SHAH ALAM - Semua pihak diminta lebih berhemah dalam menyatakan pandangan walaupun wujud jurang perbezaan.

Pengerusi Asia Forum for Peace & Development (AFPAD), Dr Syed Azman Syed Ahmad berkata, golongan ulama, guru dan anak muda perlu berhenti mencaci, memanggil teman dengan panggilan keji dan nista.

"Perbezaan tidak semestinya meleraikan ukhuwah yang dibina sejak berpuluh-puluh tahun. "Hentikan memanggil sahabat sebagai pengkhianat, barua, golongan terlaknat. Kita adalah pendakwah bukannya penghukum," katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Syed Azman berkata demikian sebagai respons kepada isu kehadiran Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang juga Timbalan Ketua Kesatuan Ulama Islam Sedunia ke Muktamar Taqrib ke Tehran minggu lalu.

"Terlalu banyak mereka yang membuat ulasan terutama melalui media baru tentang apa yang berlaku. Ada yang berhujah secara ilmiah, ada beremosi, dan ada secara terbuka menggunakan kata nista menegakkan kebenaran.

"Rata-rata ulasan dan komen menggambarkan betapa tenatnya tahap pemikiran sesetengah individu terutama dengan apa yang dihadapi oleh umat Islam di negara kita sendiri," katanya.

Syed Azman berkata, beliau memahami pendirian yang diambil oleh Abdul Hadi, walaupun lebih setahun tidak bersama Pas.

"Saya sendiri telah banyak kali bersama beliau menghadiri program Muktamar Taqrib ini di Tehran dan bertemu dengan pimpinan Iran termasuk bekas Presiden Khatami, Ahmadinejad dan Ayatullah Khamenaie sendiri.

"Begitu juga kami bertemu dengan pimpinan Hizbullah Hassan Nasrullah di Beirut. Bagi saya, apa jua perbezaan yang ada, saya tetap menghormati pendirian beliau.

"Tetapi, jangan sekali-kali kita cuba memburuk-burukkan pihak lain termasuk ulama, Sheikh Qaradawi dan Sheikh Ghanoushi, jangan sekali-kali cuba mengheret mana-mana pihak lain termasuk pergerakan Ikhwan atau Hamas untuk disamakan dengan sikap kita,"katanya.