Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

FENOMENA BIASA JE


Fenomena siang dan malam lebih panjang esok
Mohd Zamri Shah Mastor
Mohd Zamri Shah Mastor
 
BUMI bakal mengalami fenomena solstis musim sejuk di hemisfera utara dan solstis musim panas di hemisfera selatan esok.

Menurut Pegawai Sains Planeterium Negara, Mohd Zamri Shah Mastor, fenomena ini akan membuatkan bumi mengalami hari paling singkat di hemisfera utara manakala di hemisfera selatan pula, hari paling panjang.

“Fenomena solstis musim sejuk terjadi apabila matahari berada di titik terendah langit mengakibatkan bumi mengalami hari yang singkat di hemisfera utara.

“Sementara di hemisfera selatan, matahari akan berada di titik tertinggi menyebabkan kawasan tersebut akan mengalami hari terpanjang bagi tahun 2016 ini yang juga turut dikenali sebagai solstis musim panas,” katanya kepada media.

Bagaimanapun, orang ramai tidak perlu risau mengenai perkara ini kerana ia merupakan fenomena biasa dan hanya memberi kesan dari segi musim dan tempoh panjang hari yang berbeza di kawasan hemisfera utara dan selatan bumi sahaja.

Tambahnya lagi, fenomena solstis ini berlaku setiap tahun dan disebabkan oleh kedudukan paksi bumi yang condong sebanyak 23.5 darjah.

Namun begitu, tarikh dan masa bagi fenomena ini berubah saban tahun kerana perbezaan kalendar tahunan yang mempunyai 365 hari setahun sedangkan pergerakan sebenar bumi mengelilingi matahari (atau tahun solar) adalah selama 365.26 hari.

Untuk pengetahuan ramai, tahun solar merupakan tempoh sebenar yang diperlukan bumi mengorbit sepenuhnya mengelilingi matahari dan tempohnya panjang sedikit berbanding dengan kalendar yang kita guna dalam satu tahun.

9 orang berkata:

Anonymous said...

Ooooo solstis musim panas. Sebab tu la lebai dol gi tehran kot?

Anonymous said...

Aku terkejut giler hari ni, pakkaramu. Walaunta kata lebai dol gi iran syiah utk mendamaikan syiah dgn sunni di iran dan syria. Kat malaysia pun lebai dol tak mampu damaikan pas dgn pan, camne nak damaikan syiah dgn sunnah wal jamaah?

Hadoiii laaa. Kuat betol la lebai dol ni merapu2

Anonymous said...

Settlekan dulu kemelut pasukan bola sepak kelantan dlm liga malaysia sebelum nak selesaikan kemelut syiah dgn sunnah di iran dan syria.

Kalu kenelut bola sepak tu dah settle, ko nak gi iran 13 tahun ker, ko nak guling2 dgn ayoyotolah tu sampai lembik pun kita org tak ambik pottt.

Anonymous said...

Iran syiah + basar syiah + russia kapir bunuh, rogol, musnahkan rumah penduduk aleppo hingga hancur menjadi sungai darah. Sanggupkah kamu menerima undangan syaitan manusia untuk berkunjung ke negara mereka? Adakah kamu ini kaki empat??

Anonymous said...

pak karam oiii... taknak bela lobai hadi ka? teruk lobai hadi kena taram dgn ulama dunia! dengar cerita nak kena pecat? takpa laa kena pecat pun 90juta dah sorok bawah jubah.

Anonymous said...

Jangan burukkan nama persatuan ulamak islam dunia. Kamu pergi ke tehran bukan dgn pengetahuan dan kebenaran serta arahan KUIS. Kamu pergi kerana kehendak kamu sendiri. Kamu pergi dengan tujuan kamu sendiri. Jangan kaitkan perbuatan kamu dgn KUIS

Jangan kaitkan pemergian kamu ke tehran sebagai wakil malaysia. Kami malu. Sangat malu. Pemergian kamu adalah atas nama diri kamu sebdiri dan parti kamu.

Anonymous said...

Pergi untuk membawa perdamaian syiah dan sunnah?




Kepala buto la

Anonymous said...

Ya dedak ya balak ya dedak ya balak ya dedak ya balak..... Baca 40 kali sebelum tidur dan boleh dapat velfire

Anonymous said...

Dlm surah alhadi ayat 90juta..akan turun seorang pembohong dr negara asean spt rakannya dlm parti umngok ingin memjadi pendamai yg pembelit utk menyatukan ummah sedangkan dlm partinya sendiri..haru biru..

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.