Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Mimpi lagi dia nih

Noh Omar yakin BN menang 32 kerusi DUN di Selangor

October 01, 2012
 
KUALA LUMPUR, 1 Okt — Pemimpin veteran Umno Selangor Datuk Seri Noh Omar (gambar) yakin Barisan Nasional (BN) akan menawan semula negeri terkaya tersebut dengan memenangi 32 daripada 56 kerusi dalam pilihan raya umum (PRU) ke-13 .

Ahli Parlimen Tanjung Karang tersebut berkata, dalam keadaan sekarang, masyarakat di Selangor mulai sedar bahawa Pakatan Rakyat (PR) tidak mampu memerintah negeri.

“Saya tidak mahu mendahului takdir, tetapi Insya-Allah saya yakin BN mampu kembali menawan Selangor, sekurang-kurangnya 32 buah kerusi,” kata timbalan pengerusi perhubungan Umno Selangor berkata kepada The Malaysian Insider baru-baru ini.

Menurut Noh yang juga menteri pertanian, calon menteri besar adalah tidak penting, kerana kemenangan adalah menjadi perkara yang utama.

“Semasa tahun 2008, mereka (Pakatan) pun tak tahu siapa calon menteri besar untuk mereka, jadi adalah lebih baik untuk BN memberi fokus untuk kemenangan untuk menawan kembali Selangor,” katanya.

Kerusi-kerusi di negeri Selangor dikatakan merupakan kerusi panas kerana negeri ini mempunyai pengundi baru yang ramai disamping merupakan negeri yang paling kaya dan maju di Malaysia.

Pada 8 Mac 2008, BN memenangi 20 buah kerusi daripada 56 kerusi DUN Selangor. PR memenangi 36 kerusi dengan 15 kerusi dimenangi PKR, 13 DAP dan 8 dari PAS.

Noh juga menolak kemungkinan beliau akan menjadi menteri besar Selangor walaupun desas desus mengatakan beliau dicalonkan sebagai jawatan tertinggi di negeri tersebut.

“Seperti yang saya katakan, saya tidak mahu mendahului takdir, saya masih lagi ahli parlimen Tanjung Karang, tetapi semuanya bergantung pada pucuk pimpinan.
“Yang penting kita gerakkan jentera parti untuk memenangi negeri ini, soal siapa menteri besar tidak penting,” kata Noh lagi, yang juga merupakan timbalan pengerusi perhubungan Umno negeri Selangor.
Bekas menteri besar, Dr Mohammad Khir Toyo juga menolak dari bertanding dalam pilihan raya akan datang, setelah mahkamah mendapati beliau bersalah dalam kes pecah amanah.

  


sampaikan salam jew !


Anwar bahas Bajet 2013 tanpa kehadiran Najib
JAMILAH HAMZAH
1 Oktober 2012
Anwar Ibrahim
Datuk Seri Anwar Ibrahim
 
KUALA LUMPUR - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini membahaskan ucapan Bajet 2013 tanpa kehadiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak.

Ketika memberi reaksi ke atas ucapan Bajet 2013 Jumaat lalu, Anwar berkata, beliau mencabar Najib, yang juga Menteri Kewangan, agar hadir ketika beliau membahaskannya, hari ini.


Anwar, anggota Dewan Rakyat pertama membahas Bajet 2013 selaku Ketua Pembangkang.



AKAN MENYUSUL

nak wat cam mana, rakyat dah lama pekena benda tuh !


Bajet: Jangan terpikat dengan ‘candu’ BN, kata Pas
Wartawan Sinar Harian
1 Oktober 2012
Tuan Ibrahim Tuan Man
Ketua Penerangan Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man
 
SHAH ALAM - Meskipun Kerajaan Pusat membentangkan Bajet 2013 lebih RM250 bilion bersama sejumlah ganjaran dan insentif, Pas Pusat mahu rakyat berfikir secara serius keperluan memilih kerajaan baru, bukannya terpikat dengan "candu racun pilihan raya Barisan Nasional."

"Rakyat seharusnya berfikir secara serius berdasarkan Laporan (Ketua) Audit (Negara) mengenai betapa perlunya sebuah kerajaan baru yang lebih amanah bagi menerajui masa depan negara dan bukannya berdasarkan candu racun yang ditanam dalam bajet untuk menang pilihanraya Barisan Nasional," kata Ketua Penerangan Pas Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, hari ini.

Dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini, Tuan Ibrahim berkata, pemberian  ‘one off’ yang disebutkan ketika pembentangan Bajet 2013 pada Jumaat memnunjukkan Kerajaan Pusat ketandusan ideabagi memakmurkan ekonomi rakyat, menjana pendapatan dan jalan menerajui masa depan ekonomi negara supaya berdaya saing.

Tuan Ibrahim berkata, langkah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengesyorkan pembayaran  ‘one off’ hanya menggembirakan penerima untuk sementara waktu sedangkan kos hidup terus meningkat dan rakyat menerima bebanan berterusan.

“Ini umpama candu yang melalikan buat sementara waktu tapi perit kesakitannya pasti kunjung tiba, bahkan barah itu bakal ditanggung generasi akan datang.  

“Asas kepada pembinaan ekonomi negara  bukan hanya dilihat kepada apa yang dicurahkan, tetapi juga sejauh mana asas kawalan perbelanjaan negara diurus,” katanya.

Beliau mendakwa, dengan kedudukan ekonomi dunia yang tidak menentu, tindakan Najib itu hanya menghabiskan dana negara dalam bentuk pemberian  ‘one off’ bagi menarik golongan sasar di kalangan pengundi baru untuk membeli jaminan kerajaan ‘korup’ ini terus berkuasa.

Katanya, rakyat kini menanti pembentangan laporan audit negara yang sepatutnya dibekalkan bersama kepada seluruh ahli-ahli Parlimen sewaktu pembentangan belanjawan.
Laporan Ketua Audit Negara hanya akan dibentangkan sebaik sahaja Bajet 2013 diluluskan.

“Laporan Audit sengaja gagal dikemukakan oleh kerajaan, menyebabkan analisa bajet hanya tertumpu apa yang diumumkan tanpa melihat sejauh mana ketirisan, penyalahgunaan kuasa, dana dan kemampuan urus tabir oleh kerajaan Barisan Nasional.

“Laporan Audit ini bakal menjadi ubat penyedar kepada mereka yang terkena ‘candu’ yang ditanam dalam bajet Najib,” kata beliauyang juga Pesuruhjaya Pas Pahang.

Beliau menambah, Laporan Audit dua tahun kebelakangan ini menunjukkan kerajaan gagal melakukan pembaikan, walaupun ditegur setiap tahun oleh Ketua Audit Negara.

“BN sudah tentu ingat bagaimana mereka hampir tidak melakukan apa-apa dalam isu Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC), berdiam seribu bahasa dalam isu pembelian komputer RM40,000 dan juga binokular bernilai RM56,350.

“Rakyat harus berfikir secara serius berdasarkan Laporan Audit dan perlunya sebuah kerajaan baru yang lebih amanah bagi menerajui masa depan negara, bukannya berdasarkan ‘candu racun’ yang ditanam dalam bajet untuk menang pilihan raya BN,”katanya.

BERUNTUNG LA LU ISA KAWAN NGAN PM hi hi hi

Terkini: Najib Razak Di Kejarkan Ke Hospital.

>> Monday, October 01, 2012

Petang tadi Najib Razak call gua, dia bagitau tak berapa nak sedap badan katanya, nak demam tak demam... perut rasa sebu semacam jer.... dada berdebar-debar. Cara dia bercakap pun tergagap-gagap macam lembu tercekik spaghetti jer.... hahaha....

Gua tanya dia... lu apahal beb..., dia kata ntah laaaaa... dia pun tak tau..., yang asyik di ulang tanya dengan gua... "esok hari Isnin kaaaannnn...???? gua kata ia laaa... esok hari Isnin... kenapa dengan hari Isnin...???? Najib senyap... lepas tu tanya lagi... "esok hari Isnin kaaaannnn...????

Lastly... gua bagitau kat Najib Razak, kalau dah macam tu simptomnya... itu penyakit fobia hari Isnin namanya. Ntah dia paham atau tidak... tak tau laaa... pasal Najib Razak nih spesies bebal sikit and slow pick-up... wa cakap luuuu...

Actually... gua pun tak tau apa penyakit mamat Najib Razak nih.... orang lain punyalah bersemangat nak kerja bila mula hari Isnin... dia pulak dah jadi pemalas dan penakut pulak dahhhh...

hai... Najib... Najib... gua ingatkan lu spesies lelaki yang jenis bini tak takut sama luuuu.... rupanya lu lebih teruk daripada tuuuu.... hahahahaa...., tokwan gua kata kalau dah takut sampai tahap tuuuu... maknanya tanda nak mampus tuuuuu..... muaklakakakakaaaa......!!!!

Kalau bawak pi jumpa bomoh2 melayu dah tentu2 diorang akan kata si Najib Razak dah "terkena buatan orang".... muakakakakaaa.....!!!!



Yang gua syak dan individu yang menjadi bahan ramalan tokmoh tu semua tak lain tak bukan mesti namanya ada perkataan "Ibrahim"... kan... kan... kan....???? Mungkinkah Khalid Ibrahim atau Ibrahim Ali atau Anwar Ibrahim atau sesiapa saja yang ada kaitan nama "Ibrahim" laaaa.... hahahaha....

