Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

INI TIGA ORANG MESTI JAHAT, KALO TAK TAK KAN PAKAI BAJU OREN !

SPRM tahan tiga lagi anggota tentera
SPRM tahan tiga lagi anggota tentera

SHAH ALAM - Susulan penahanan dua pegawai dan anggota tentera masing-masing berpangkat leftenan kolonel dan staf sarjan kelmarin, SPRM telah menahan tiga lagi anggota tentera yang dipercayai terlibat dalam kegiatan sama semalam.

Kesemua mereka yang berusia lingkungan 33 hingga 43 tahun itu ditahan antara jam 4.30 petang dan 6.50 petang di Ibu Pejabat SPRM Kuantan ketika hadir untuk memberi keterangan berhubung siasatan kes terbabit.

Ketiga-tiga suspek merupakan penyelia di kem berasingan iaitu di Kota Bharu, Kuantan dan Kluang.

Majistret Nurunaim Abdullah membenarkan perintah reman selama enam hari terhadap ketiga-tiga suspek bermula hari ini untuk membantu siasatan mengikut seksyen 23 Akta SPRM 2009.

Menurut sumber siasatan mendapati terdapat penglibatan orang tengah dalam proses kelulusan tender penyelengaraan yang bernilai kurang daripada RM50,000 di kem-kem tentera di beberapa negeri termasuk, Pahang, Kelantan dan Terengganu.

Katanya lagi, modus operandi mereka yang terlibat adalah dengan mendaftarkan beberapa syarikat kontraktor kelas F yang mempunyai lesen sah melalui permohonan tender.

“Kemudiannya pegawai-pegawai tentera yang terlibat dalam proses mengkaji dokumen permohonan dan inden kerja akan meluluskan syarikat-syarikat tersebut,” ujarnya.

Difahamkan, sebanyak lima hingga 10 peratus daripada jumlah keseluruhan bayaran akan diberikan kepada syarikat pemilik lesen yang telah digunakan untuk mendapatkan projek-projek tersebut.

Wang selebihnya akan diberikan kepada orang tengah yang dilantik secara tidak sah untuk menjalankan kerja-kerja penyelengaraan tersebut.

Pegawai-pegawai tentera yang terlibat dalam meluluskan inden kerja tersebut disyaki telah menerima wang rasuah antara RM3,000 dan RM RM4,000 bagi setiap projek yang diluluskan.

Tambah sumber itu lagi, disebabkan perbuatan itu Kementerian Pertahanan mendapati kerja-kerja penyelengaraan yang dilalukan tidak mengikut piawaian yang telah ditetapkan sehingga menyebabkan kerugian yang besar kepada kerajaan.

“Setiap kali timbul masalah dan menerima aduan daripada pegawai-pegawai yang bertugas di kem-kem tersebut, kerajaan perlu meluluskan satu jumlah wang yang besar untuk melakukan kerja-kerja penyelengaraan,” tambahnya.

Sumber juga berkata, daripada maklumat yang telah dikumpul SPRM mendapati perbuatan salah guna kuasa itu bukan sahaja melibatkan pegawai-pegawai bertugas di zon-zon terbabit tetapi juga pegawai-pegawai dari Kementerian Pertahanan sendiri.

“Selepas SPRM melancarkan operasi ini, ramai kontraktor yang sah telah tampil untuk memberikan keterangan untuk membantu siasatan,” ujarnya lagi.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM (Operasi), Datuk Azam Baki ketika dihubungi mengesahkan tangkapan tersebut dan berkata pihaknya akan menyiasat perkara tersebut secara mendalam serta meneliti setiap dokumen berhubung projek-projek penyelengaraan yang telah diluluskan sebelum ini.

Beliau juga berkata, SPRM telah menerima banyak aduan berhubung perkara tersebut khususnya pegawai-pegawai yang menggunakan kemudahan yang disediakan di kem-kem tersebut.

32 orang berkata:

Anonymous said...

Layak tak orang2 ni buat hukum islam dalam ruu355?

