Wednesday, June 25, 2014
Wilayah Melayu Yang Hilang
Selatan Thailand: Wilayah Melayu Yang Hilang
Oleh: MOHD HAZMI BIN MOHD RUSLI
WILAYAH Satun,
Trang, Narathiwat, Pattani, Yala dan Songkhla cukup sinonim dengan
orang Islam di Thailand. Kesemua wilayah ini, kecuali Trang dan Pattani
bersempadanan dengan Malaysia. Walaupun majoriti penduduk di
wilayah-wilayah ini adalah orang Melayu-Islam, tetapi wilayah-wilayah
ini bukan lagi sebahagian daripada negara kita.
Apakah benar apa yang dikatakan bahawa wilayah selatan Thailand adalah wilayah Melayu yang hilang?
Sejarah Awal
Negeri Kedah
yang wujud pada hari ini merupakan sisa tinggalan daripada wilayah
kerajaan Melayu yang terbentang luas di kawasan utara Semenanjung Melayu
yang meliputi wilayah-wilayah selatan Thailand. Menurut sumber catatan
sejarah, kerajaan Langkasuka adalah kerajaan Melayu terawal yang pernah
wujud di Semenanjung Melayu. Ia wujud pada kurun ketiga dengan mempunyai
pusat kekuasaan di Kedah yang kemundiannya dipindahkan ke Pattani.
Kerajaan Kedah
Tua kemudiannya muncul pada kurun keenam dan berkuasa ke atas laluan
kapal pedagang di kawasan utara Semenanjung Melayu. Kehebatan Kerajaan
Kedah Tua ini dapat dilihat daripada tinggalan arkeologi candi-candi di
Lembah Bujang yang masih wujud sehingga hari ini.
Empayar Maritim
Kurun ketujuh
menyaksikan kemunculan sebuah kerajaan Melayu terhebat yang pernah
muncul di Pulau Sumatera. Srivijaya adalah sebuah kerajaan Melayu
Hindu-Buddha yang berjaya mencapai status ‘empayar maritim’, dengan
wilayahnya meliputi sebahagian besar Pulau Sumatera, Semenanjung
Malaysia dan wilayah-wilayah selatan Thailand serta sebahagian daripada
Pulau Borneo.
Setelah
berkuasa lebih dari lima abad, kerajaan Jawa Majapahit menggantikan
kerajaan Srivijaya dengan menguasai kawasan yang dahulunya pernah
menjadi milik Srivijaya, malah jajahan Majapahit adalah lebih besar
daripada Srivijaya. Indonesia yang terbentuk pada hari ini adalah
gambaran betapa luasnya jajahan kerajaan Nusantara ini.
Penjajahan
Berkurun
lamanya orang Melayu Nusantara menguasai rantau kepulauan Melayu ini
sebelum kekuasaan mereka terhakis menerusi kedatangan penjajah-penjajah
Barat. Selain penjajah Barat, kerajaan-kerajaan Melayu juga terpaksa
berhadapan dengan kuasa penjajah serantau iaitu Siam yang senantiasa
mengambil peluang untuk meluaskan wilayah mereka ke selatan Semenanjung
Melayu.
Sebagai contoh,
wilayah Satun yang sekarang ini sebahagian daripada Thailand pernah
berada di bawah pengaruh kerajaan Kedah sehingga tahun 1813. Kesultanan
Kelantan dan Terengganu pernah menjadi sebahagian daripada Persekutuan
Pattani Besar sehingga dipecahkan oleh Siam pada tahun 1785.
Sempadan
Malaysia-Thailand yang terbentuk pada hari ini bukanlah sempadan yang
memisahkan wilayah sebenar orang-orang Melayu dan Siam. Sempadan ini
telah dilukis melalui persetujuan pihak British, selaku pelindung
kerajaan-kerajaan Melayu dengan pemerintah Siam, tanpa kerelaan
sultan-sultan Melayu sendiri pada tahun 1909.
Bertitik-tolak
dari peristiwa bersejarah ini, terpisahlah wilayah-wilayah Melayu di
selatan Thailand dengan negeri-negeri serumpunnya iaitu Kedah, Kelantan
dan Terengganu. Wilayah Setul ditukar namanya kepada Satun, Singgora
menjadi Songkhla, Terang menjadi Trang, Jala menjadi Yala dan Menara
menjadi Narathiwat. Wilayah-wilayah ini kemudiannya menerima perpindahan
orang-orang Siam yang agak ramai untuk menyeimbangkan populasi
Melayu-Muslim dengan Siam-Buddha. Satun contohnya, mempunyai populasi
Muslim melebihi 90% pada awal kurun ke 19 tetapi sekarang ini, populasi
Muslimnya berkurangan kepada 65%.