Kepada sesiapa yang ada kaitan "Ibrahim" pada namanya tu... janganlah lu orang menyakat Najib Razak tuuuu.... dia tu dah laaa... Lemah Semangat beb... lembik mengalahkan Pak Lah... Bodoh serupa Shahrizat NFC... Goblok macam Ahmad Mazlan... jika Bangang pun dah tentu serupa Rais Anak Yatim... muakakakakaaaa.... !!!!

Cuba lu orang bayangkan.... kalau mampus si Najib Razak tuuuu.... siapa yang susah...???? Siapa nak jaga Rosmah Mansur...????

Innalillah...........!!!!

(Tajuk posting macam haramjadah... muakakakakaaa.... sebabnya Najib Razak takut hadir Parlimen esok beb.... alasan paling sesuai masuk hospital jelah... hahaha... doktor2 semuanya boleh kowtim maaaa.... macam tak biasa kaaannn...)

LINTANG PUKANG ? LARI ? WHY !

01 Oktober, 2012

Terbukti Najib Seorang Yang Bacul!!

KUALA LUMPUR 1 Oktober: Kelibat Datuk Seri Najib Razak tidak kelihatan pada perbahasan Bajet 2013 oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim yang bermula jam 11.30 pagi tadi.Ini jelas menunjukkan ketakutan beliau berdebat dengan Ketua Pembangkang itu.Malah ramai di kalangan Menteri turut memonteng sesi itu hari ini.Tiada Menteri mahupun Ahli Parlimen (MP) BN yang bangun mencelah, kecuali MP Pasir Salak, Datuk Tajuddin Abdul Rahman.

Beberapa MP BN, antaranya Datuk Idris Haron (Tangga Batu) dan Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Razali Ibrahim pula dilihat berada di luar Dewan ketika Anwar berucap.Ketiadaan Najib menyebabkan beberapa MP BN terpaksa mempertahankan kelemahan Kerajaan Pusat, walaupun menggunakan maklumat yang salah.Antaranya, berhubung isu ekonomi masyarakat Melayu Pulau Pinang dan pencapaian ekonomi Kerajaan Selangor.

Anwar berkata, sudah menjadi tradisi Menteri Kewangan untuk hadir ke Parlimen ketika sesi bahas belanjawan negara.“(Sudahlah) debat tak berani, bahas dalam Parlimen pun tak sanggup. (Akhirnya Menteri Kewangan) Suruh ‘backbenchers’ (Ahli Parlimen biasa) pertahan, sedangkan mereka tiada dalam kabinet kerajaan dan tidak tahu dasar (yang tepat),” tempelak Ketua Umum KEADILAN itu.

Baru-baru ini, Ahli Parlimen Permatang Pauh itu mencabar Perdana Menteri berdebat mengenai Bajet 2013.Separuh ucapan Najib pada penggulungan Bajet 2013 Jumaat lalu mengkritik Pakatan Rakyat.“Ayuh kita berdebat, Pakatan Rakyat lawan Barisan Nasional. Kamu kata kamu demokrat bukan,” cabar Anwar.Beliau turut bersedia memberikan masa tambahan 10 minit kepada Najib jika berani menyahut cabaran itu.Dalam sesi itu, Anwar juga menyentuh mengenai dasar-dasar kebajikan di negeri-negeri Pakatan.


Mengulas Bajet 2013, Ahli Parlimen Marang yang juga Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyifatkan ia sebagai bajet politik semata-mata.Katanya, pelbagai insentif diberikan dalam bentuk ‘one off’ kepada sasaran tertentu memperlihat tindakan kerajaan mahu menawan hati rakyat menjelang pilihan raya umum nanti.


Sementara itu, Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang berkata, ucapan Najib ketika membentangkan Belanjawan 2013 lalu yang bertukar kepada ucapan pilihan raya membayangkan ketakutan Perdana Menteri.“Ia jelas bahawa pembentangan Bajet 2013 menunjukkan Najib sangat tidak yakin dan dibayangi rasa fobia kerana merasakan ucapan belanjawan keempat ini merupakan ucapan belanjawan terakhir Umno dan BN di Parlimen. ~kd


Adiin:

Malu sungguh berPMkan seorang yang bacul.. Berani berkokok di luar gelanggang, di ajak bersabung lari lintamg pukang..

LAAA ! TAK PATAH LAGI KE ?


MARANG PERAPU KEPUNDER MARANG SEKRPER !

BN perlu patahkan cita-cita Pakatan
W.SAIDATUL FADZILAH W.NAJEMUDIN
30 September 2012
Naib Ketua Umno Bahagian Marang, Datuk Razali Idris
Naib Ketua Umno Bahagian Marang, Datuk Razali Idris
 
KUALA TERENGGANU – Barisan Nasional (BN) perlu bekerja keras mematahkan cita-cita pembangkang untuk menguasai Putrajaya, sekali gus mempertahankan kerajaan sedia ada.

Naib Ketua Umno Bahagian Marang, Datuk Razali Idris menyifatkan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) sebagai mencabar berkata dengan kelantangan pembangkang untuk mentadbir negara, sudah tentu kerja berterusan perlu dalam merealisasikan agenda parti untuk memastikan BN terus kukuh dalam negara.


Beliau turut menegaskan bahawa sekarang bukan masanya untuk mengakui BN boleh menang besar.


“BN kena kerja keras dan mereka tidak boleh kata menang besar atau kalah kerana masa ini adalah masa terbaik untuk memberi perkhidmatan kepada rakyat untuk menarik seberapa ramai kepada BN.


“Berhubung andaian mana-mana pihak mengenai kekalahan BN, kita tidak perlu fikir secara mendalam tetapi teruskan bekerja untuk rakyat,” katanya.


Mengulas tinjauan dikendalikan Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (Umcedel) yang menunjukkan peratu-san jangkaan BN akan menang merosot, sebaliknya meningkat kepada PR, Razali berkata bahawa kajian luar yang dibuat boleh dipertikai.


Beliau berkata, kajian yang dilakukan pihak akademik atau pihak lain berbeza dengan kajian yang dijalankan sendiri oleh parti.


“Kita ada ejen yang melaksanakan bacaan sikap sama ada kawasan tersebut boleh menang atau kalah. Sebaliknya, kajian universiti tidak terus kepada pengundi,” katanya.


Beliau berkata, perkara tersebut tidak perlu diberi perhatian sebaliknya dianggap cabaran untuk bekerja lebih kuat.


Sementara itu, beliau berkata, pembangkang cuba menonjolkan diri dengan bersikap agresif dan lantang memperkatakan sesuatu isu bagi menunjukkan mereka hebat.


Katanya, keadaan itu berlainan dengan BN yang lebih banyak bertenang daripada melawan kerana tidak mahu bersikap seperti pembangkang yang lebih suka menunjukkan protes dan provokasi.


Bagaimanapun, jelasnya, keadaan itu tidak sesekali menyebabkan mereka berasa kalah dengan kelantangan pembangkang.


“Sebagaimana pilihan raya kampus, sebelum ini kita menjangka pro mahasiswa menang berdasarkan beberapa tinda-kan kontroversi golongan mahasiswa dengan menurunkan bendera dan menunjukkan bontot kepada gambar

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tetapi keputusan yang diperoleh memperlihatkan mereka kecundang,” katanya.

SAYA TAK MINAT, LAGIPUN TAK SIAPA OFFER AI


Mahathir tidak minat jadi pengantara antarabangsa

30 September 2012
Tun Dr Mahathir Mohamad
Tun Dr Mahathir Mohamad
 
NEW YORK - Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau tidak berminat memainkan peranan sebagai pengantara antarabangsa seperti bekas perdana menteri Britain Tony Blair atau bekas presiden Amerika Jimmy Carter.
  
Beliau menyatakan perkara ini pada perjumpaan tidak rasmi dengan pelajar Malaysia di pejabat wakil Malaysia ke Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) di New York pada Sabtu.
  
Selepas menerima Anugerah Peringatan Rafik Hariri PBB-Habitat pada Jumaat malam, beberapa hadirin bertanya Dr Mahathir sama ada beliau ingin memainkan peranan sebagai orang tengah untuk menyelesaikan pertikaian antarabangsa berdasarkan pengalaman luasnya di peringkat antarabangsa dan kedudukan beliau sebagai negarawan terkemuka.
  
"Saya rasa saya tidak layak memainkan peranan itu," katanya kepada Bernama sambil memberi alasan dalam nada berjenaka bahawa "dunia tidak akan mendengar cakap saya dan orang akan tetap melakukan apa yang mereka suka...Jadi, saya menolak kemungkinan itu."
  
Pada majlis berkenaan, Dr Mahathir kelihatan tenang dan santai ketika menjawab soalan para pelajar tentang pelbagai isu, daripada keadaan politik di Malaysia dan langkah Malaysia untuk beralih menjadi sebuah negara maju, hinggalah kepada sengketa China-Jepun.

"Untuk mengurus sebuah negara pelbagai kaum, pelbagai budaya dan pelbagai agama seperti Malaysia, anda memerlukan kerajaan yang kuat," kata beliau.

  
Dr Mahathir menasihati para pelajar supaya tidak meninggalkan budaya serta nilai yang mereka bawa dari tanah air ketika menuntut di Barat.
  
