Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Sukan SEA: Skuad Harimau Muda dipuji pemimpin politik tak kira parti

November 22, 2011
KUALA LUMPUR, 22 NovDatuk Seri Najib Razak merupakan antara puluhan pemimpin parti politik dan jutaan rakyat Malaysia mengucapkan tahniah da pujian — sama ada menerusi dunia maya atau secara langsung — atas kejayaan skuad bola sepak negara mengekalkan emas Sukan SEA 2011 di Stadium Gelora Bung Karno, Jakarta malam tadi.

Menerusi mesej Twitter sejurus selepas perlawanan berakhir, Perdana Menteri berkata, “syabas dan tahniah pasukan Malaysia! Saya dan rakyat sungguh gembira, mereka telah bermain penuh semangat.”

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pula berkata, beliau akan berbincang dengan menteri berkenaan mengenai ganjaran istimewa yang akan diberikan kepada pasukan bola sepak dan pasukan lain yang menunjukkan kecemerlangan pada Sukan SEA kali ini.

“Saya selaku Pengerusi Jawatankuasa Kabinet Sukan cukup bangga kerana prestasi mereka adalah amat baik sekali.

“Bila mereka pulang, kita akan raikan mereka dan bincang dengan Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek apakah ganjaran yang sewajarnya akan kita berikan kepada mereka,” katanya kepada pemberita, demikian menurut laporan Bernama Online.

Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor Datuk Teng Chang Khim, dari DAP, juga memuji kejayaan skuad negara dengan berkata: “Selepas bertahun-tahun lamanya, pasukan bola sepak Malaysia akhirnya memenangi penghargaan saya.”

Kemenangan skuad bola sepak bawah 23 tahun negara kendalian jurulatih Ong Kim Swee mempertahankan pingat emas yang dimenangi di Laos dua tahun lalu.

Skuad negara mengalahkan pasukan tuan rumah Indonesia 5-4 melalui penentuan sepakan penalti.

Timbalan Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai yang juga Menteri Kesihatan pula berkata, “tahniah Malaysia, pasukan bola sepak Malaysia menang pingat emas, prestasi cemerlang penjaga gol  kita Fahmi.”

Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin yang juga bekas timbalan presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia juga berkongsi kata-kata gembiranya.

Katanya, “setiap dari pemain kita adalah pemenang dan wira. Termasuk Fakri.”

Wakil rakyat dan Pengerusi DAP Sarawak Wong Ho Leng juga melahirkan ucapan tahniah dengan berkata beliau berharap pasukan Malaysia akan mencatatkan kejayaan cemerlang di sukan Olimpik London 2012.

“Saya berharap untuk melihat pasukan Harimau kita di London 2011,” katanya merujuk kepada pertemuan pusingan kelayakan Malaysia-Syria esok.

Sementara ramai yang mengharapkan cuti umum dengan kemenangan semalam, Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Mukhriz Mahathir memberikan pandangan sebaliknya, juga menerusi Twitter.

Kata beliau, “untuk menghargai Tim Harimau Muda, saya syorkan kita semua pergi kerja awal sejam dari biasa.”

Dalam pada itu, laporan Bernama Online juga menyebut bahawa  di Palembang, kejayaan skuad negara turut diraikan warga Malaysia.

“Ini adalah hari yang bersejarah buat arena sukan kita. Selain mencapai sasaran pingat yang kita telah tetapkan tetapi juga kita telah memenangi apa yang dikenali sebagai ‘ibu kepada segala pingat’ malam tadi.

“Kemenangan (skuad bola sepak) di Sukan SEA dua kali berturut-turut adalah sesuatu yang begitu manis bagi kita,” kata Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara Datuk Zolkples Embong.

Beliau ditemui semasa menyaksikan siaran langsung perlawanan bola sepak itu di hotel penginapannnya bersama-sama pegawai-pegawai MSN dan beberapa wakil media Malaysia.

“Dalam keadaan pasukan bola sepak kita yang agak kekurangan malam ini, bila kita kehilangan beberapa pemain utama... mereka telah menunjukan mutu permainan yang sangat baik dan semangat juang tinggi, khususnya bermain di Stadium Gelora Bung Karno,” kata Zolkples.

Selepas tamat semua acara melibatkan atlet negara semalam kontinjen Malaysia mengutip 58 emas, 48 perak dan 77 gangsa dan berada di tangga keempat.

Hari ini merupakan hari terakhir temasya yang menawarkan 12 pingat emas kesemuanya dari acara paragliding yang diadakan di Bandung.

Majlis penutup temasya edisi ke-26 ini akan diadakan malam ini di Palembang.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.