Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

TAK PAYAH MEMBUTA BABI, KALAU TAK FAHAM DIAM

0 DOJ For Dummies - Apa Yang Anda Perlu Tahu Mengenai Saman Sivil Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat?


1. Asas kepada saman sivil Jabatan Kehakiman (DOJ) AS untuk mengambil alih sesuatu aset adalah 'ADUAN AWAM' dan bukan "BUKTI-BUKTI PRIMA FACIE" hasil dari siasatan pihak berkuasa AS. 

2. Jika DOJ mempunyai bukti yang kukuh mengenai sesuatu kegiatan penggubahan wang, sudah tentu DOJ boleh secara terus mendakwa pesalah terbabit di mahkamah AS dan aset tersebut boleh dirampas menggunakan Akta Penggubahan Wang Haram AS.

3. Bagaimanapun, disebabkan DOJ kekurangan bukti prima facie, maka DOJ tiada pilihan melainkan terpaksa menggunakan saman sivil bagi mengambil alih aset-aset yang disyaki hasil dari kegiatan jenayah. 

4. Melalui saman sivil, DOJ tidak perlu mempunyai bukti yang kukuh, cukup sekadar aduan awam. Sebaliknya pihak tertuduh pula yang perlu membuktikan aset-aset yang diperolehi bukan dari hasil jenayah penggubahan wang atau jenayah-jenayah lain.

5. Seperti yang disebut oleh DOJ sendiri “a civil forfeiture complaint is merely an allegation that money or property was involved in or represents the proceeds of a crime. These allegations are not proven until a court awards judgment in favor of the U.S.”. Maksudnya, tiada sebarang dakwaan yang telah dibuktikan sebaliknya ia adalah berasaskan aduan semata-mata.

6. Bolehkah DOJ membuktikan jenayah telah dilakukan melalui saman sivil ini? Tidak. Saman sivil ini hanya untuk mengambil alih aset yang disyaki diperolehi dari sumber haram. Dalam kes bekas Presiden Taiwan, walaupun aset beliau dirampas dan dijual oleh DOJ, tetapi tiada sebarang bukti yang membolehkan DOJ mengambil tindakan ke atas beliau. 

7. Dalam kes bekas Presiden Taiwan, aset yang diambil alih adalah hartanah bernilai AS$2 juta pada tahun ia dibeli, iaitu pada tahun 2008. Bagaimanapun selepas 8 tahun, termasuk selepas saman sivil difailkan dan perbicaraan mahkamah, keseluruhannya mengambil masa selama 6 tahun, nilai yang dipulangkan kepada rakyat Taiwan hanyalah AS$1.5 juta. Tidak masuk akal selepas 8 tahun, nilai hartanah tersebut masih tidak meningkat. Lebih tidak masuk akal lagi apabila nilainya menurun kepada hanya AS$1.5 juta.

Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2017/06/doj-for-dummies-apa-yang-anda-perlu.html#xila3k05EwlPgjU0.99

12 orang berkata:

Anonymous said...

Knapa pak karam marah sangat kat DOJ turrr???
Ni mesti ada apa-apa dengan dedak ni..

Anonymous said...

ADA OSTAT PUN TAPI KALO USTAT MALAS NAK BERDAKWAH...TAK GUNA JUGAK. EHEHEH BERPOLITIK PULOK KITE...

------------------------------------------------------------------------------------------

MARANG - Terpesona dengan kenalan cinta Facebook, seorang jurujual perempuan berusia 17 tahun menjadi mangsa rogol lelaki yang dikenalinya melalui laman sosial itu di sini, Isnin lalu. Difahamkan, mangsa yang tinggal di Marang, Terengganu itu mula mengenali lelaki terbabit kira-kira dua bulan lalu dan suspek mengajak mangsa keluar makan bersamanya kira-kira jam 11 malam. Bagaimanapun lain pula jadinya apabila suspek membawa mangsa ke sebuah bangsal di Kampung Bukit Parit di Marang untuk melakukan adegan ‘ringan’ sebelum mengajak mangsa melakukan hubungan seks. Mangsa menolak ajakan itu, namun suspek tetap berdegil dan tidak mempedulikan rayuan mangsa dan bertindak merogolnya. Lebih malang, seorang lagi lelaki yang dikenali suspek tiba-tiba muncul selepas itu dan turut merogol mangsa secara bergilir-gilir termasuk meliwat mangsa. Suspek kemudiannya menghantar mangsa pulang ke Kuala Terengganu kira-kira jam 2.00 pagi pada Selasa. Berikutan kejadian itu, mangsa membuat laporan polis. Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Terengganu, Asisten Komisioner K Manoharan mengesahkan menerima laporan itu. Polis juga telah menahan seorang individu di Kampung Bukit Parit, di sini untuk siasatan.

Anonymous said...

KAT MARANG TU TAK ADA ORANG ALIM YANG NAK BERDAKWAH KPD RAKYAT KER??? ANAK PUN DIA TIBA....
POLITIK LOBAI KUAT SANGAT TU......