"Ramai yang mula berubah dari segi nilai dan budaya sendiri setelah tinggal di negara maju. Malah, ada yang sanggup berkata kami (di Malaysia) tidak seprogresif seperti orang di negara tempat anda belajar.
  
"Apabila anda membandingkan sesuatu yang baik dengan sesuatu yang lebh baik, maka negara anda akan kelihatan tidak begitu baik. Tapi, sekiranya anda bandingkan negara anda dengan sesuatu yang tidak begitu baik, maka perkara yang tidak berapa baik ini akan mula kelihatan baik," katanya.
  
Beliau menggesa pelajar Malaysia supaya pulang ke tanah air setelah menamatkan pengajian masing-masing untuk menyumbangkan pengetahuan mereka dalam membangunkan negara.

"Bantulah Malaysia mencapai matlamatnya untuk menjadi negara maju menjelang 2020," kata Dr Mahathir sambil menegaskan bahawa walaupun berdepan dengan kemelesetan global, Malaysia terus berkembang dan "mampu melepaskan diri daripada graviti", seperti yang disebut Financial Times baru-baru ini.

  
Dr Mahathir, yang kelihatan masih cergas dan berfikiran tajam, walaupun sudah mencapai usia 87 tahun, berkata ketika mula mencapai kemerdekaan daripada pentadbiran penjajah Inggeris, Malaysia dipandang rendah dan malah, ada pengkritik berkata ia tidak akan sampai ke mana kerana mempunyai rakyat yang berbilang etnik dan kaum.
  
"Kami mengambil keputusan untuk berkongsi kekayaan sesama masyarakat kita -- Melayu, Cina dan India. Tidak mengapalah mendapat bahagian yang lebih kecil, daripada membolot semuanya. Dengan berkongsi kek yang ada dengan masyarakat lain, ini bermakna kami memberi peluang kepada masyarakat lain juga," katanya sambil menjelaskan bahawa sehingga kini, Malaysia berjaya memastikan pertumbuhan ekonomi dan kemakmurannya.
  
Beliau berkata Malaysia dianugerahi kekayaan alam semula jadi dan berbeza dengan jirannya, Malaysia tidak dilanda bencana alam.
  
Mengenai rasuah, Dr Mahathir berkata orang yang memberi rasuah, juga bersalah seperti orang yang menerimanya.

Menyentuh tentang kekacauan yang berlaku di beberapa negara Islam baru-baru ini berkaitan sebuah filem anti-Islam yang dihasilkan seorang individu di Amerika, Dr Mahathir berkata beliau menyokong kebebasan menyuarakan pendapat, tetapi ia mestilah ada hadnya, terutama tidak melukakan persaan orang lain.

  
Mengenai ketegangan yang semakin memuncak antara China dan Jepun serta peranan Amerika dalam konflik itu, beliau berkata: "...Perlu ada kesediaan untuk bertolak ansur dan mencapai keseimbangan."
  
Beliau memberi contoh bagaimana Malaysia berjaya mencapai persetujuan dengan jirannya hasil daripada 'pendirian sewajarnya' yang diambil dalam menangani sesuatu konflik atau isu.
  
Ketibaan Dr Mahathir dan isteri Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali ke pejabat perwakilan Malaysia itu disambut duta Malaysia di Washington Datuk Othman Hashim.
  
Muhammad Afiq Hassan, pelajar dari Stevens Institute of Technology di New Jersey, menyampaikan ucapan alu-aluan bagi pihak pelajar Malaysia. -Bernama

NI MESTI KERJA ORANG PEH

Kereta dinaiki Naib Presiden Pas, aktivis ditoreh dan dipecah cermin
RUZY ADILA IDRIS
30 September 2012
Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub
Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub
SHAH ALAM – Dua tayar kereta yang dinaiki Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub ditoreh manakala dua kereta lain dipecahkan cermin depan dan disimbah asid dalam satu kejadian tengah hari tadi di Sungai Rengit, Pengerang.

Ahli Parlimen Kubang Kerian itu berkata, beliau menaiki kereta Pengerusi Institut Peduli Rakyat, Datuk Seri Abdul Rahman Maidin yang turut bersamanya bagi menghadiri Himpunan Hijau Lestari Pengerang di Dataran Sungai Rengit, yang diadakan untuk membantah Projek Bersepadu Penapisan dan Petrokimia Petronas (Rapid).

“Dua tayar kereta itu ditoreh manakala kereta yang diparkir bersebelah kereta berkenaan turut ditoreh dua tayarnya dan cermin depan turut dipecahkan.

“Selain itu, kereta yang dinaiki aktivis Hishamuddin Rais pula disimbah asid,” katanya, yang dalam perjalanan pulang ke Kuala Lumpur, ketika dihubungi Sinar Harian Online, lewat petang ini.

Menurut Salahuddin, yang juga Pengerusi Badan Bertindak Pengambilan Tanah Pengerang (Mantap), kejadian itu membabitkan tiga kenderaan termasuk kereta dan kejadian disedari ketika hendak menunaikan solat Zohor di masjid berhampiran.

Salahuddin sebelum ini mengumumkan akan bertanding di Johor pada PRU13.

Ketika ditanya sama ada laporan polis sudah dibuat mengenai kejadian, Salahuddin berkata, beliau tidak mahu berbuat demikian kerana ingin membiarkan orang ramai menilai sendiri perkara itu.

“Apa yang berlaku merupakan lanjutan daripada budaya gengsterisme yang diamalkan apabila politik hujah tidak boleh dijawab oleh pihak tertentu.

“Kami terpaksa mengambil masa lama untuk menukar tayar dan membaiki serba sedikit sebelum meneruskan perjalanan pulang kerana esok saya perlu menghadiri beberapa program lagi,” katanya yang menganggap kejadian sebagai "ujian kecil."

Ujar beliau, apa yang berlaku langsung tidak menjejaskan usahanya untuk meneruskan perjuangan dan memberi pembelaan secukupnya kepada penduduk di Pengerang.

Katanya, beliau turut tidak berkecil hati dan sesiapapun tidak boleh mengharap beliau akan berundur ke belakang.

"Sejak menyertai politik 30 tahun lalu, sudah banyak perkara telah saya tempuhi. Kebelakangan ini saya turut menerima ugutan pukul dan ancaman melalui khidmat pesanan ringkas (SMS), namun itu semua saya hadapi dengan tenang.

“Saya juga bersyukur kerana isteri dan anak-anak faham dengan tugasan saya malahan mereka juga turut memberikan sokongan kepada saya untuk meneruskan perjuangan ini,” jelas beliau lagi.

Dr Asri saran ulama berhati-hati keluar pendapat

30 September 2012
Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin
Bekas Mufti Perlis, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin 
 
GEORGETOWN - Golongan ulama disaran agar berhati-hati mengeluarkan pendapat berhubung sesuatu perkara supaya buah fikiran mereka itu tidak mengelirukan masyarakat.

Pensyarah Pengajian Islam Universiti Sains Malaysia, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, ulama yang tidak cukup pengetahuan untuk menyelesaikan permasalahan melibatkan hukum boleh melembabkan masyarakat dengan fatwa mereka yang salah. 


"Ulama adalah orang yang berpengaruh, pandangan mereka diambil kira sebagai 'divine conclusion' oleh masyarakat. Jadi, golongan ulama harus beri pandangan yang boleh meningkatkan mentaliti umat," katanya ketika berucap pada seminar Ulama dan Kebangkitan Rakyat anjuran Yayasan Islam Pulau Pinang, di sini hari ini.


Mohd Asri berkata, sejarah membuktikan kebangkitan atau kejatuhan sesebuah masyarakat bergantung pada kekukuhan institusi ulama dan golongan itu harus memperkasa barisan mereka jika mahu menjadi pembela rakyat.


Beliau bagaimanapun berpendapat golongan ulama tidak semestinya menjadi pemerintah atau membentuk kerajaan sendiri untuk memandu rakyat sebaliknya harus berani menasihati pemerintah, jika wujud kepincangan dalam pentadbiran kerajaan. 


"Pemimpin dan ulama adalah dua golongan yang memegang kepimpinan, ada pengaruh tersendiri dalam masyarakat," katanya. 


Justeru, Mohd Asri berkata, jika kedua-dua golongan itu bergabung dan tidak memanipulasi antara satu sama lain maka kerjasama itu dilihat mampu melahirkan masyarakat intelektual dan dapat mewujudkan sebuah negara yang teguh. - Bernama

Calon PRU13: Cuepacs serah kepada PM
Raziatul Hanum A Rajak
30 September 2012
Presiden Cuepacs - Omar
 
Omar: Gaji minimum sektor awam harus RM1,200. - Foto Sinar Harian oleh Zulfadhli Zaki
CUEPACS dilihat sebagai salah satu badan induk kesatuan sekerja di negara. Malah, ia juga mempunyai  hubungan rapat dengan kerajaan selaku majikan kepada 1.3 juta anggota perkhidmatan awam.

Dalam temu bual dengan wartawan
Sinar Harian Online, baru-baru ini, Presidennya, Datuk Omar Osman, yang menerajui badan induk ini sejak Oktober 2006, berbicara mengenai soal kebajikan dan kepentingan anggota perkhidmatan awam termasuk sistem saraan dan gaji minimum. Malah, beliau juga berkongsi mengenai pendiriannya dan Cuepacs ketika Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang semakin dekat.

