Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Iktibar fathu Mekah

Kejayaan Islam di zaman keemasan bersama Rasulullah SAW membebaskan tanah airnya Mekah adalah di antara Qudwah Hasanah(contoh terbaik yang wajib diikuti) oleh penganut Islam kerana termasuk dalam firman Allah:

"Sesungguhnya Rasulullah SAW adalah contoh teladan terbaik menjadi ikutan kepada sesiapa  yang penuh harapan kepada janji Allah yang diyakini dan  sentiasa berharap kepada Allah dan Hari Akhirat, serta sentiasa ingatkan Allah sebanyak-banyaknya)." (Surah Al-Ahzab, ayat 21)

Perjuangan Rasul akhir zaman bagi menyelamatkan manusia di dunia dan akhirat. Sangat berbeza dengan perjuangan kemerdekaan bangsa yang hanya membebaskan tanahairnya daripada penjajah asing, semata-mata di atas semangat kebangsaan dan kenegerian tanpa halatuju wawasan yang jauh, atau revulosi menggulingkan kerajaan yang dianggap zalim hanya sekadar dendam kesumat, selepasnya melakukan kezaliman pula.

Bukan pula bermakna Rasulullah SAW tidak patriotik. Sebenarnya Baginda SAW dan semua para Rasul AS menyayangi tanah air dan kaumnya lebih daripada mereka yang lain, kerana Al-Quran melaporkan semua para Rasul AS menggunakan perkataan, ”Ya Qaumi" (Wahai kaum bangsaku yang tersayang). Semua mereka bersedih terhadap kaum dan tanah air yang dibinasakan dan beristighfar sehingga Allah melarang beristighfar terhadap mereka yang tidak percayakan Allah. Perjuangannya semata-mata menyelamatkan manusia bersama Islam, bukan kerana jawatan dan harta kekayaan, sehingga menolak tawaran menjadi raja atau pemimpin paling besar dengan tawaran harta yang sebanyak-banyaknya, juga mengekalkan raja yang menerima Islam dan bertaubat.

Rasulullah SAW bersabar menghadapi kezaliman kaum bangsa dan keluarganya sendiri tanpa menjemput kuasa besar Parsi dan Rom supaya menawan Mekah. Setelah berjaya menegakkan negara yang kuat selepas berhijrah bersama para sahabat yang setia di kalangan Muhajirin daripada Mekah dan kalangan Ansar penduduk Madinah yang berbai’ah dan setia kerana memahami maksud Bai’ah iaitu hubungan dengan Allah. Sehingga mematahkan semua serangan musuh, lalu pulang ke Mekah kerana sangat merinduinya dan menunaikan Umrah yang tidak harus dihalang mengikut agama dan adat. Tiba-tiba dihalang sehingga hampir mencetuskan peperangan. Sebaliknya apabila diajak beruding untuk berdamai, terus menerima dengan sikap yang sangat terbuka, walaupun dengan syarat perjanjian pada zahirnya menguntungkan pihak lawan . Di antaranya, "Sesiapa yang melarikan diri di kalangan yang berhijrah ke Mekah tidak boleh dipulangkan, sebaliknya mana-mana kalangan Mekah yang berhijrah ke Madinah hendaklah dihantar pulang semula ke Mekah.”

Perdamaian hendaklah diutamakan dalam konsep perjuangan Islam, kerana perintah Allah:

"Dan jika sekiranya mereka itu (musuh) mahukan perdamaian maka terimalah perdamaian dengannya serta bertawakkal kepada Allah. Sesungguhnya  Allah itu Maha Mendengar lagi Maha Melihat. Dan jika sekiranya mereka hendak menipumu, maka cukuplah Allah menjadi penulung (yang bertawakkal kepadanya). Dialah yang mendukungmu bersama dengan orang-orang yang beriman dan menjinakkan dikalangan hati-hati mereka. Kalau Engkau belanjakan seluruh harta yang ada dibumi ini nescaya Engkau tidak mampu menjinakkan hati-hati mereka, tetapi Allah sahaja yang boleh menjinakkan kalangan mereka. Sesungguhnya Dialah Tuhan Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana." (Surah Al-Anfal, ayat 63)

Penerimaan Rasullah SAW dengan tegas terhadap perjanjian ini dengan mencari keredaan Allah tanpa peduli terhadap keadaan para sahabatnya yang bersifat manusia yang tetap sayangkan Allah dan Rasul SAW namun tetap ada kelemahan kemanusiaan yang memerlukan hidayah Allah dan kebijaksanaan Rabbani Rasulnya SAW menunjukkan natijah akhirnya menjadi sebab untuk bertindak terhadap pemimpin Mekah yang melanggar perjanjian Hudaibiyah tersebut.

