Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

GELOMBANG KUNING ?


Polis kesan gerakan 'gelombang kuning'
Polis kesan gerakan 'gelombang kuning'
Datuk Rosli Abd Rahman (dua dari kiri) menunjukkan antara kain rentang yang tertulis Gelombang Kuning yang dirampas di sekitar daerah Kuala Terengganu, di sini.

KUALA TERENGGANU - Polis kini sedang mengesan satu gerakan yang dipercayai cuba mengaitkan pihak Istana Terengganu dalam memprotes kepimpinan kerajaan negeri yang dinamakan 'Gelombang Kuning'.

Gerakan yang dikesan sejak 10 hari lalu itu turut dipercayai didalangi segelintir ahli politik yang tidak berpuas hati dengan kepimpinan kerajaan negeri.


Ketua Polis Terengganu, Datuk Rosli Abd Rahman berkata, gerakan Gelombang Kuning ini dikesan berikutan penemuan sepanduk kuning di empat daerah di negeri ini.


Katanya, berdasarkan siasatan, pihaknya percaya gerakan ini ada kaitan dengan cubaan melakukan provokasi pada persidangan Dun yang dijangka dijalankan pada Isnin depan.


"Polis percaya gerakan ini cuba mempengaruhi rakyat untuk menyertai mereka kerana warna kuning yang digunakan pada sepanduk yang dipasang kononnya mewakili pihak Istana Terengganu.


"Bagaimanapun, Setiausaha Sultan Terengganu sudah tampil membuat laporan yang menafikan pihak Istana Terengganu terbabit dalam gerakan ini," katanya selepas Majlis Serah Terima Tugas Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Terengganu, dan Ketua Jabatan Siasatan dan Pencegahan Trafik Terengganu, di sini, hari ini.


Rosli berkata, sehingga hari ini polis sudah menerima sembilan laporan polis berhubung gerakan Gelombang Kuning iaitu enam laporan di Kuala Terengganu, selebihnya di Dungun, Kemaman dan Hulu Terengganu.


Jelasnya, setakat ini polis masih lagi menyiasat individu atau kumpulan yang mendalangi gerakan ini dan meminta bantuan ahli politik negeri ini untuk tampil memberi maklumat.


Dalam masa sama, polis menasihatkan orang ramai agar jangan sesekali terlibat dengan gelombang kuning kerana gerakan berkenaan lebih kepada hasutan yang cuba ingin kaitkan dengan pihak Istana Terengganu.


"Siasatan mendapati terdapat unsur hasutan dalam gerakan kumpulan ini oleh demikian polis membuka kertas siasatan mengikut Seksyen 4 (1) (C) Akta Hasutan 1948.


"Jika disabitkan kesalahan, individu terlibat boleh dihukum denda tidak melebihi RM5,000 atau penjara sehingga tempoh tiga tahun atau kedua-duanya sekali," katanya.

1 orang berkata:

Anonymous said...

Saya akan pakai baju kuning pada hari tsb sebagai tanda sokongan.

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.