SINAR HARIAN ONLINE: Datuk dikatakan sebagai Presiden Cuepacs yang sangat aktif. Apa  pandangan Datuk?


OMAR OSMAN: Aktif ini tertakluk kepada sokongan padu daripada gabungan dan  majlis jawatankuasa termasuklah pegawai dalam Cuepacs sendiri. Apabila mendapat sokongan padu dan kerjasama yang baik, kita sebagai pemimpin akan bekerja dengan lebih gigih bagi merancang dan memperjuangkan kebajikan setiap anggota gabungan perkhidmatan awam ini.


SINAR HARIAN ONLINE: Datuk sudah puas hati dengan pencapaian dan sumbangan Datuk selaku Presiden Cuepacs?


OMAR OSMAN: Sejak meneraju Cuepacs, bermula 26 Oktober 2006 sehingga hari  ini, walaupun masih ada beberapa perkara yang belum selesai  tetapi dari segi kepuasan hati bagi saya memang memadai apa yang dicapai sehingga hari ini, yang  dinikmati oleh anggota-anggota perkhidmatan awam termasuk pesara-pesara sekali.
 
SINAR HARIAN ONLINE: Sejauh mana tahap perjalanan suruhanjaya khas transformasi dalam perkhidmatan awam?
OMAR OSMAN: Suruhanjaya khas transformasi sektor perhidmatan awam ini, ditubuhkan berdasarkan apabila pada 8 Mac 2012 permasalahan dalam Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA), apabila ada ketidakpuashatian dari semua peringkat.

Cuepacs sebagai tunjang utama telah membuat perkara-perkara bantahan. Sehubungan itu, kerajaan membuat keputusan membatalkan SBPA dan apabila SBPA dibatalkan, kerajaan bersetuju untuk menubuhkan satu suruhanjaya.


Ia telah ditubuhkan dan saya salah seorang dalam ahli majlis tersebut dan dengan harapan suruhanjaya ini akan menggubal satu sistem transformasi perhidmatan awam, sama ada dari segi cara bekerja, kualiti bekerja, bagaimana kita nak tingkatkan imej anggota perkhidmatan awam, menanamkan semangat intergriti yang tinggi dan seterusnya mempunyai satu skim perkhidmatan gaji yang lebih adil dan saksama supaya penjawat awam lebih menyerlah.


Jadi suruhanjaya ini telah bermesyuarat dari semasa ke semasa untuk menyediakan satu skim atau satu bentuk apakah yang kita mahu transformasi untuk sektor perkhidmatan awam menjelang 2020, lagi lapan tahun.


Apabila SBPA dibatalkan, kita kembali kepada Sistem Saraan Malaysia (SSM), yang mana kita menunggu laporan suruhanjaya itu. Jadi, buat masa ini, kita mengikut apa yang terkandung dalam SSM itu sendiri dan apabila pengumuman selesai, baru kita ada opsyen kembali pada satu skim yang baru.


kerajaan beri tempoh selama enam bulan bermula 1 Jun hingga 31 Disember 2012, jadi kita harap dapat dimulakan dengan lebih komprehensif.

 
Bonus Aidilfitri dan insentif tambahan
SINAR HARIAN ONLINE: Baru-baru ini PM mengumumkan bonus Aidilfitri, yang pertama Bonus Aidilfitri diberikan? Apakah Cuepacs mengharapkan satu bonus tahunan diberikan? Cuepacs akan pohon?

OMAR OSMAN: Apabila ekonomi dua tiga tahun lepas tidak menentu, kerajaan tidak berkemampuan untuk memberi dalam bentuk bonus. Kerajaan hanya memberi dalam bentuk sagu hati, yang mana RM500 sebelum raya, RM500 selepas raya. Saya ingat dua tahun berturut-turut kita menikmati itu.

Pada tahun ini, kita telah diumumkan setengah bulan bonus untuk musim perayaan ini, yang mana termasuk pesara-pesara diberi RM500  sebagai sagu hati. Kita harap walaupun perkara ini belum diputuskan lagi, di mana kita menunggu pembentangan bajet.


Kita harap dapat paling tidak sebulan gaji bonus dapat dinikmati yang mana untuk persiapan raya dan persiapan awal persekolahan dan sebagainya. Ini memang biasa setiap tahun begitu. (Dalam Bajet 2013 dibentangkan Jumaat lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan bonus satu bulan gaji, tambahan kepada bonus Aidilfitri).


Cuepacs ini hanya badan yang memperjuangkan hak kebajikan pekerja supaya anggota perkhidmtan awam ini, khasnya yang berpendapatan sederhana dapat meringankan kos sara hidup, juga meringankan beban dari semasa ke semasa.


Setiap tahun memang kami mengharapkan pembayaran ini dapat dilakukan kerajaan atas kemampuan kerajaan sama ada setengah bulan, sebulan, dua bulan, tiga bulan kita harap dapat dipertimbangkan kerajaan.


Paling tidak bagi menghargai sumbangan mereka menjayakan dasar kerajaan, supaya mereka merasa mereka memainkan peranan sebagai enjin penting dalam  perkhidmatan awam.

Pemberian bonus ini melibatkan kadar gaji setiap penjawat awam.

Setengah bulan bagi setiap penjawat awam mengikut  gaji masing-masing. Ia mengikut jawatan yang mereka sandang. Kalau gaji RM2,000 sebulan dapatlah RM1,000.

 
SINAR HARIAN ONLINE: Kos sara hidup dilaporkan semakin meningkat. Apakah harapan Cuepacs dan tuntutan Cuepacs? Perlukah Cola dikaji balik?
OMAR OSMAN: Memang sekarang ini yang membimbangkan kita apabila berlaku kenaikan gaji, atau pun dapat bonus, kos barang akan berlaku penambahan. Ini yang berlaku di luar kawalan kita. ini yang menyebabkan kos sara hidup tinggi.

Gaji RM3,000 ke bawah kalau tidak pandai urus memang menjadi masalah. Itu sebab dalam pembangunan Cuepacs dari semasa ke semasa Cola misalnya kita minta keselarasan, standardkan dari semua peringkat bandar, luar bandar , negeri-negeri sebab sekarang ini kita dapati kos saraan hidup bandar ke luar bandar ke sama sahaja kos sara hidup. Kadang-kadang di luar bandar lagi mahal. Di luar jangkaan kita.


Ini perkara yang sedang kita perbincangkan dari semasa ke semasa.


Kemudian, dalam perkhidmatan awam kita dan sekian lama, kita tak buat penambahbaikan kemudian, dari segi imbuhan tetap perumahan sekarang mana ada lagi sewa rumah RM180? Tidak ada.


Ini semua perkara yang kita minta kerajaan pertimbangkan semula. Khasnya dari segi skim gaji perkhidmatan awam mesti seimbang dengan kos sara hidup semasa. Kita tidak mahu pendapatan rendah, kos sara hidup tinggi dan menjejaskan produktiviti. Jadi ini yang kita sedang menjalankan perundingan perbincangan dengan pihak kerajaan, kementerian tertentu, bagaimana kita nak atasi permasalahan ini.Supaya penjawat awam ini dapat pendapatan yang cukup, gaji yang cukup.


Baru mereka boleh bekerja dengan penuh gigih. Barulah selaras dengan Perdana Menteri  kata cepat, tepat, integriti, kreatif dan inovasi. Barulah boleh capai tahap itu. Tetapi, kalau masalah ini ada, mereka terpaksa melakukan kerja sampingan untuk menampung kos sara hidup yang tinggi, terutama di bandar-bandar besar seperti Lembah Klang.

 
Gaji minimum sektor awam harus RM1,200
SINAR HARIAN ONLINE: Gaji minimum penjawat awam sudah diputuskan?

OMAR OSMAN: Sekarang ini kalau peringkat swasta kerajaan sudah menetapkan kalau swasta gaji minimum sektor swasta, RM900 di Semenanjung dan RM800 di Sabah Sarawak tetapi di peringkat sektor awam, gaji minimum campur elaun.

Kalau gaji saja kita belum capai gaji minimum. Contohnya, kalau gaji kita paling rendah RM647. RM647 ini belum capai gaji minimum, kalau dicampur dengan elaun Cola, elaun rumah, elaun perkhidmatan awam barulah mengatasi gaji minimum. Kalau gaji sahaja, kita belum tercapai. Ini yang kita lihat. Kenaikan gaji perlu berada dalam gaji minimum.


Ini perkara di bawah suruhanjaya, yang kita harap dapat dilihat semua sekali.


Gaji minimum ini adalah berdasarkan kadar kos sara hidup. Mengikut kiraan ketika itu. Maknanya, kerajaan telah menetapkan RM900 jadi RM900 ini mesti minimum pada pekerja tidak termasuk insentif-insentif lain. RM900 ini berdasarkan indeks semasa, dan kos barang.


Kalau tidak tercapai tahap ini, maknanya ia akan berada pada paras gaji tahap kemiskinan. Jika penjawat awam mendapat RM500, dia tidak boleh menanggung kos sara hidup. Jika dapat RM900 baru boleh menanggung kos sara hidup. Ini yang ditetapkan. Tidak termasuk kerja lebih masa, jugaa insentif. 