1. Org yg kafirkan org islam lain sbb berbeza pendapat.

2. Org yg fitnah org islam lain murtad atau munafik kerana perbezaan pendapat umum.

3. Orang yg menyindir org lain kafir dengan kata tanam di jirat cina kerana sikap berdiam sebelum membuat keputusan.

4. Orang yg mulutnya terlalu ringan mengejek org islam lain dgn kata kesat spt anjing, babi, khinzir, anak khinzir, kaki empat, anak haram dll disebabkan mereka memberi jawapan dlm btk fakta.

5. Org yg dari segi sejarah pernah membuat undang2 yg diragui spt baiah talak isteri yg nengganggu kerukunan keluarga islam dan amat dibenci Rasulullah.

6. Orang yg pernah mengambil hak org lain spt duit potongan gaji guru, mendirikan masjid di tanah org lain dll.

7. Org yg pernah menzalimi org lain spt org asli, memecat seseorang dll.

Bolehkah undang2 yg mereka buat itu diterima oleh Allah?

Anonymous said...

Banduan tahap 3 baju rasmi dia kat penjara kaler hijo. Jgn x tau plk

Anonymous said...

Baju ni utk penyamun 2.6b dan rakan penyamun yg dpt 90juta..

Anonymous said...

Klu org yg curi tu kata curi dgn niat nak pinjam dulu, jatuh hukum tak? Contohnya la, curi duit cikgu agama bila dah kantoi kata niat pjnjam dulu dan akan pulang balik. Boleh kena rotan 100 kali dan penjara 30 tahun tak?

Anonymous said...

Bolehkah perasuah dan perompak diberi tanggungjawab untuk membuat undang2 tentang kesalahan merompak?

Anonymous said...

Kenapa had maksimum hukuman cuma 100 ribu? Ini cuma nak susahkan org miskin je. Kenapa tak letak 90 juta supaya org kaya yg byk duit akan rasa takut dan tak buat kesalahan. Kalau tak, yg kaya2 tu senang je bayar dan lepas dan buat lagi dan bayar lagi dan lepas lagi dan ...

Kalau nak denda tknggi, biarlah betol2 tinggi

Anonymous said...

Saksi pun wajib saksi yg boleh dipercayai. Org yg buat undang2 pun mestilah wajib org yg dipercayai. Kalau orang yg diragui dan byk yg dipersoalkan sejarahnya, eloklah ditolak supaya tidak subahat.

Ramai lagi orang yg lebih layak dan bersifat adil.

Anonymous said...

Apa beza undang2 Allah dgn undang2 hadi.

Ambik contoh.
Mencuri - hudud dlm quran, kalau sohih potong tangan. Org miskin potong tangan. Org kaya ada 90 juta pun potong tangan. Kesan sama. Adil. Klu undang2 hadi, miskin kena 100k, tak mampu duduk penjara tahun2. Yg kaya ada 90 juta, bayar je 100k. Boleh senyum dan bebas. Adil tak?

Tu pasal undang2 hadi perlu dibincang. Byk sgt kelemahan.

Anonymous said...

Ada org...ada jer alasan...bkn constructive criticism...destructive criticism

Anonymous said...

Buat hudud x kena
Tak buat hudud x kena
Apa yg kene?
Kene mintak izin dap baru kene

Anonymous said...

Katalah si A ni pencuri bilion2. Si B ni asalnya benci si A. Jadi di A bagi si B 9 juta. Hasilnya, si B dah tak benci si A malah sokong si A walaupun dia tahu si A tu bagi hasil rompakan. Jadi dlm ruu tu, kita nak ikut mcm mana? Ini yg kita pening memikirnya ni....

Anonymous said...

Aku tabik otak madey...walaupun dh 90 lbh...terdiam semua psl 100bil...kotey kiok

Anonymous said...

No worries...lge pun aku tabik jgk...jgn cepat kecik ati barua2...300j...papan tanda nk buat terowong pun xde

Anonymous said...

4.05...tak perlulah kait dgn dap. Dlm quran tak suruh ko buat undang2 ikut kapir. Buat je. Jgn jadikan dap sbg alasan bila ada org tanya.

