Cina, mengatakan harga barangan yang naik tiada kaitan dengan kumpulan etnik peniaga.

Bekas perdana menteri itu berkata, daripada memainkan isu perkauman, Menteri Perniagaan dan Industri Asas Tani itu sepatutnya mencari punca sebenar masalah yang dihadapi.

"Itu cara yang negatif menyelesaikan masalah. Cari puncanya," katanya pada satu sidang media di Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM).

"Mungkin dia tak fikir apa dia cakap, kalau dia fikir baik-baik, dia tak akan kata boikot barang jualan orang Cina," katanya.

Dr Mahathir berkata, isunya bukan tentang Cina atau Melayu, kerana terdapat peniaga Melayu dan India juga yang tidak menurunkan harga barang jualan mereka.

"Ini bukan tentang Cina, Melayu atau sesiapa saja, ini tentang barangan, bukan sahaja yang dijual oleh orang Cina... India, Melayu juga menaikkan harga barang, mereka tak turunkan harga barang.

"Ini bukan tentang Cina atau Melayu, ini tentang harga minyak yang turun tetapi harga barang tidak turun."

Berkenaan anggapan yang kos akan menurun kerana harga minyak jatuh, Dr Mahathir berkata, pengangkutan yang bergantung kepada minyak, hanya sebahagian daripada kos perniagaan, dan oleh itu keuntungan kepada pengguna hanya sedikit sahaja.

"Pengangkutan merupakan salah satu daripada kos elemen dalam semua perniagaan, mungkin sebanyak 10%. Jadi sekiranya harga minyak menurun, ia hanya akan terkesan kepada 10% daripada kos, dan keuntungan bersih jadi amat kecil."

Beliau berkata, ia penting bagi kerajaan untuk mengawal harga barangan import kerana pasaran tidak dapat dikawal selia dengan sendiri.

"Kita perlu pastikan import terkawal dan harga barangan dan pengangkutan diselia sedikit.

"Kita tidak suka mengawal selia perniagaan dan pasaran, tetapi kadang kala ia perlu kerana pasaran tidak dapat menyelia sendiri," kata Dr Mahathir lapor The Malaysian Insider

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.