Pendapatan ini tidak menentu. Itu adalah tambahan. Kalau dapat baru boleh menyimpan.


Sektor awam belum ada gaji minimum. Setakat ini gaji sahaja. Kalau gaji RM600 sahaja tiada elaun, kita duduk di bawah paras kemiskinan. Jadi mereka terpaksa bekerja sambilan untuk menambah RM600 lagi untuk menjadi RM1,200. Bagaimana kita hendakkan pekerja yang produktif? Itu sebab ada elaun-elaun tersebut.


Elaun-elaun ini membantu melonjakkan kita sampai ke tahap gaji minimum. Jadi, satu hari nanti, kalau gaji sektor awam dapat dilonjakkan kepada RM900 tidak termasuk elaun-elaun tadi, baru dia boleh buat simpanan.

 
SINAR HARIAN ONLINE: Berapa tahun sekali gaji minimum ini wajar disemak?

OMAR OSMAN: Tiga tahun sekali mesti disemak. Berdasarkan kepada ekonomi, kos sara hidup. Semua itu perlu diambil kira.

 
SINAR HARIAN ONLINE: Penerimaan kerajaan terhadap tuntutan Cuepacs?

OMAR OSMAN: Kerajaan memang mempertimbangkan supaya perkara ini dapat dilaksanakan mengikut kemampuan kerajaan. Perdana Menteri sendiri mengambil perhatian terhadap perkara ini. Kerajaan telah menggariskan pendapatan setahun RM50,000. Jadi paling tidak pendapatan kena RM3,000 sebulan.

Dulu Cuepacs minta gaji minimum RM950 tetapi sekarang RM950 itu sudah tidak boleh diukur dengan kos sara hidup sekarang. Paling tidak pun RM1,200. Baru mereka boleh menyimpan dan memberi tumpuan kepada kerja mereka dari 8 pagi hingga 5 petang.


Tidak perlu lagi mereka membuat kerja sambilan di luar waktu pejabat. RM1,200 itu untuk kelulusan yang paling rendah iaitu yang mempunyai kelulusan Penilaian Menengah Rendah (PMR). Jadi untuk peringkat lain, berbeza. Kalau kumpulan bawahan sudah  selesai, yang atasan sudah tiada masalah.

 
SINAR HARIAN ONLINE: Cuepacs menentang dasar baru Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA)?

OMAR OSMAN: Kita melihat dasar baru ini hanya memberi masalah kepada pemegang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Setiap satu dasar itu  mesti dilihat secara menyeluruh. Kita lihat apa implikasinya. Yang mana kalau kita beri peluang kepada pemegang-pemegang ijazah untuk memohon pada tahap SPM, apa perancangan kerajaan untuk pemegang-pemegang SPM? Ke mana mereka mahu pergi? Tahap SPM sekarang bukan macam dulu.

Pemegang SPM juga mempunyai kelulusan yang baik cuma mereka tidak berpeluang menyambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi. Jadi kalau jawatan mereka diambil oleh pemegang ijazah,  pemegang SPM ini mahu ke mana? Lama-kelamaan mereka akan jadi penentang. Bilangan mereka ramai. Itu fakta.


Jadi pemegang ijazah ini, esok, dia duduk dengan jawatan SPM, tidak lama. Ia hanya transit sahaja. Mereka akan berhenti bila sudah dapat jawatan yang lebih bagus. Jawatan yang ditinggalkan itu akan ada beban tugas.


Kita mahu kalau berkhidmat saja terus berkhidmat. Kita tidak mahu ada yang berhenti. SPA dah panggil kita bincang. Cuepacs akan hantar laporan kepada SPA terhadap 26 isu yang dibincang.


SINAR HARIAN ONLINE: Pemegang ijazah mencari pengalaman dengan bekerja di peringkat lebih rendah berbanding kelulusan. Apa komen Datuk?


OMAR OSMAN: Pengalamn boleh diperoleh dengan dihantar latihan. Sebab itu kita mahu penjawat awam akan datang, lapor saja diri, kita jangan bagi dia kerja terus. Kita bagi dia jalani latihan selama tiga bulan bagi setiap jabatan dalam agensi tersebut. Kemudian baru ditetapkan apa tugas rasminya.

Baru dia ada pengalaman. Kerajaan belum jalankan. Perkara ini juga akan dibawa kepada SPA. Kita mesti ada perancangan. Setiap lantikan baru kena berada pada tahap-tahap ini. Baru mereka rasa selesa dan tahu peranannya.

 

 
PRU13 dan pendirian Cuepacs
SINAR HARIAN ONLINE: PRU13 semakin dekat. Apakah pendirian Cuepacs? Apakah pegangan Cuepacs? Nasihat kepada kakitangan awam? Adakah Cuepacs akan meminta kakitangan awam sokong kerajaan?

OMAR OSMAN: Perkhidmatan awam ini sebuah badan yang tidak boleh berpolitik. Masing-masing ada tandatangan akujanji dan ada etika perkhidmatan awam. Cuepacs satu badan bukan badan bukan kerajaan (NGO), yang didaftarkan bawah Akta Kesatuan Sekerja 1959. Peranan berasaskan perjuangan hak pekerja. Saya tidak mahu kita dipesongkan dengan berpolitik dalam kesatuan.

Apabila wujud perkara ini, perjuangan kita tidak akan tercapai. Kita sibuk mementingkan kedudukan dan peranan. Perkara ini tidak sesuai dalam konsep kesatuan. Sebagai anggota perkhidmatan awam, jentera penting perkhidmatan, mana-mana saja kerajaan yang kita pilih, penjawat awam akan mengikut arahan dan menjalankan tugas-tugas tersebut.


Kalau penjawat awam nak berkempen, pihak kita boleh ambil tindakan. Sampai masa pilihan raya, sampai masa Parlimen dibubarkan, kita pergilah mengundi, mengikut keyakinan sendiri kepada mana-mana parti politik pemerintah yang ada kini.


Tidak ada slogan dalam perkhidmatan awam yang mengatakan penjawat awam wajib mengundi kerajaan. Cuepacs rasa kerajaan hari ini menunaikan tuntutan Cuepacs. Banyak yang berjaya, jadi tidak ada sebab, kita nak bagi orang lain.

 
SINAR HARIAN ONLINE: Bagaimanapun dengan Datuk sendiri? Datuk disebut-sebut akan bertanding PRU kali ini. Datuk sudah bersedia? Atau kerajaan harus beri jawatan Senator?
OMAR OSMAN: Mengikut dalam sejarah Cuepacs memang ada pemimpin Cuepacs yang bertanding dalam politik. Soal nak jadi calon atau tak jadi calon terserah kepada kerajaan. Kalau mereka mahu wakil pekerja untuk berada dalam parti yang memerintah, untuk menyuarakan hak lebih yakinkan pekerja kepada kerajaan, terpulang. Ia satu transformasi supaya dapat berganding bahu dengan pemerintah termasuk pesara-pesara penjawat awam.

Kalau dicalonkan, tengok dululah. Kita akan bawa ke mesyuarat Kongres Cuepacs. Apa pandangan Kongres kita. Bukan keputusan saya sendiri. Berdasarkan mesyuarat Kongres tiga bulan lepas, Kongres memberi sokongan padu jika wakil pekerja ada dalam Parlimen.


Tidak kira siapa pun yang berkemampuan untuk dicalonkan. Tidak semstinya saya. Kerajaan hari ini memandang Cuepacs rakan kongsi bijak kepada kerajaan. Menyokong dasar kerajaan dan memastikan apa saja dasar kerjaan dijalankan dengan baik. Kita bukan badan pendesak, juga bukan badan penentang kepada kerajaan.


Pengiktirafan itu terpulang kepada kerajaan. Mungkin sekian lama Cuepacs ditubuhkan, 55 tahun yang lalu, belum pernah sejarah Cuepacs berada di tahap itu. Kalau kerajaan beri penghargaan, terserah kepada kerajaan pemerintah.


Bidang kuasa itu daripada parti pemerintah. Kita hanya menjalankan mandat daripada ahli gabungan kita supaya memperjuangkan hak-hak kita.

 
SINAR HARIAN ONLINE: Sektor swasta lebih baik dari sektor awam atau sebaliknya. Pandangan Datuk?

OMAR OSMAN: Penambahbaikan terhadap perkhidmatan awam memang ada cuma belum lagi capai seratus peratus KPI. Memang ada permasalahan khasnya penjawat awam di peringkat pedalaman.

Mereka masih menggunakan kemudahan lama yang serba kekurangan. Jika hendak dibandingkan perkhidmatan awam dengan swasta, sebenarnya perkhidmatan awam sudah lebih baik daripada swasta.


Oleh sebab itu, ramai pekerja swasta yang mahu berkhidmat dalam sektor awam kerana jaminan jangka masa panjang, gaji yang lebih baik dan mereka sudah nampak sistem bekerja yang lebih baik. Kadang-kadang sektor awam lebih baik dari swasta.


Swasta bagus dalam tahap-tahap tertentu sahaja. Mungkin yang melibatkan publik sahaja. itu kita tak tahu lagi. Bagi perkhidmatan awam, rakyat adalah pelanggan. Melalui aduan juga kita lakukan penambahbaikan melalui situ. masalah memang ada.


