Presiden Gabungan Ketua Cawangan Malaysia (GKCM), Kamarul Azman Habibur Rahman berkata semua Ketua Bahagian pemimpin Umno Kedah dan wakil rakyat Kedah yang bersekongkol dengan gerakan itu perlu diadili tanpa pilih kasih.

"Jadi apa yang berlaku di Alor Setar adalah perkara yang sama, jadi kalau sembilan orang dari Umno Telok Kemang dihadapkan ke Tribunal Disiplin, dan akhirnya mereka dijatuhkan hukuman digantung hak untuk memilih dan dipilih selama enam tahun.

"Kami GKCM menuntut perkara yang sama supaya Lembaga Disiplin Umno mengambil keputusan mengambil tindakan terhadap mereka ini, tidak boleh berlaku double standard dalam membuat keputusan tentang Umno," katanya kepada pemberita di lobi Menara Datuk Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini, hari ini.

Terdahulu, GKCM menyerahkan memorandum bantahan kepada Setiausaha Kerja Umno, Datuk Ab Rauf Yusoh tentang tindakan Ketua-ketua Umno Bahagian Kedah dan wakil rakyat Kedah yang menyuarakan pendirian hilang kepercayaan terhadap Mukhriz ekoran beberapa kelemahan serta ketidakupayaan beliau dalam pentadbiran parti dan negeri.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah, Datuk Seri Ahmad Bashah Md. Hanipah yang mewakili semua pemimpin itu merayu agar Presidennya, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak segera campur tangan dalam menyelesaikan kemelut berkenaan.

Sidang media tersebut dihadiri 14 daripada 15 pemimpin bahagian Kedah. Hadir sama, ketua sayap Pemuda, Puteri dan Wanita Umno Kedah serta Ahli Parlimen Umno Kedah.

Turut serta Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang juga Ahli Parlimen Jerai, Datuk Seri Jamil Khir Baharom; Timbalan Menteri Pertahanan selaku Ahli Parlimen Kubang Pasu, Datuk Mohd. Johari Baharom dan Ahli Parlimen Baling, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim.

Dalam pada itu, Kamarul Azman juga membidas beberapa dakwaan tidak berasas yang disuarakan oleh Ketua-ketua Bahagian Umno Kedah itu terhadap Mukhriz itu.

"Kami GKCM ingin bertanya, Mukhriz dikatakan gagal menggerakkan jentera, sedangkan apa yang Umno lakukan hari ini semuanya merosakkan jentera untuk menghadapi pemilihan parti atau PRU14.

"Sebenarnya kerosakan itu dilakukan oleh presiden sendiri. Kami nak tahu apa yang dimaksudkan berkesan? Adakah ia berkait dengan tidak menyokong presiden?" soalnya.

Kamarul Azman turut mempersoalkan desakan penyingkiran itu sambil menyifatkannya sebagai salah satu pembunuhan politik Mukhriz.

"Rakyat di Kedah dan di negeri-negeri lain melihat Mukhriz mempunyai wibawa untuk memimpin Umno di peringkat paling tertinggi satu hari nanti.

"Adakah ia langkah pembunuhan politik terhadap Mukhriz. Mengapa Mukhriz seorang saja yang kena, sedangkan ramai pemimpin negeri lain yang tidak menuju ke arah PRU14 ini," katanya lagi.