---------------------------------------------------------------------------------------

KUALA TERENGGANU - Seorang nelayan tidak layak digelar bapa apabila sanggup bertindak di luar kewarasan dengan merogol anak gadisnya sendiri sehingga melahirkan dua orang anak, yang kini masing-masing berusia empat tahun dan dua bulan.

Semalam, di Mahkamah Sesyen berasingan, dia yang berusia 49 tahun itu mengaku salah atas dua pertuduhan merogol mangsa, yang merupakan anak kedua daripada sembilan beradik.

Bagi pertuduhan pertama di Mahkamah Sesyen 2, dia yang beralamat di Marang, mengaku salah merogol mangsa yang ketika itu baru berusia 14 tahun sebulan.

Dia mengaku salah di hadapan Hakim Murtazadi Amran melakukan perbuatan terkutuk itu di dalam semak di belakang sebuah sekolah di Marang, antara jam 1 petang dan 6 petang, pada September 2009.

Mengikut pertuduhan kedua pula di Mahkamah Sesyen 3 di hadapan Hakim Mohd Azhar Othman pula, dia mengaku salah mengulangi perbuatan sama ke atas mangsa di lokasi dan waktu yang sama, pada Disember 2013 yang mana ketika itu mangsa berusia 18 tahun.

Dengan itu, dia mengaku salah melakukan perbuatan yang merupakan satu kesalahan mengikut Seksyen 376 (3) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara tidak kurang lapan tahun dan maksimum 30 tahun dan boleh dikenakan sebatan tidak kurang 10 sebatan, jika disabitkan kesalahan.

Bagaimanapun, kedua-dua hakim menetapkan 8 Disember depan sebagai tarikh sebutan semula bagi hukuman sementara menunggu laporan lengkap ujian DNA. Bagaimanapun, sebarang jaminan tidak ditawarkan.

Pendakwaan dikendalikan timbalan pendakwa raya, Nazlyza Mohamad Nazri.

Anonymous said...

KAT MARANG JUGAK LA DOL....

---------------------------------------------------------------------------------------

Saya tak salahkan budak tu sahaja. Pak lebai kulop pun paatut lebih disalahkan sebab asyik sibuk politik dan buat ceramah maki hamun. Dakwah mcam hampeh...

---------------------------------------------------------------------------------------

Sinar Harian - Derita mangsa rogol #SHTRG | Facebook
https://hi-in.facebook.com/SinarHarian/.../1015203089962488... - Terjemahkan laman ini
MARANG - Selepas menjadi mangsa rogol kira-kira tiga bulan lalu, seorang remaja berusia 19 tahun kini hidup menderita, sering menyendiri dan hilang

Anonymous said...

Oiii pak bodo...
Bila ada saman, ada la perbicaraan. Bila ada perbicaraan maka bukti akan keluar. Bila ada bukti baru mahkamah bole jatuh hukum....

Sapa kata tak ada bukti dol??????.

pelet santet said...

KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor yang AKI
beri 4 angka [6373] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus .
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu KI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI JAYA,,di no (((085-321-606-847)))
insya allah anda bisa seperti saya…menang NOMOR 790 JUTA , wassalam.

usop ali said...

Pak karam x sehat not...hahahaha

ibu irma said...

Ada 7 tahun saya jadi tki di singapura akhirnya impian saya tercapai untuk pulang ke indonesia,terima kasih MBAH SERO atas bantuannya,saya bisa berkumpul kembali dengan keluarga di kampung,karna melalui jalan togel sekarang saya bisa sukses,ini semua berkat bantuan MBAH SERO yang memberikan angka 4d bocoran singapura,alhamdulillah dapat 250 juta,saya sangat bersyukur kebun orang tua yang dulunya di gadai buat biaya saya untuk berangkat kesingapura,kini sudah saya tebus kembali,tanpa bantuan beliau mungkin belum bisa saya pulang kampung,terima kasih banyak MBAH SERO jasa-jasamu tidak akan saya lupakan,bagi saudarah2 di indonesia maupun di luar negeri butuh bantuan,apalagi yang terlilit hutang silahkan tlpn atau sms di nomor 082 370 357 999 atas nama MBAH SERO,beliau seorang paranormal yang bisa di percaya,karna sudah memberkan hasil,ingat kesempatan tidak akan datang untuk kedua kali,jadi giliran anda untuk membuktikannya,inilah kisah nyata dari saya ibu irma tki singapura..

Anonymous said...

Tak dak sekoq pun pemimpin parti lebai malang ulas duit 1mdb setelah doj kantoikan pak bijan. Semua lebai malang 90j dok diam2 takut spender hj alpakalolohadi baraii...

Anonymous said...

Pak karam guna ayat penasihat kak rose yer? Patut ler bunyi cam bunyi ayat punasihat...

Punahsiat2 dedak

antiug said...

Kesian pakkaramu, asalnya nak backup pas tp dah mcm backup najib pula, insafla rakanku.....

Anonymous said...

Pukimahadion

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.