Nik Aziz
Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
 
SHAH ALAM – Masa depan bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa dalam parti itu bakal ditentukan dalam Majlis Syura Ulama Pas yang dijangka membuat keputusan mengenainya malam ini.

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, beliau menyerahkan sepenuhnya kepada mesyuarat berkenaan dan enggan mengulas sama ada Ahli Parlimen Bachok itu akan kekal atau tidak dalam Pas.

Bagaimanapun, Menteri Besar Kelantan itu hanya akan menghadiri mesyuarat berkenaan jika keadaan kesihatan beliau mengizinkan.

“Tunggu esok (malam ini) memang ada (perbincangan mengenai Nasharudin). Pagi mesyuarat agung dan petang ada jamuan raya. Kita tengok mesyuarat esok macam mana.

“Dia (Nasharudin) manusia. Apa dok bising sedangkan orang lain pun manusia biasa juga. Dia manusia biasa, malah dia bertanding tiga penjuru pun kalah,” katanya pada majlis Himpunan Pendidik Islam 2012 bertemakan

‘Pendidik Menjana Kebijaksanaan’ yang dirasmikan Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Modal Insan, Dr Halimah Ali di sini, semalam.

Nasharudin sebelum ini mencetuskan kontroversi menerusi kenyataannya yang mahu Pas meninggalkan Pakatan Rakyat selain melabelkan Pengerusi DAP, Karpal Singh sebagai anti-Islam berikutan pendirian Karpal yang menolak pelaksanaan hudud.

Keadaan menjadi lebih hangat apabila Karpal bercadang mengambil tindakan undang-undang terhadap Nasharudin.

Pada majlis itu, Nik Abdul Aziz dianugerahkan Tokoh Pendidik Nusantara oleh Persatuan Gerakan Kebangkitan Pendidikan Kebangsaan (Pendidik) Malaysia selaku penganjur program dengan kerjasama Universiti Selangor (Unisel) dan Mappis.

Ketika ucaptama beliau, Nik Abdul Aziz mengingatkan umat Islam agar mengiktiraf dan memartabatkan ibu bapa sebagai pendidik utama.

Ini, katanya, kerana anak yang lahir ke dunia seperti kain putih dan ibu bapa adalah insan pertama yang memberi bimbingan, tunjuk ajar dan didikan sebelum diambil alih  guru mereka.

Pada majlis berkenaan, beliau kelihatan sedikit uzur dan dipapah salah seorang pegawai pengiring.