Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

TARIK KES


Anina tarik balik tiga kes mahkamah
Anina Saaduddin
Anina Saaduddin

PETALING JAYA - Ahli jawatankuasa Penaja Bersatu, Anina Saadudin menarik balik tiga kes mahkamah berkaitan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor yang dibuat dahulu atas kapasiti sebagai ahli Umno.

"Semua kes itu dibuat ketika saya bergelar ahli Umno. Tapi sekarang saya bersama parti baharu dan perjuangan saya telah melalui fasa baharu yang lebih serius. Saya mahu pastikan parti Najib tumbang," katanya dalam satu sidang media di firma guaman Tetuan Haniff Khatri, di Kota Damansara, hari ini.   

Anina melalui peguamnya akan mengambil langkah menghentikan kesemua tindakan yang wujud sama ada  Mahkamah Persekutuan, Mahkamah Rayuan, mahupun Mahkamah Tinggi berhubung isu yang berbangkit ketika zaman keahliannya dalam Umno.


Bekas ahli Wanita Umno Langkawi itu akan menarik tiga kes yang telah difailkan terhadap Najib Razak berhubung dengan pengembalian wang derma RM2.6 bilion kepada Umno.

Kedua, berhubung pemecatan keahlian Anina yang kini rujuk pada Mahkamah Persekutuan dan permohonan untuk kebenaran merayu kepada mahkamah persekutuan telah ditetapkan pada 14 September 2016.

Ketiga, kes di Mahkamah tinggi yang baru difailkan selepas keputusan mahkamah rayuan berhubung rayuan terhadap pemecatan tersebut, iaitu permohonan untuk deklarasi membatalkan kesahihan Seksyen 18 (C ) Akta Pertubuhan 1966.

Tarikh yang ditetapkan adalah 22 Oktober 2016 untuk permohonan pihak responden membatalkan permohonan tersebut.

Peguamnya, Mohamed Haniff Khatri Abdullah berkata, selewat-lewatnya minggu depan beliau akan berhubung dengan peguam cara Najib atau responden lain dan juga pejabat peguam negara berhubung kes 18 (C) sebelum tarikh kes tersebut melalui prosedur undang-undang, bagi tujuan menarik balik ketiga-tiga kes tersebut.

"Dalam tindakan undang-undang, mahkamah akan meneruskan kes dan pihak dalam pertikaian perlu teruskan sekiranya kes atau isu itu masih hidup, memandangkan Anina mengumumkan untuk bersama landasan parti baharu (Bersatu), adalah tidak wajar kes ini diperdengarkan lagi di mahkamah.

"Sebagai peguam, kami perlu menepati prinsip-prinsip kemahkamahan walaupun bagi saya ada isu undang-undang yang boleh diperdebatkan lagi,"katanya.
free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.