Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Wednesday, September 19, 2012

Cuma RM200juta setahun untuk tanggung institusi istana? Sikit sangat kut?

Berapa sebenarnya wang rakyat yang terpaksa dibelanjakan untuk tanggung institusi istana setahun? Yang pastinya dengan 9 orang sultan dan 4 Yang Dipertuan Negeri, tentu punya bukan angka yang kecik.
Ada artikel dalam MediaPerak.com yang cuba kira anggaran berapa jumlah yang dibelanjakan untuk tanggung institusi istana ni.

Aku kopipes kat bawah ni ringkasan pengiraan anggaran tu:

Peruntukan Diraja Yang Di-Pertuan Agong (Akta 269) = RM13.53 juta

Elaun-elaun Diraja (Akta 270) untuk bekas Yang Di-Pertuan Agong dan Permaisuri = RM1.27 juta

Peruntukan untuk Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja = RM1.80 juta

Peruntukan bagi Sultan dan Raja Bergelar = RM12.69 juta

Peruntukan bagi Emolumen Kakitangan Istana dan Kos Penyelenggaraan Istana = RM146.25 juta

Peruntukan bagi Yang Di-Pertua Negeri = RM2.42 juta

Anggaran keseluruhan jumlah peruntukan untuk raja-raja dan Yang Di-Pertuan Negeri ialah RM177.96 juta setahun. - MediaPerak.com.

 Kalau nak tengok detail pengiraan anggaran tu boleh tengok di portalblog MediaPerak.com'

Kalau tengok ke detail tu rasanya banyak lagi yang tak dikira contohnya elaun bekas Agong dan bekas Permaisuri Agung. Dari 9 sultan rasanya cuma Kelantan dan Johor saja kut yang belum pernah jadi Agung, Tu pun ayah Sultan Kelantan masih hidup dan tentu masih dapat elaun tu. Tang tu saja pun dah lebih RM10juta.

Walau bagaimanapun jumlah ini tidak termasuk elaun-elaun yang diberikan kepada kerabat-kerabat diraja (semua isteri-isteri bekas Sultan, anak-anak Sultan dan bekas Sultan dan kerabat-kerabat lain yang layak menerima elaun), kos keseluruhan Johor Military Force yang merupakan pengawal-pengawal istana Johor dan sebagainya. - Ibid.

Rasa-rasa aku mungkin lebih RM200juta setahun wang rakyat terpaksa dibelanjakan untuk tanggung istitusi istana ni.

Walaupun angka tu memang besar tapi kita ok la kut, padan la kut dengan status sultan. Kalau nak dikurangkan pun nampak macam tak banyak mana pun yang boleh dipotong. Kecuali la kalau kita sanggup nak buang terus institusi istana ni.

Tapi kalau tanya orang politik, aku yakin 100% takkan ada yang berani nak buang institusi istana ni, tak kira di pihak kerajaan atau di pihak pembangkang, sama ja.

Kalaupun mungkin dihati ramai yang meluat tapi demi survival politik semua mempertahankan institusi istana. Maknanya, selagi sistem demokrasi berpilihanraya berjalan selagi itulah institusi istana ni teguh berdiri.

RM200juta tu sebenarnya tak besar mana kalau nak dibandingkan dengan nilai wang rakyat yang dibolot atau diselewengkan atas nama istana. Berapa banyak hasil balak yang 'orang istana' sapu? Berapa banyak kontrak yang dapat kat 'orang istana'?

Aku cukup yakin duit untung atas angin saja pun mungkin berkali ganda dari jumlah tu. Tu tak termasuk lagi 'duit kopi' dari para cukong yang tentu mark-up gila-gila punya.

Kalau dinilai semua kereta milik 'orang istana' saja pun aku yakin berpuluh kali ganda dari angka RM200juta tu.

"Segala pertempuran ditangguhkan sehingga selepas pilihanraya"

Cenangau Daunkari

Sumber: http://cenangau.blogspot.com/2012/09/cuma-rm200juta-setahun-untuk-tanggung.html#ixzz26tGadSXA

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.