Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

MELAYU MELAKAN JAHAT ERK ?

Melayu Kuno "Itu" Masih Tebal Sifat "Dengki" Dan "Khianat"nya

Peniaga kecewa kedai sering diganggu

ALOR GAJAH - Sepanjang berniaga empat tahun lalu, pelbagai rintangan yang terpaksa ditempuhi oleh seorang peniaga apabila ada pihak tertentu cuba menghalangnya dari menjalankan perniagaan di sini.

Gambar: Pagar besi yang dipasang sehingga menghalang laluan orang ramai.

Rohani Lajis, 47, yang menyewa sebuah kedai Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) di Tambak Paya, Melaka berkata, pada penghujung tahun lalu, pihak penguat kuasa MBMB kerap menyerbu kedai saya disewanya atas dakwaan tiada lesen perniagaan.

"Kemudiannya, Mei lalu pentas karaoke kedai saya pula terbakar.

"Kejadian tidak berakhir di situ, malah kedai bersebelahan turut memagar dengan tirai besi selain menutup laluan pelanggan kedai ke tandas awam dengan beberapa meja makan," katanya ketika ditemui di Dataran Keris Alor Gajah, dekat sini.

Menurutnya, pelbagai usaha dilakukan untuk memajukan perniagaan yang beroperasi pada waktu malam, namun usahanya itu seperti terhalang apabila ada pihak cuba menjatuhkannya.

“Saya hairan apabila ada pihak sengaja merosakkan perniagaan yang cukup-cukup makan ini dengan mencari kesalahan saya sedangkan untung tidaklah sebesar mana,” katanya.

Rohana dibantu suami, Nafi Md Deris, 55, dan anak, Khairul Abu Bakar, 23 serta bapanya, Lajis Md Lazim, 71, selain dibantu tiga pekerja.

Katanya, ia benar-benar menguji kesabarannya apabila hampir RM10,000 kos dikeluarkan untuk menghidupkan suasana kedai yang disewa dari MBMB ini dengan sewaan sebanyak RM130 sebulan.

"Namun sejak berniaga pelbagai dugaan saya terima apatah lagi ramai pelanggan lari.

"Bimbang berlaku perkara tidak diingini kami sekeluarga bertindak membuat laporan di Balai Polis Tiang Dua kira-kira 7 petang kelmarin," katanya.

Rohana berkata, dia tidak tahu apa yang akan berlaku lagi di kedainya itu sehinggakan dia sentiasa rasa bimbang jika berniaga.

Sementara itu, Datuk Bandar MBMB, Datuk Zainal Abu ketika dihubungi terkejut dengan perkembangan itu dan menegaskan ia melanggar peraturan serta garis panduan MBMB.

Menurutnya, pihak MBMB tidak pernah meluluskan mana-mana permohonan bagi mengubahsuai apa jua bentuk kedai milik MBMB tanpa pengetahuan dan ia jelas satu kesalahan.

“Memagar atau memisahkan gerai yang dibina oleh MBMB adalah melanggar konsep ‘kedai kemakmuran’ dan pihak kami tidak pernah dimaklumkan perkara itu sehingga kami diberitahu.

“Berhubung dakwaan pengadu, pihak kami akan melakukan siasatan terhadap kedai berkenaan yang didakwa turut disewa oleh seorang remaja bawah umur tanpa pengetahuan.

“Kami akan hantar pegawai penguat kuasa untuk menyiasat dakwaan itu supaya tindakan tegas terhadap peniaga terbabit dapat diatasi,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, semalam. -SH

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.