Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

BANJIR BESAR AKAN BERLAKU ?



Siap sedia hadapi banjir besar

28/11/2016 3:27pm

PUTRAJAYA - Kerajaan kini dalam keadaan bersiap sedia sepenuhnya bagi menghadapi sebarang kemungkinan berlakunya banjir besar sepanjang musim tengkujuh ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim berkata, semua agensi terlibat termasuk Angkatan Pertahanan Awam (APM), Jabatan Bomba dan Penyelamat serta badan bukan kerajaan perlu menggandakan usaha dalam kesiapsiagaan menghadapi musim banjir yang dijangka berlaku dalam masa terdekat.

Shahidan berkata, aset-aset serta sukarelawan akan digerakkan secara berhabis-habisan ke kawasan-kawasan tumpuan seperti di Kelantan, Terengganu dan Pahang yang kerap kali berlakunya banjir besar.

"Berdasarkan laporan kaji cuaca, keadaan hujan dikatakan akan menyebabkan berlakunya banjir sederhana, namun kita sentiasa bersiap sedia seolah-olah banjir besar akan berlaku sebagai persediaan awal menghadapi sebarang kemungkinan.

"Selain itu, aset berupa enam buah bot penyelamat Amphibious Sealegs milik Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma) telah diserahkan kepada APM bagi memudahkan tugasan pengurusan bencana termasuk banjir dan tugas-tugas menyelamat di pantai (Baywatch)," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau berkata demikian pada Majlis Penyerahan Bot Penyelamat Amphibious Sealegs bernilai RM3.4 juta milik Nadma untuk kegunaan APM di Marina Putrajaya.

Menurut Shahidan, bot-bot tersebut yang praktikal digunakan ketika banjir akan diedarkan dbeberapa buah negeri iaitu dua di Kelantan, masing-masing satu di Sabah dan Sarawak seterunya dua lagi akan digerakkan ke mana-mana lokasi yang diperlukan. - K! ONLINE


4 orang berkata:

Anonymous said...

ni semua bala la ni..banjir yg bukan bala ialah banjir itu ari yg telan bumbung2 rumah kat negeri pas..ha yg tu ujian bukan bala hehehe

Hamba Allah said...

PAS PAS PAS PAS.....xhbs² PAS dipersalahkan tu bermakna awk sygkan PAS sbb dlm otak sentiasa fikirkan PAS sahaja

Anonymous said...

ye memang aku sayang kat pas sebagai sedara sesama muslim..malu pun ada ngan pas..malunya nye sampai mual2 tekak hehe

Anonymous said...

Rasa mcm nak muntah

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.