Dasar Thesapiban
Setelah
wilayah-wilayah selatan ini menjadi milik mutlak Siam pada tahun 1909,
pemerintah Siam pada ketika itu mengenakan dasar Thesapiban kepada
penduduk-penduduk di kawasan ini dengan harapan untuk mengasimilasikan
orang-orang Melayu Muslim kepada budaya masyarakat majoriti Siam-Buddha.
Dasar ini diperkenalkan oleh Perdana Menteri Siam, Pibul Songgram yang
memerintah Siam di antara tahun 1939 sehingga 1944.
Penduduk-penduduk
Melayu dipaksa untuk menerima adat dan budaya masyarakat majoriti
Siam-Buddha untuk diamalkan dalam kehidupan seharian. Bahasa Siam
diajarkan di sekolah-sekolah dengan bahasa Melayu tidak diberikan
perhatian langsung oleh pemertintah. Mujur sekali Dasar Thesapiban tidak
memaksa orang-orang Melayu untuk meninggalkan Islam sebagai agama yang
dianuti oleh mereka.
Apabila Siam
menjadi Thailand pada tahun 1949, masyarakat Melayu telah dilabelkan
sebagai ‘Thai-Muslim’. Jati diri masyarakat Melayu di selatan Thailand
berjaya secara sedikit demi sedikit, dihakis menerusi Dasar Thesapiban
ini. Kini, majoriti generasi muda Thai-Muslim di selatan Thailand tidak
lagi fasih berbahasa Melayu dan lebih selesa menuturkan bahasa Thai.
Masyarakat Melayu Selatan Thai Kini
Walaupun
rata-rata orang Melayu-Thai di daerah Pattani, Yala dan Narathiwat masih
lagi boleh bertutur di dalam bahasa Melayu dan masih lagi mengakui yang
mereka itu Melayu, lain pula dengan kebanyakan masyarakat Thai-Muslim
di wilayah-wilayah Satun, Trang dan Songkhla.
Mereka tidak
lagi boleh bertutur bahasa Melayu dengan baik walaupun mereka tampak
seperti masyarakat Melayu-Islam di Kedah ataupun Kelantan. Lebih
menyedihkan, hanya 9.9% daripada masyarakat Islam Satun dan Trang yang
mengaku mereka itu Melayu.
Wilayah yang Hilang
Sejarah
menunjukkan bahawasanya orang-orang Melayu pernah membina peradaban yang
tinggi menerusi kerajaan-kerajaan maritim yang pernah diterajui
mereka. Namun, penjajahan telah menyebabkan orang-orang Melayu tertindas
sehingga hilang jati diri. Masyarakat Thai-Muslim di Satun dan Trang
adalah manifestasi sebuah bangsa yang telah hilang jati-diri mereka
sebagai seorang Melayu. Amat mendukacitakan apabila saudara serumpun
seagama kita di Satun dan Trang tidak lagi mahu mengakui diri mereka
Melayu, malah lebih berbangga menjadi orang Thai.
Kesimpulan
Wilayah-wilayah
Satun, Trang, Pattani, Yala, Songkhla dan Narathiwat adalah
wilayah-wilayah Melayu yang hilang dan sekarang telah menjadi hak mutlak
negara Thailand. Nasib masyarakat Muslim di selatan Thailand patut
dijadikan iktibar oleh kita semua. Rakyat Malaysia terutamanya
masyarakat Melayu perlu menanamkan rasa kasih pada bangsanya sendiri dan
negara Malaysia kerana inilah negara warisan kerajaan-kerajaan Melayu
lama yang masih kekal bersama orang-orang Melayu.
Mohd Hazmi Mohd Rusli
(Ph.D) adalah pensyarah kanan di Fakulti Syariah dan Undang-undang,
Universiti Sains Islam Malaysia dan seorang felo pasca kedoktoran
kehormat di University of Wollongong, Australia
1 orang berkata:
nike air huarache
washington redskins jerseys
toms shoes
adidas nmd r1
gucci sale
michael kors outlet store
nike trainers
miami heat
michael kors handbags outlet
nike huarache
Post a Comment