Penjawat awam yang tidak bagus, kita amek tindakan.kita buang keje. kita tidak lagi seperti dulu. Apabila ada pekerja yang tidak bagus, tidak boleh bekerjasama kita bagi nasihat, nasihat dan nasihat. Jika pekerja tidak boleh memberi kerjasama kita buang.

Ada Lagi Pemimpin Kanan BN Sabah Bakal Sertai PR

B eberapa pemimpin kanan BN Sabah dijangka akan mengikuti jejak dua Ahli Parlimen BN Sabah yang meninggalkan parti sebelum ini.

Bayangan tersebut dibuat oleh Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali ketika menyampaikan ucapan dalam Rapat Pimpinan Nasional PKR 2012 di Pusat Konvensyen Shah Alam hari ini.

“Sekarang kita ada dua orang pemimpin BN Sabah sertai kita, Insyaallah minggu depan akan ada lagi yang akan jadi agen kita,” kata Azmin.

Azmin ketika memberikan penjelasan lanjut kepada TV Selangor mendakwa, pihak yang dimaksudkan akan meninggalkan BN tersebut termasuk pemimpin kanan BN di Sabah.

“Memang ada perbincangan dijalankan dengan pemimpin BN di Sabah dan Sarawak tentang bagaimana mereka boleh mainkan peranan untuk membawa perubahan untuk rakyat Sabah dan Sarawak.

“Ini soal startegi, jadi tak semestinya kita umumkan semuanya serentak, kita tunggu masa yang sesuai, tetapi seperti saya nyatakan tadi, akan ada lagi pimpinan kanan, penting tempatan yang akan sertai kita,” kata Azmin sebaik selesai rapat tersebut.

Menurut Azmin, pemimpin-pemimpin yang terlibat merupakan pemimpin di peringkat Parlimen dan juga Adun di Sabah.

Selain itu, Azmin berkata perkembangan terkini di Sabah dan Sarawak menyebabkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berada di dalam keadaan tertekan dan marah.

“Isu ini menjadi kemarahan PM Datuk Seri Najib, sebab itulah dalam belanjawan baru-baru ini tiada peruntukan yang benar-benar menggembirakan rakyat Sabah kecuali menyentuhnya secara pinggiran sahaja,” ujar Azmin lagi.

Sebelum ini, baru-baru ini bekas Timbalan Ketua Menteri Sabah yang juga Ahli Parlimen Tuaran, Datuk Seri Wilfred Bumburing dan Ahli Parlimen Beaufort, Datuk Lajim Ukin mengumumkan meninggalkan BN untuk menyertai PR.

Tindakan kedua-dua Ahli Parlimen tersebut menyebabkan BN mulai kehilangan pengaruhnya terhadap masyarakat tempatan di beberapa kawasan kubu kuat mereka sendiri. -selangorku


0 comments:

I TAK NAK DEBAT LA hi hi

Ahad, 30 September 2012

Reaksi Najib Bila Anwar Cabar Berdebat

SHAH ALAM 30 SEPT : Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sekali lagi menolak cabaran debat dilontarkan Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas pembentangan bajet 2013 dibuatnya di Parlimen Jumaat lalu.

Anwar yang juga Ketua Pembangkang mengulangi cabarannya itu selepas Menteri Kewangan itu menggunakan sebahagian masa dalam tempoh pembentangan bajet tersebut bagi menyerang dirinya dan pemimpin Pakatan Rakyat(PR).

“Saya secara bergurau berkata kepada Najib dalam masa lebih kurang setengah jam saudara menyerang saya. Apa kata kalau kita debat Najib dengan tajuk belanjawan? Dia sambil ketawa pegang beg terus blah (berlalu).

“Pimpinan ini dia mesti berani pertahankan hujahnya. Itu prinsipnya. Jadi kalau kita gunakan media untuk meuar-uarkan jadi alat propaganda dan tidak boleh diulas itu jadi masalah,” katanya ketika berucap dalam majlis Makan Malam Perdana Bersama Pimpinan PR di Stadium Malawati di sini malam Jumaat lalu.

Beliau berkata, selaku Ketua Pembangkang dia akan mengulas secara panjang lebar mengenai bajet 2013 yang dibentangkan Najib dalam sidang dewan pada Isnin ini serta berharap Perdana Menteri menghadirinya.

“Saya masih ingat semasa saya jadi Menteri Kewangan, saya tidak pernah tidak hadir ulasan awal Ketua Pembangkang walaupun pedih telinga (mendengar). Masa itu YB Lim Kit Siang jadi Ketua Pembangkang.

“Bukan senang nak dengar tetapi saya fikir oleh kerana dia dengar ucapan kita selaku Menteri Kewangan maka wajarlah untuk menghormati sistem demokrasi dan memuliakan Parlimen,” lata bekas Timbalan Perdana Menteri itu.TVS

TAK KENA RUAS NGAN BUKU BOLEH CAKAP LA !

 ISTERI KURANG AJAQ, SUAMIPUN BANGANG, MEH LA JUMPA PAK KARAMU, BOLEH KASI BENDA BINI HANG TU MACAM GAJAH LAK !
 
Isteri guna darah haid dan air mani gajah sihir suami
NORFARHIZA MOHD ATAR
30 September 2012
Isteri guna darah haid dan air mani gajah sihir suami
Halim menceritakan kepada penulis mengenai nasib dirinya yang menjadi mangsa sihir isteri sejak lima tahun lalu.
 
SEORANG isteri tergamak menggunakan darah haidnya dan air mani gajah untuk menyihir suami supaya menurut segala perintahnya, manakala dia bebas melakukan apa saja.

Selain dua bahan jijik itu, isteri durjana berkenaan turut menggunakan minyak pengasih, tangkal pengikat nafsu dan wafak (gambar rajah yang dilukis di atas kain kuning dalam bentuk tulisan Jawi dengan menggunakan kalimah ALLAH) supaya dia kelihatan hebat pada pandangan orang lain.

Bagi memastikan kemujaraban tangkal darah haid itu, ia  dibalut dalam kertas bertulisan Jawi dicelup dalam minuman suami.

Apabila meminum air itu, suami menjadi lemah, tidak mampu melawan kata-kata isteri, menurut arahannya atau menjadi pak turut, selain mengalami sakit badan dan kepala serta jiwa yang tidak tenteram.

Kesengsaraan itu diceritakan seorang suami yang mahu dikenali sebagai Halim, 30-an, apabila menjadi mangsa sihir isteri sejak lima tahun lalu.

Dia yang berasal dari daerah Lipis dan pernah bekerja di Petaling Jaya, Selangor, mendakwa menjadi mangsa kezaliman isterinya sejak sebelum berkahwin sehingga rahsia ilmu hitam yang dipraktikkan itu terbongkar Disember lalu.

Menurutnya, dia terkejut apabila menemui pelbagai jenis tangkal yang disimpan di rumah, termasuk didakwa darah haid yang digunakan untuk menundukkannya.

“Selama ini memang banyak perubahan berlaku pada diri saya. Saya jadi malas hendak bekerja, bila bergaduh dengan isteri saya cepat mengalah meskipun ada ketika dia salah, selalu sakit badan dan kepala, manakala hati selalu tidak tenteram.

“Segala masalah itu terbongkar apabila saya menemui nota jampi serapah di atas meja isteri. Hasil pencarian di dalam rumah, saya menemui pelbagai jenis tangkal yang dia simpan rapi di dalam sebuah kotak.

“Saya turut menemui SMS isteri yang dipercayai menjalin hubungan sulit dengan suami orang yang juga pelanggannya. Sebenarnya dia mahu kelihatan berkuasa dan pernah berkata kepada saya, jika dia hendak sesuatu dia akan lakukan walau apa cara sekalipun. Mungkin kerana itu, saya menjadi sasaran,” katanya di sini, kelmarin.

Piala Sultan Selangor: Selangor akhiri penantian 3 tahun
Noor Hafiza Che Abdullah
29 September 2012
Piala Sultan Selangor
Safiq Rahim meraikan gol penyamaan Selangor semasa perlawanan bolasepak Piala Sultan Selangor 2012 - Foto Bernama
THE Red Giants  berjaya mengakhiri penantian tiga  tahun untuk menjulang Piala Sultan Selangor edisi ke-11  apabila mudah menewaskan pilihan Singapura 3-1 di Stadium Shah Alam, malam ini.

Kemenangan ini sekali gus menyaksikan Selangor berjaya merampas kembali piala kebanggaan itu setelah tiga  tahun berturut-turut Singapura memenanginya.


Beraksi di hadapan lebih 65, 000 penonton di gelanggang sendiri, Selangor memulakan perlawanan dengan agresif dan melancarkan serangan ke kubu Singapura.


Tuan rumah hampir mendapatkan jaringan awal pada minit ke-4 menerusi percubaan Safee Sali. Bagaimanapun sepakannya tersasar.


Pada minit kelapan, Selangor sekali lagi  hampir mendahului lawan namun, percubaan Bosko Balaban melepasi tiang gol.


Tersentak dengan serangan daripada tuan rumah, pasukan pelawat mengatur strategik akhirnya percaturan yang dilakukan berhasil apabila Aleksandar Duric menjaringkan gol pada minit ke-23.