Bala tentera Islam yang besar jumlahnya berlipat kali ganda daripada sebelumnya, kerana jumlah yang lebih besar datang menganut Islam dan bersama jihad ketika damai. Apabila Mekah ditawan tanpa tentangan yang besar kerana pemimpin utamanya Abu Sufian RA ditawan dan memeluk Islam. Perintah berkurung diisytiharkan supaya tidak menghalang tentera yang masuk ke Mekah berduyun-duyun. Sebaik sahaja perintah berkurung selesai, penduduk Mekah datang berkumpul di halaman Ka’abah. Rasulullah SAW menyampaikan ucapan  kepada mereka:

"Wahai kamu semua! Sesunggunya Allah menghapuskan kalangan kamu keangkuhan dan kesombongan jahiliyyah, kebanggaan dengan nenek moyang. Semua kamu daripada Adam, dan Adam itulah juga daripada tanah. Allah berfirman:

"Wahai Manusia ! sesungguhnya kami telah menciptakan kamu daripada seorang lelaki (Adam) dan seorang  perempuan (Hawa), berbangsa-bangsa dan bersuku kaum supaya bertaaruf (bermasyarakat Madani). Sesungguhnya paling mulia kalangan kamu disisi Allah yang paling bertaqwa. Sesugguhnya Allah itu Maha Mengetahui berkenaan diri kamu dan Maha mengetahui juga berkenaan urusan kamu." (Surah Al-Hujurat, ayat 13)

Seterusnya Rasulullah SAW bersabda, "Adakah kamu tahu apakah tindakanku terhadap kamu?" Mereka menjawab, "Engkaulah sebaik-baik orang di kalangan keluarga dan kaum." Sabda Rasulullah SAW lagi, "Aku ucapkan kepada kamu apa yang diucapkan oleh Nabi Yusuf terhadap saudara-saudaranya", sepertimana yang disebut menerusi Surah Yusuf, ayat 92:

"Tidak ada apa-apa tindakan atau hukuman atau celaan terhadap kamu pada hari ini. Mudah mudahan Allah mengampunkan kamu. Dialah Tuhan Maha Pengampun lagi Maha Penyayang)."

Seterusnya Rasulullah S.A.W. menegaskan, ”Pergilah! Kamu semua dibebaskan”. Hanya seramai sembilan orang ada riwayatnya dua belas orang sahaja, disenarai hitamkan, supaya diambil tindakan walaupun bernaung dikelambu Ka’abah kerana dikira penjenayah besar. Namun sebahagian besarnya diampunkan, di antaranya Wahsyi yang membunuh Hamzah (bapa saudara Rasulullah SAW) dalam perang Uhud, Habbar bin Al-Aswad yang menghalang Zainab RA puteri Rasulullah SAW sehingga terjatuh daripada kenderaannya dan berlaku keguguran janin dalam kandungan, Ikrimah anak Abu Jahal musuh paling kejam, Abdullah bin Abi Sarah penulis wahyu yang murtad dan lain-lain.

Bandingkan Fathu Mekah dengan Revulosi Perancis, England, Amerika, China dan lain-lain. Betapa berlakunya balas dendam yang tidak dapat dikawal, dan tindakan yang memakan korban yang tidak terkira jumlahnya. Apabila Rasulullah SAW melihat mayat Hamzah RA yang amat disayangi gugur syahid dalam peperangan Uhud, di mana jasadnya dikelar dan dicincang dengan kejam, maka datanglah sifat kelemahan manusia kedalam diri untuk membalas dendam lebih daripadanya. Maka Allah menurunkan firmanNya:

"Serulah ke jalan Tuhanmu dengan kebijaksanaan dan nasihat yang terbaik, dan berdebatlah dengan cara yang terbaik. Sesungguhnya Dialah Tuhan yang lebih mengetahui sesiapa yang paling sesat daripada jalannya dan lebih mengetahui sesiapa yang layak mendapat hidayah. Dan jika kamu membalas maka balaslah dengan hukuman yang setimpal saperti dilakukan terhadap kamu. Dan jika kamu bersabar (sehingga memaafkan) maka itulah yang terbaik bagi orag-orang yang bersifat sabar. Dan (wahai Muhammad) bersabarlah, dan tiadalah sabarmu itu malainkan  bersama Allah. (Wahai Muhammad) jangan bersedih, di atas (kejahatan mereka). Dan merasa sempit dengan sebab tipu daya mereka. Sebenarnya Allah bersama orang-orang yang bertaqwa dan berbuat kebaikan." (Surah An-Nahl, ayat 128)

Inilah sikap yang ditunjukkan ketika Fathu Mekah. Inilah keimanan penganut Islam yang sebenar berpandukan Al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW. Di antaranya dinyatakan firman Allah:

"Dan siapakah lagi yang lebih baik kata-katanya lebih daripada orang yang berdakwah kepada Allah (petunjuknya), serta mengerjakan amal yang soleh, seraya berkata: ”Sebenarnya saya dari kalangan orang-orang  Islam (berterus terang). Sebenarnya tidak sama (kalau dbandingkan) di antara kebaikan dan kejahatan. Tolaklah kejahatan dengan berbuat yang lebih baik, nescaya berlakulah hubungan baik dengan orang yang pernah bermusuh dengan mu itu, tiba-tiba bertukar menjadi rakan paling berkasih sayang. Tidaklah dapat menerima sikap ini melainkan oleh orang-orang yang sebenarnya bersifat sabar dan tidaklah boleh menerimanya malainkan oleh orang yang mendapat bahagian ganjaran paling besar daripada Allah. Dan (ingatlah) apabila syaitan membisikkan terhadap sesuatu bisikan (Yang sudah pasti buruknya). Maka mintalah perlindungan daripada Allah. Sesungguhya Dia Maha mendengar lagi Maha Mengetahui." (Surah Fussilat, ayat 36)

Menunjukkan bahawa Fathu Mekah adalah mesej rahmat Allah kepada seluruh manusia mengikut acuan Allah yang sangat berbeza dengan acuan manusia. Bumi Mekah di zaman itu tidak seperti Putrajaya yang ramai peminatnya. Makkah adalah bumi kering yang tiada hasil galian berharta, tiada air, tiada pertanian, sumber industri dan lain-lain sumber kemewahan. Hanya petunjuk Allah supaya permulaan segalanya ialah pembangunan insan mengikut fitrahnya yang sebenar.

Untuk memahami lebih terperinci sila rujuk kepada buku-buku Sirah Nabawiyyah dan Tafsir ayat tersebut di atas, jangan gunakan akal tanpa panduan ilmu petunjuk Allah, kerana Allah berfirrman:

"Jangan bercakap (termasuk menulis, mengikut dan sebagainya) apa-apa yang kamu tidak ada pengetahuan berkenaannya. (Ingatlah) sesungguhnya pendengaran kamu, penglihatan dan akal (yang membuat keputusan)  semuanya akan disoal berkenaanya (pada Hari Qiamat kelak." (Surah Al-Isra', ayat 36)

"BERISTIQAMAH HINGGA KEMENANGAN"

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS

2 orang berkata:

Anonymous said...

Bagusnya kalau tghh dan pemimpin kini boleh mencontohi nabi tapi cakap memang senang, bila main dengan dunia ni serban pun terbang.. pak aji pak lebai, pak aji pun tibai..

Unknown said...

kami sekeluarga tak lupa mengucapkan puji syukur kepada ALLAH S,W,T dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI berikan 4 angkah 2866 alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI. dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI.. sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel .
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi AKI DARSO,,di 085 377 784 848,, insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 175 juta, wassalam.


dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....







Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


1"Dikejar-kejar hutang

2"Selaluh kalah dalam bermain togel

3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
tapi tidak ada satupun yang berhasil..







Solusi yang tepat jangan anda putus aza....AKI DARSO akan membantu
anda semua dengan Angka ritwal/GHOIB:
butuh angka togel 2D3D4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin 100% jebol
Apabila ada waktu
silahkan Hub: AKI DARSO DI NO: (((085377784848)))



angka GHOIB: singapur 2D/3D/4D/



angka GHOIB: hongkong 2D/3D/4D/



angka GHOIB; malaysia



angka GHOIB; toto magnum 4D/5D/6D/



angka GHOIB; laos

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.