Atau memang ruu ni byk sgt kelemahan hingga terpaksa mencari dap utk sembunyikan kelemahan? Weiii...ruu ni x ada kaitan sikit pun dgn dap la. Kait dgn dap tu maknanya ada niat politik.

Anonymous said...

Kau ckp.pasal lim kit siang dgn madey ke ni? Takyoh leh mike berlapis2...penat ate nk mikior

Anonymous said...

Lge mana bole penjarA 30 tahun.
Kalu lebai dol, 90j pun bole 30 tahun.

Anonymous said...

4.13...kau baru lahir semlm ke? Zaman internet ni...ada lagi org buta maklumat rupanya....

Anonymous said...

Ruu355 mana ada kaitan dgn lim kit siang.

Anonymous said...

Aiyaaa...wa kina pakey maju hijau mehhhh...cilaka bitoi...papa...papa...tlg sama gua...wa talak mau luluk ini dalam pinjala

Anonymous said...

100bil mana ada kaitan dgn madey

Anonymous said...

Mana ada dlm quran sebut nak buat hukum islam kena mintak undi org bukan islam. Klu ikut undang2 kapir ada la.

Buat je la. Jalan. Denda 100 sebat

Anonymous said...

Klu ikut ruu hadi, madey skali pun jalan. Tapi kit siang x bole la, 5 thn ok

Anonymous said...

Kafir (bahasa Arab كافر kāfir; plural كفّار kuffār) secara harfiah bermaksud orang yang menyembunyikan atau mengingkari kebenaran. Dalam terminologi kultural perkataan ini digunakan dalam agama Islam untuk merujuk kepada orang-orang yang mengingkari nikmat Tuhan (Allah) (sebagai lawan dari kata syakir, yang bermaksud orang yang bersyukur). [1]

Kafir berasal dari perkataan kufur yang bermaksud ingkar atau menolak.

Anonymous said...

Abg2 barua x baca surat abby abadi kot...sayang abby kt bapak lim san anknya...malah penjelesan bapak lim pasai islam lg terang dari ulamak2 lain tau

Pomen Smart said...

Ngape. Awak pun minat Kat dia. Ngaku je la. Tak payah malu2. Cun tu. Aku minat kat dia. Tapi dia tak minat Kat aku. Pasal aku Dan ada bini.

Anonymous said...

Betul LGE pernah dok penjara sebab mempertahankan maruah gadis melayu tetapi lebai-lebai pula sanggup mengkafirkan orang bagi menjaga pemimpin?

Anonymous said...

hidup lge, gua caya sama. lu, si keldai mabuk asmara dgn si khinzir. kah4. ulamak dihina , di maki, si kafir dipuja. PANngan punya orang

Anonymous said...

bila baca komen geng PANnngan teringat aku kisah abdullah bin ubay and the geng untuk tidak menyertai perang uhud.berbagai sebab diberi bagi mencapai matlamat nafsu serekah mereka. al keldai ibnu khinzir betul geng2 cinta terlarang ni.

Anonymous said...

Bila baca komen2 walaun biol PA$ ni..mcm mrk bercakap depan cermin yg besar.

Anonymous said...

AMANAT dah jd LAHANAT HADI.

Porshe.Audi.Sembilan puloh jota

PA$

Takburrr!

Anonymous said...

Wahai walaunta2..cubalah kau berfikir secara fikrah manusia yg berakal..najib dan bn menyusahkan rakyat..gst..minyak naik..duit jatuh..ramai kena buang kerja..ekonomi merudum..subsidi pendidikan dan kesihatan dipotong..kamu masih lagi nk bela najib dan hadi yg jugak mkn 90juta..cubalah berfikir sbg seorang insan..pikir anak2 dan cucu2 kita..

raybanoutlet001 said...

coach outlet
chaussure louboutin
toms shoes
indianapolis colts jerseys
los angeles lakers
pandora charms
nike air force 1
michael kors outlet clearance
coach outlet online
michael kors outlet

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.