Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

SUDAH MACAM-MACAM MEREKA HINA ISLAM, TAPI UMAT ISLAM MASIH BISU MACAM HARAM JADAH


Tindakan boleh bangkit kemarahan umat Islam
Pengerusi Gabungan Ahli-Ahli Masjid Pulau Pinang (GAMPP), Khairul Fitri Kiraman
Khairul Fitri

BUTTERWORTH - Tindakan meletakkan hadis pada patung beruang merupakan perbuatan menghina Islam dan boleh mencetuskan provokasi.

Pengerusi Gabungan Ahli-Ahli Masjid Pulau Pinang (GAMPP), Khairul Fitri Kiraman berkata, perkara sebegini seolah-olah menggambarkan Islam sebagai agama yang tidak bernilai dan boleh dipermainkan.

"Pada saya mereka yang bertanggungjawab berbuat seperti ini perlu memadam hadis ini, ianya seolah-olah menghina Islam.


"Sedangkan pegangan umat Islam adalah al-Quran dan hadis, sepatutnya mereka peka terhadap sensitiviti umat Islam di negara ini, bukan buat dengan sewenang-wenangnya," katanya kepada Sinar Harian.

Katanya, perbuatan seperti ini sekali gus membangkitkan kemarahan umat Islam.

"Mereka sepatutnya tahu bahawa Islam agama rasmi persekutuan, dan di dalam Islam sendiri unsur patung sememangnya tidak boleh.

"Ini pada saya merupakan provokasi terhadap Islam dan tidak wajar sekiranya dilakukan seperti ini," katanya.

Menurutnya, tindakan sebegini menunjukkan seperti ada unsur plurarisme agama yang menyamakan semua agama.

"Sedangkan dalam Islam sendiri, sentimen plurarisme ini merupakan barah yang amat bahaya terhadap umat Islam.

"Jikalau ianya dibiarkan pada saya ianya akan memberi ancaman kepada akidah umat Islam itu sendiri, jadi kami dari pihak GAMPP memohon agar tulisan hadis pada patung ini dipadam," katanya.

Sementara itu, Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri, Rosli Othman berkata, pihak yang berwajib sepatutnya merujuk kepada Jabatan Agama Islam Negeri sebelum bertindak seperti ini.

"Perkara meletakkan hadis pada patung secara langsung ianya menyentuh soal hukum dalam Islam sendiri, sepatutnya pihak berkenaan rujuk kepada pihak berwajib bukannya dengan bertindak sebegini.

"Islam tidak menolak persefahaman namun cara sebegini mempunyai maksud tertentu dan ianya akan memberi kesan dari segi akidah umat Islam, sepatutnya mereka rujuk kepada pihak sepatutnya seperti Mufti, bukannya dengan cara sebegini," katanya.

Terdahulu, pihak United Buddy Bears (UBB) sudah mengalihkan dua buah patung beruang yang didakwa mempunyai ayat al-Quran pada badan patung berkenaan.

Gambar patung beruang itu menjadi viral di laman sosial Facebook.

Patung UBB yang terkenal di seluruh negara berasal dari Berlin dibawa ke seluruh negara untuk menggalakkan keamanan dan perpaduan.

Ia akan dipamerkan di Padang Kota Lama di sini bermula 28 Ogos sehingga 30 Oktober nanti.
Exco Agama, Datuk Abdul Malik Abul Kassim berkata,  beliau sudah mengarahkan penganjur untuk mengalihkan patung berkenaan yang diletakkan di Padang Kota Lama untuk tontonan awam itu selepas mendapat maklumat berhubung perkara itu.

 Abdul Malik berkata, setelah meneliti ayat berkenaan serta membuat rujukan kepada Mufti Pulau Pinang, ia disahkan bukan ayat al-Quran sebaliknya tulisan Arab.

“Setelah mengamati dan merujuk kepada mufti, ia disahkan bukan ayat al-Quran sebaliknya pepatah Arab dalam hadis yang ditulis dalam bahasa Arab. Pepatah itu bersifat etika global (etika yang baik di peringkat antarabangsa).

"Bagaimanapun, saya tetap mengarahkan penganjur mengalihkan dua buah patung beruang walaupun tulisan Arab berkenaan hanya terdapat pada sebuah patung sahaja. Tindakan itu bagi mengelakkan salah faham berterusan di kalangan orang ramai," katanya ketika dihubungi.

3 orang berkata:

Unknown said...

Megapa kapir DAO berani melakukan perkara seperti ini? Nak tulis ayat itu,mesti orang melayu sendiri yang ajar atau tulong tuliskan.
Ini lah akibatnya,bila melayu sendiri yang menjadi barua kapir DAP.

Anonymous said...

Parti islam pun dihina jugak, dituduh mentekedarah 90juta duit haram dari najib, bila nak saman?? Ke mmg dah habis enjoy duit tu? Ke guane?

IrWrWs said...

Rupa2nya PAN lebih berani dari Sarawak Report dalam membuat tuduhan fitnah terhadap PAS walaupun SR sudah keluar kenyataan yg lapuran itu hanya tanggapan meluas!

Patutlah TGHA pernah memberi bayangan sblm pemilihan muktamar 2015 bahawa ada dua (2) barisan utk dibuat pilihan bagi kepimpinan baru samada barisan ulamak sejati PAS ataupun barisan pro DAP (G18). Syukurlah kami telah membuat keputusan yg terbaik iaitu dgn menyingkirkan G18. Kini terbukti sudah kebenaran dakwaan TGHA.

We Luv U TGHA!

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.