Bagaimanapun, gol tersebut tidak menyentap semangat juang anak buah Irfan Bakti apabila turut melancarkan serangan ke kubu lawan.


Kesilapan pemain Singapura yang menjatuhkan Amri Yahya di kotak penalti   terhukum apabila  pasukan tuan rumah berjaya menyamakan kedudukan menerusi  Safiq Rahim melalui sepakan penalti pada minit ke-32.

Babak kedua perlawanan menyaksikan pasukan tuan rumah memperkemaskan corak permainan dengan aksi yang lebih tersusun.

Serangan bertali arus tuan rumah akhirnya berjaya menjarakkan kedudukan apabila sepakan luar penalti Bosko Balaban membolosi gawang lawan pada minit ke-54.


Keghairahan tuan rumah dalam memburu kemenangan akhirnya tertunai apabila Rozaimi Abdul Rahman menjaringkan gol sekali gus menutup tirai perlawanan dengan 3-1.



Senarai barisan pemain Selangor:


Veenod

Ramez Dayoud
Mohd Nasriq Baharom
Mohd Safee Sali
Safiq Rahim
Bosko Balaban
Helmi Loussaief
Mohd Bunyamin Umar
Gunalan A/L Padathan
Mohd Amri Yahya
Norazlan Razali (PG)

Senarai barisan pemain Singapura:


Ito Takuma (PG)

Kawakami Norhiro
Syed Mohd Fadhli Syed Naser Al-Yahya
Muhammad Jufri Taha
Kwok Wing Hong Fabian
Muhammad Hafiz Abu Sajad
Aleksandar Duric
Stefan Milojevic
Shah Hirul Mohd Yusof
Ismadi Muhammad Muhktar
Mohammed Jamil Mohammed Ali

Ahad, 30 September 2012

Siapakah Pemimpin Hebat Bersama TGNA Ini..??



Subhanallah..Inilah janjiNya,iaitu Allah akan mengangkat hambanya yang bertakwa sehinggakan manusia tidak mampu untuk memikirnya...Apa yang gua pelajari daripada para Ustaz bahawa Ulamak Suk (Jahat) ialah ulamak yang kamu akan lihat ia sering berulang-alik ke rumah pembesar negara..Dan ulamak yang diredhoi Allah ialah para Pembesar sering berulang-alik kerumahnya.

Mana mungkin Tuanku tidak tercetus kesayuan dan sikap hormatnya kepada TGNA apabila seorang Gabenor (MB) masih mampu tinggal di kediaman seperti penduduk kampung..Sedangkan pembesar-pembesar kerajaan BN semakin menggila mengumpulkan harta dunia sehingga sanggup menzalimi rakyat..Semoga Allah memberkati Kerajaan Negari Kelantan..Dan Allah Hancurkan Kerajaan BN!!!
20 pemimpin PKR di Kabinet jika PR menang
RUWAIDA MD ZAIN
30 September 2012
20 pemimpin kanan PKR anggotai Kabinet jika PR menang
Ketua Umun PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama pemimpin tertinggi parti pada Rapat Pimipinan Nasional PKR di Shah Alam, semalam
 
SHAH ALAM – Seramai 20 pimpinan kanan PKR dijangka mewarnai jemaah menteri Kerajaan Pusat yang baru sekiranya berjaya menawan Putrajaya dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Ketua Penerangan PKR Selangor, Shuhaimi Shafiei berkata, kepimpinan baru negara itu semakin menampakkan bayangan dengan sebahagian kecil pimpinan kanan mungkin diangkat sebagai menteri dan timbalan menteri mengikut tradisi yang wujud di dalam hierarki kepimpinan politik tanah air.


“Secara tradisi pimpinan kanan iaitu peringkat presiden sehingga pengurusan parti merangkumi timbalan, lima naib presiden, setiausaha, bendahari, ketua penerangan, pengarah pilihan raya, pengarah strategik, pengarah komunikasi, ahli majlis pimpinan.


“Sebahagiannya sudah tentu berada dalam senarai mereka yang biasanya akan berada dalam jemaah menteri,” katanya berkongsi pandangan ketika ditanya inti pati ucapan penutup Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Rapat Pimpinan Nasional PKR 2012 yang diadakan di Shah Alam Convention Centre, semalam.


Bagaimanapun katanya, barisan jemaah menteri itu tidak akan berada di ruang lingkup pengurusan kanan sahaja, sebaliknya anggota parti yang berpotensi juga akan diberi peluang.


“Mereka yang mempunyai kepakaran tertentu seperti undang-undang, ekonomi tetapi tidak berada dalam peringkat pengurusan parti, saya percaya mereka juga akan dipertimbangkan bagi memantapkan jemaah menteri Malaysia yang baru,” katanya.


Shuhaimi berkata, Anwar juga mengingatkan anggota parti tidak terpilih menjadi calon wakil rakyat sama ada di peringkat Dewan Undangan Negeri (Dun) atau Parlimen, tidak perlu rasa putus asa atau merajuk kerana PR adalah parti dinamik.


“Apa yang saya faham, mereka mungkin mengetuai agensi atau jabatan di mana pengalaman mereka itu akan digunakan di tempat yang sesuai. Parti mahu semua kepimpinan bersedia, jangan fikir golongan itu baru sertai parti atau telah lama.


“Yang penting calon itu boleh bantu rakyat, boleh menyumbang kepada PR dan mereka yang dipilih ini adalah mereka yang benar-benar boleh membawa visi PR, membentuk sebuah kerajaan baru yang bertanggungjawab, telus dan tidak rasuah,” kata beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri.

SOALNYA BUKAN PASAL LATAH ! TAPI SOALNYA ORANG KAFIR TAK PERLU CAKAP PASAL HAK ISLAM


Isu hudud: Pas diingat tidak cepat melatah
Wartawan Sinar Harian
30 September 2012
Azman Shapawi
Azman Shapawi
KUALA TERENGGANU – Pemimpin dan penyokong Pas diingat tidak cepat melatah terhadap laporan akhbar yang ‘galak’ menyiarkan percanggahan berhubung pendirian Pas dan DAP mengenai pelaksanaan hudud.

Timbalan Ketua Penerangan Pas negeri, Azman Shapawi Abdul Rani berkata, laporan media khususnya arus perdana mengambil isu tersebut untuk menimbulkan kekeliruan kepada rakyat dan menggambarkan pertelingkahan berpanjangan wujud sejak sekian lama antara Pas dan DAP.


Beliau berkata, laporan sedemikian juga secara tidak langsung cuba mengganggu gugat kerjasama politik atau ‘tahalluf siyasi’ yang telah dibentuk dalam Pakatan Rakyat (PR).


“Kita sedar sudah lama DAP tidak setuju dengan hudud sebelum bersama (PR) lagi. Bagaimanapun, ‘tahalluf siyasi’ ini adalah perjuangan isu yang sama antara DAP dan Pas.


“Jangan satu benda kerana tidak bersetuju, kita bertelingkah, itu tidak betul. Kita ada persamaan dari sudut penentangan terhadap rasuah dan Akta Dalam Negeri (ISA). Ini persamaan bersama dengan PR. Bukannya kalau tidak bersetuju dengan satu perkara kita tidak boleh bekerjasama,” katanya kepada Sinar Harian, di sini.


Beliau berkata sebagai mengulas laporan sebuah akhbar tempatan mengenai pendirian Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang senada dengan pemimpin veteran DAP lain iaitu Karpal Singh dan Lim Kit Siang bahawa hudud bukan dasar pakatan pembangkang.


Azman Shapawi berkata, DAP sebenarnya sudah memahami Pas dan begitu juga sebaliknya.


Beliau percaya, kebaikan  yang diperoleh hasil daripada kerjasama itu juga telah menyebabkan timbulnya musuh politik yang cuba memperbesarkan isu hudud dalam media.


“Saya melihat dari sudut yang luas iaitu hubungan ini boleh diteruskan walaupun tidak bersetuju dengan satu perkara kerana banyak kebaikan hasil daripada kerjasama tersebut,” katanya.


Mengulas lanjut, beliau bagaimanapun mengakui bahawa Pas belum berbincang mengenai pelaksanaan hudud secara khusus sekiranya PR menang pada pilihan raya umum akan datang.


Bagaimanapun, pihaknya akan menerangkan satu persatu perkara berbangkit bagi menyelesaikan kekeliruan yang timbul khususnya dalam kalangan pimpinan DAP.


“Memang PR tidak bincang semua sekali kalau menang. Secara terperincinya, perkara yang melibatkan hak orang Islam, orang bukan Islam tidak boleh ganggu, begitulah sebaliknya kerana itu hak mereka,” katanya.

 

(Gambar) Inilah Jadinya... Bila Mana Guru Rakam Gambar Seluar Dalam Pelajar Perempuannya... Jom Terjah!!!

http://4.bp.blogspot.com/-8ypkUO3V-cs/UGTwIaHggyI/AAAAAAAAd0k/rqIVB4Vm6qk/s1600/Ckgu+Upskirt.jpg 

Seorang guru sekolah menengah yang dalam jaminan polis pada Julai tahun lalu adalah kerana 94 kesalahan mengintai seluar dalam dan mencabul kehormatan wanita serta murid-murid perempuannya kata penolong pendakwa raya semalam.

