Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

SUPERMOON


Fenomena Supermoon terbesar Isnin depan
Supermoon

KUALA LUMPUR - Orang ramai berpeluang menyaksikan Supermoon atau 'perigee', iaitu kedudukan bulan berada paling hampir dengan bumi pada Isnin depan.

Agensi Angkasa Negara (Angkasa) dalam satu kenyataan di sini berkata, fenomena kali ini merupakan Supermoon terbesar yang berada pada jarak paling dekat dengan bumi sejak 68 tahun lepas.

"Walaupun fenomena ini pernah berlaku pada 6 Mei 2012, 23 Jun 2013, 10 Ogos 2014 dan 28 Sept 2015, namun kejadian kali ini adalah Supermoon terbesar. Orang ramai perlu mengambil kesempatan menyaksikannya kerana ia dijangka berlaku 18 tahun akan datang," demikian menurut Angkasa.

Kenyataan itu turut menyebut bahawa fenomena Supermoon pada Isnin ini akan berlaku pukul 7.24 malam dan seterusnya berada pada fasa penuh atau purnama pada 9.54 malam.    

"Keadaan bulan di kedudukan perigee ketika fasa purnama menyebabkan bulan kelihatan seolah-olah lebih besar daripada keadaan biasa. Bagaimanapun, saiz fizikal bulan sebenarnya tidak berubah sama sekali," menurut kenyataan itu.

Orang ramai boleh melayari laman sesawang, Facebook dan Twitter Angkasa untuk mendapatkan maklumat lanjut serta berkongsi koleksi imej berkaitan Supermoon. -Bernama

15 orang berkata:

Anonymous said...

Supermoon ialah fenomena bulan penuh yang berwarna orange. Warna oren ini menunjukkan ketenangan, kedamaian dan kesejahteraan. Amanah berwarna oren. Kebetulan dah dekat pru15, bulan mengambang penuh berwarna oren boleh dilihat dgn jelas di kelantan dan di seluruh malaysia.

Begitulah kebesaran Allah SWT

Anonymous said...

Sungai di zimbabwe warna teh tarik sbb walaunta banyak gondolkan balak. Gunung kena tarah utk tanam durian kunyit walaupun gunung tu pasak bumi.

Tangan2 walaunta yg merosakkannya.

Anonymous said...

Di keliling supermoon yg oren itu bukan warna hijau. Begitulah kebesaran Yg Maha Pencipta.

Anonymous said...

Cuba renung dalam2 bendera jepun. Ada banyak ciri menyamai bendera sebuah parti di malaysia. Cuma, bezanya ia berwarna merah yg bermaksud berani, jujur dan setia kawan. Tapi jepun pandai menjaga bendera mereka drp dijadikan alas lap kaki.

Anonymous said...

Awek jepun memang cun dan gebu belaka mengalahkan kelembutan sotong. Sebab itu ramai pelancong malaysia berkunjung ke sana untuk mencuci mata.

Anonymous said...

Hari ini 11 mp berkecuali. Besok 70 mp berkecuali pula. Alasan mereka adalah sama.

Anonymous said...

Tn guru hj dol ponteng sekolah lagi. Duit saku yg dia terima tu halal ker?

Klu ponteng kerja buat hal lain, bos aku kata duit gaji kita tak halal. Berdosa ambik duit gaji kalu kita tak buat kerja kita dgn amanah

Anonymous said...

Kalau dah tak minat atau dah tak boleh nak amanah dlm menjalankan tugas hakiki, baiklah berhenti drp terus menanggung dosa. Janganlah kita beri makan anak bini kita dgn pendapatan yg tidak halal itu kerana ia akan menjadi darah daging dan akan disoal di akhirat kelak. Tak kan lah tn guru pun tak tau??

Anonymous said...

Kalau tak tahu mengkafirkan org tu berdosa, kita kena beritahu. Kalau kita yg tau ni tak beritahu kita yg dosa.

Kalau kita dah tau hukum kafirkan org tu berdosa, tapi kita buat jugak, maka bergandalah dosa kita.

Tapi yang herannya, benda3 macam ni org yg mengaku ulamak pulak yg byk buat. Mustahil derang yg mengaku ulamak tu tak tau hukum.

Anonymous said...

Sebab mereka bersikap tamak dan haloba. Demi duit mereka sanggup mengganggu kehidupan orang asli. Apakah jenis hidupan yg bersikap spt ini?? Kalau haiwan mungkin boleh dimaafkan sebab haiwan tiada otak.

Anonymous said...

Anon2 diatas . Bercakap macam bagus.
Nk kutuk hj hadi. Cuba kamu banding diri kamu dgn dia. setaraf ke.. entah2 baca quran pun x lancar. Sebab tu x faham2. bila orang berilmu bercakap kamu kutuk..dasar x sedar diri..

Anonymous said...

Betul tu bercakap ikut iman juga kadang fikiranpun jd buntu.politik penuh putar belit kadang tanpa sedar jd taliban root kapir harbi

Anonymous said...

Hadi tu berilmu tapi tak beramal. Ketua lebai munafik. Cakap tak serupa bikin.

Anonymous said...

Kerana kepentingan diri, iman lebai2 pun boleh dibeli oleh ketua penyamun negara. Islam digadaikan.

Anonymous said...

Lebai2 pas ni tk da apa boleh diharap ,bahas kt dewan sakit perut.tau je elaun buta.

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.