Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Jumaat, 31 Ogos 2012

Monarki Arab Saudi : Ada Senjata tetapi Tidak Berani Mempertahankan Umat Islam


senjata
ARRAYAH.INFO, Arab Saudi, 31 Ogos 2012 - Kajian Kongres Amerika Syarikat terbaru telah menunjukkan pasaran senjata global terus berkembang dan jualan persenjataan di Amerika Syarikat telah meningkat lebih daripada dua kali ganda dari tahun sebelumnya tahun 2010.

Jumlah jualan senjata di seluruh dunia hampir dua kali ganda kepada $85.3 billion, Amerika Syarikat memperuntukkan $66.3 billion sehingga kini daripada $21.4 billion pada tahun 2010. Laporan mendapati Rusia, negara kedua dengan jualan senjata tertinggi, dijual hanya bernilai $4.8 billion senjata.


Arab Saudi adalah pembeli terbesar senjata di dunia global dan pelanggan terbesar penjual Amerika Syarikat dalam tempoh ekonomi yang tidak menentu. Secara keseluruhan Arab Saudi membeli $33.4 billion dari Amerika Syarikat. Ia terutamanya terdiri daripada 84 jet pejuang termaju F-15.


jet
Arab Saudi untuk dekad yang lalu telah menjadi salah satu daripada pengimport terbesar senjata. Walaupun Arab Saudi mengeluarkan peralatan ketenteraan sangat sedikit ia telah menggunakan kekayaan minyak untuk dirinya dengan senjata yang paling canggih dan terkini. Walaupun banyak menyimpan pekerja asing yang bekerja, tindakan Arab Saudi secara global tidak mencerminkan kedudukan ini. Malah Arab Saudi beroperasi dari kedudukan yang lemah walaupun ia memiliki emas didambakan di dunia iaitu minyak.

Arab Saudi mendakwa mewakili umat Islam kerana ia mengekalkan penjagaan dua Masjid Suci, namun ini tidak berlaku dengan merujuk kepada dasar luar dan hubungan dengan umat Islam yang lebih luas. Inventori senjata Arab Saudi termasuk kenderaan pertempuran terbaru (M-1A2 Abrams dan 290 AMX-30), pesawat udara adalah terdiri lebih 300 jet termasuk yang Eurofighter baru diambil-alih Taufan dan IDS Tornado dinaik taraf kepada  pesawat pejuang F-15 Eagle dan F -15E Strike Eagle. Ia akan mengejutkan kita apabila mengetahui kekuatan teknologi dan ketenteraan adalah setanding negara Eropah dan juga negara Israel dalam banyak bidang.


Dalam konteks kekayaan tentera, ketidakmampuan Arab Saudi untuk memberikan sebarang perlindungan kepada umat Islam dalam krisis terbaru seolah-olah membiarkan kes pembunuhan terus berlaku. Pembunuhan beramai-ramai umat Islam di Myanmar adalah contoh. Arab Saudi dalam satu tindakan boleh membawa keseluruhan episod berakhir melalui kuasa senjata semata-mata, walaupun ancaman tindakan dari apa-apa kuasa yang mungkin akan berlaku. Tentera Myanmar mempunyai hampir tiada pengalaman terhadap daya berjuang konvensional kerana kebanyakan sejarah telah sibuk dalam pelbagai pemberontakan.
 
 30 jet Burma F7 mungkin tiada perlawanan menentang jet Arab Saudi moden Eurofighter taufan. (Model 1970-an, yang dibeli pada tahun 1996 dari Rusia sebagai stok lebihan digunakan) jet MiG-29 mungkin yang paling moden dipunyai Myanmar. Peralatan pertahanan udara Myanmar ketinggalan zaman dan juga senjata China dibekalkan kepada Myanmar adalah model lebih tua.

Peralatan ketenteraan, teknologi dan kemajuan adalah sia-sia jika tidak dipadankan dengan cita-cita global. Nabi Muhammad SAW berjuang dalam peperangan banyak dengan infantri yang diatasi oleh musuh, tetapi melalui cita-cita beliau berjaya menakluk Semenanjung Arab. Sahabat beliau menyebarkan agama hingga ke China dan pantai Atlantik, serta berurusan dengan empayar Parsi dan Rom.


Arab Saudi hari ini rupanya adalah sebahagian besar ciptaan tiruan dari abad ke-19 dengan pemerintah turut bekerja untuk mencapai matlamat barat daripada meneruskan cita-cita Islam mereka sendiri.


Episod ini menunjukkan bukannya kurang teknologi, mahupun senjata. Sebaliknya, ia adalah kekurangan cita-cita dan kemahuan politik, dan terpengaruh dengan matlamat politik barat yang merupakan apa-apa  hubungan yang singkat antara tuan dan hamba.


Musim kebangkitan Arab telah menunjukkan bahawa hubungan ini telah tiba dipenghujungnya dan monarki Saudi harus mengambil perhatian apa yang telah berlaku kerana ia mungkin akan terjadi ke atas monarkinya sendiri iaitu bakal diruntuhkan dan bakal digantikan dengan satu kuasa global iaitu Khilafah sebuah Negara Islam Global yang akan menguasai dari Timur hingga ke barat. [abuidris/arrayah.info/edit/hizb.org.uk]

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.