Seow Swee Hong, 39, masih bujang, mengaku bersalah atas 10 tuduhan menggunakan kamera telefon bimbitnya untuk merakamkan video punggung dan seluar dalam mangsa, termasuklah pelajar-pelajarnya di sekolah timur Singapura di mana tempat ia mengajar.


Penolong Pendakwa Raya Lee Zu Zhao berkata, Seow berada di sekolah berkenaan pada 25 Julai tahun lalu ketika merakamkan aski empat pelajar perempuannya tanpa pengetahun mereka.

Beliau kemudia telah pergi membeli belah di HDB Hub di Toa Payoh.

Ketika sedang memilih pekakasan alat tulis di kedai buku Popular, beliau terlihat seorang pelajar perempuan yang masih beruniform sedang bertinggung untuk memilih buku di rak lantas mengambil kesempatan untuk merakamkan video seluar dalam pelajar tersebut.

Beliau kemudian mengikut pelajar perempuan tersebut dan mengambil tiga lagi video seluar dalam mangsa.

Siow yang berhadapan dengan penjara maksimum satu tahun untuk setiap satu kelasalah diperintah hadir ke mahkamah pada 12 Oktober untuk dibicarakan.

HAHARUSSANI KATA JANGAN TAKSUB PARTI, MACAM DIA LAAAA !

BILA BAJET NEGARA DIBENTANGKAN TAK KAN LA RAKYAT MASIH TAKSUB LAGI, MAKA BERKUMPUL LA ORANG MELAYU KEMBALI KEPADA UMNO, CUMA ORANG ISLAM BERKUMPUL PADA PARTI PAS DAN ORANG DEMOKRATIK BERKUMPUL PADA PKR hi hi hi

Mufti Perak: Beza pendapat OK, tapi jangan taksub parti politik
NURUL AINI MOHAMED ALI
30 September 2012
Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria
Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria
 
SHAH ALAM - Mufti Perak, Tan Sri Dr. Harussani Zakaria menasihatkan umat Islam negara ini tidak terlalu taksub dengan parti politik masing-masing bagi mengelak perpecahan ummah.

Katanya, umat Islam negara ini semakin menjurus kepada perpecahan, hanya kerana berbeza parti politik.


"Tiada masalah jika berbeza pendapat mengikut parti politik masing-masing, tetapi apa yang tidak dibenarkan dalam Islam ialah jika pengikut sesebuah parti politik itu terlalu taksub, itu yang tidak boleh," katanya pada program Himpunan Ke Arah Penyatuan Ummah di sini, hari ini.


Beliau yang pernah menggerakkan usaha kerjasama politik Pas dan Umno susulan Pilihan Raya Umum 2008 berkata demikian ketika menjadi panel sesi "Bahaya Ketaksuban".


Beliau menambah, apabila umat Islam sendiri mula mencipta puak mereka sendiri di kalangan masyarakat, perpecahan ummah pasti berlaku.


"Bagi membentuk sebuah masyarakat harmoni, perpaduan ummah cukup penting," katanya.


Pengerusi Yayasan Darul Hanan, Prof. Madya Dr. Asyraf Wajdi Dasuki yang juga ahli panel turut bersetuju dengan kenyataan Harussani.


Menurut Asyraf, umat Islam negara ini mestilah sentiasa bersikap sederhana dan berpada-pada jika melibatkan diri dalam parti politik.


"Tidak salah jika berbeza parti politik, tetapi jangan sampai meletakkan keutamaan parti melebihi agama kita sendiri," tegasnya.


Tambah beliau, biarlah berbeza parti politik sekalipun asalkan umat Islam negara ini tetap bersatu agar masyarakat kekal harmoni.

NAJIB MENCABO


Umum Kabinet bayangan, Najib cabar Pakatan
RAZIATUL HANUM A. RAJAK
30 September 2012
Najib Tun Razak
Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak
 
KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mencabar Pakatan Rakyat (PR) menubuhkan Kabinet bayangan sebelum berangan-angan menubuhkan kerajaan sebenar dengan memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Katanya, sehingga kini janji PR mahu menubuhkan kerajaan bayangan masih belum ditunaikan kerana takut mahu mengagih jawatan sesama sendiri.


"Jangan mahu tubuhkan kerajaan, tubuhkan dahulu Kabinet bayangan itu. Tetapi tidak ada kerana apa?


"Kerana takut mahu bagi jawatan apa kepada (Penasihat DAP) Lim Kit Siang, (Presiden Pas, Datuk Seri) Haji Hadi (Awang) dan (Timbalan Presiden Pas, Mohamed Sabu) Mat Sabu. Menteri Kewangan (atau) Pendidikan?" katanya

ketika berucap merasmikan Persidangan Perwakilan Nasional 2012, pagi ini.

WOW ! JOHOR JATUH PRU 13 BERMULA SEMANGAT PENGERANG ?

Sunday, September 30, 2012


Sunday, September 30, 2012

Lebih 3,000 bantah Rapid di Pengerang


Perhimpunan kumpulan peserta Himpunan Hijau Lestari Pengerang di Johor yang dirancang bagi membantah projek petrokimia Rapid dijadual bermula sekitar jam 10 pagi.


pengerang himpunan hijau 300912 start marching 05Penduduk di perkampungan nelayan itu, diketuai satu gabungan NGO, mendakwa mereka tidak dirunding dan bimbang projek besar bernilai RM60 bilion itu akan menjejaskan alam sekitar, kesihatan dan punca ekonomi mereka.

Mereka akan berkumpul di dua lokasi – sejauh kira-kira satu kilometer dari tempat perhimpunan, sebelum berarak ke Dataran Sungai Rengit di Pengerang.

Kumpulan peserta perhimpunan itu akan membawa maskot udang besar sebagai lambang hasil pengeluaran utama kawasan itu.

LAPORAN LANGSUNG

pengerang himpunan hijau 300912 start marching 0710.45am: Jumlah peserta perhimpunan meningkat kepada 3,000 orang.
Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Mazlan Aliman menyenaraikan sebab mengapa Pengerang dipilih untuk projek Rapid, yang disambut dengan laungan "boo" dari peserta perhimpunan.

10.15am: Wakil dari pelbagai NGO diberi peluang untuk berucap, seorang demi seorang.

Para jurugambar mengadu tidak cukup masa untuk merakam gambar.

10am: Himpunan Hijau Lestari Pengerang dimulakan dengan bacaan doa.
Sementara itu, seorang wartawan Citizen Journalist Malaysiakini mendakwa  keretanya disimbah asid pagi ini.

"Saya tidak tahu mengapa saya jadi sasaran," katanya.

Beliau berada di Pengerang sejak jam 3 pagi semalam bersama beberapa orang untuk merakam satu video mengenai serangan sama ke atas kereta Lim Hwee Seng - seorang bekas guru dan penduduk lama kawasan itu.

Kejadian itu dipercayai berlaku di kediaman Lim yang terletak kira-kira lima minit perjalanan daripada lokasi perhimpunan.

pengerang himpunan hijau 300912 start marching 049.55am: Seramai kira-kira 1,500 orang mula berarak dari Tokong Bao An ke lokasi perhimpunan yang terletak sejauh kira-kira 1km.

Mereka melaungkan slogan "Hidup rakyat", "Tolak Rapid", "Tolak BN" ketika beregerak ke arah Dataran Sungai Rengot di Pengerang.

Kebanyakan daripadanya merupakan penyokong pembangkang dari seluruh negara. Seramai kira-kira 40 anggota unit amal PAS membantu mengawal trafik dan keselamatan.

9.30am: Peserta di Tokong Bao An meningkat kepada kira-kira 500 orang.

Kumpulan peserta itu membawa kain rentang dengan slogan bantahan ke atas projek penapisan minnyak dan ramai yang mengambil peluang untuk merakam gambar.

Salah satu kumpulan dari Pagoh melaungkan "Turun Muhyiddin" dalam bahasa Cina - yang merujuk kepada Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Salah satu kumpulan lagi dari Segamat melaungkan: "Kami sokonga Pengerang".

pengerang himpunan hijau 300912 supporter 039.05am: Penganjur meminta peserta berusia bawah 15 tahun meninggalkan lokasi sebelum perhimpunan bermula jam 10 pagi, selari dengan Akta Perhimpunan Aman 2012.

Pengumuman melalui sistem siar raya itu juga meminta individu yang bertopeng supaya menanggalkannya.

8.45am: Jumlah peserta di Dataran Sungai Rengit meningkat kepada kira-kira 300 – kebanyakan daripada mereka berteduh di bawah rimbunan pokok atau di bawah bumbung kedai.

7.50am: Lebih 120 orang diketuai CEO Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor Tang Ah Chai tiba dengan tiga bas dan menyertai kumpulan Jawatankuasa Haramkan Sianida Bukit Koman yang menaiki satu bas lain.

pengerang himpunan hijau 300912 supporter 05Pengerusi Jawatankuasa Haramkan Sianida Bukit Koman Wong Him Hoong memberitahu Malaysiakini bahawa pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan menahan sebuah bas daripada memasuki lebuhraya dalam perjalanan ke Pengerang.

"Ini memaksa kami menggunakan jalan lama ke Pengerang," kata Wong.

Menurut ketua pergerakan pemumuda sosialis DAP Tan Hong Pin, polis membuat sekatan di plaza tol Ulu Tiram di Lebuhraya Desaru.

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.