Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

RAMAI YANG BERPANDANGAN AKAN UJUD KERAJAAN CAMPURAN

Kerajaan campuran: Realitinya memang banyak cabaran
Prof Dr Nik
Ketua Kluster Governans, Perundangan dan Pengurusan Awam, Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood

SHAH ALAM - Kebarangkalian wujud kerajaan campuran di negara ini agak samar. Demikian pandangan Ketua Kluster Governans, Perundangan dan Pengurusan Awam, Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood.

Menurutnya, banyak pihak tertarik dengan cadangan membentuk kerajaan campuran kerana ini dianggap sebagai penyatuan orang-orang Islam dan penting untuk masa depan Melayu.

"Tapi realitinya banyak cabaran. Untuk Umno ia dalah sama ada dapat diterima oleh akar umbi atau tidak, begitu juga Pas.


"Faktor akar umbi amat penting kerana jika hendak mewujudkan kerajaan campuran, akar umbi perlu diyakinkan. Bagi Umno, apa pandangan komponen parti komponen Barisan Nasional. Adakah mereka setuju?," katanya ketika dihubungi Sinar Online.

Beliau berkata, ini kerana isu RUU 355 dilihat menjadi masalah bagi parti komponen BN, apatah lagi untuk membentuk kerajaan campuran.

Katanya, isu mengenai Umno dan Pas perlu berkompromi tentang dasar perjuangan mereka akan mendatangkan banyak kesukaran jika tiada tiada 'give and take'.

Tambahnya, dalam politik apa-apa boleh terjadi, tapi isu akar umbi dan dasar parti adalah isu utama dan perlu diselesaikan dahulu.

"Tapi tidak mustahil akan wujud kefahaman yang membolehkan Pas dan Umno berbaik-baik untuk PRU14. Saya rasa ada usaha ke arah tersebut, namun saya tidak nampak akan terbentuk kerajaan campuran setakat ini," katanya.

13 orang berkata:

Anonymous said...

Betul sangat cakap mamat Pas tu dan aku sokong 100%. Pas memang kompom x boleh menang kerusi. Mcm mana nak tubuh kejaan campuran. Paling kuat pun dpt 4 kerusi je.

Anonymous said...

Pas memang kluk klek lebih. Mula2 cakap mewakili persatuan ulama islam. Bila dah kantoi tersepit tukar jadi mewakili pas je.

Mohong tahap tinggi.

Anonymous said...

Sedih, marah, kecewa, kesal.... Begitulah perasaan saudara Islam Sunni kita di Syria dek lawatan org Islam Malaysia ke negara syiah Iran yg membunuh puluhan ribu rakan dan keluarga mereka. Mereka tentu kecewa dgn umat Islam di Malaysia dan menyangka semua umat Islam berperangai buruk terhadap Sunni di Syria.

Tak pasal2 nama baik kita tercemar.

Anonymous said...

Kpd org Islam bukan pas, klu nak tolong Sunni syria pergilah syria beri bantuan dan sokongan moral. Jangan pulak pergi Iran syiah kerana ia akan menjatuhkan moral saudara Sunni kita di Syria yg sedang dibunuh oleh syaitan syiAh Iran, Bassar dan kafir Russia.

Kita boleh hulur bantuan makanan, ubat, pakaian, selimut dan Wang melalui NGO di sini. Tak payahlah nak derma kat pas. Baik kat Sunni syria.

Jauhi syiah Iran syaitan dan rakan2 syaitan mereka.

Anonymous said...

Kalau aku la, tak sanggup aku nak salam dan berpeluk dgn boss syaitan syiah pembunuh umat Islam Sunni di Syria tu. Tengok muka syaitan syiah tu pun aku tak sanggup, inikan pula nak minum air dan makan daging unta kari yg dimasak oleh syiah syaitan tu.

Anonymous said...

Perubahan.....

Siakap, sotong, belukang, ikan duri.
Bercakap bohong, lama2 mencuri duit cikgu agama.

Anonymous said...

Tujuan ke Iran adalah untuk "membawa perdamaian syiah dgn Sunni".....

Ini semua cover line bila dah tersepit teruk. Kat Malaysia pun tak nak berdamai dgn Pan dan Dap. Nak tunjuk baik dan ALIM konon nak damaikan syiah iran dgn Sunni syria.

Kalau badan sendiri tak boleh urus, banyak kudis dan tokak, mcm mana nak urus panau di badan org lain????

Anonymous said...

Tiap2 tahun gi Iran jumpe member sana. Buat ape entah, kita pun x tau.

Anonymous said...

Saya cadangkan ahli2 pas bangkit dan tukar pemimpin yg lebih baik. Titm adalah pilihan sbg presiden yg paling tempat. Presiden sekarang banyak sangat buat taik. Memalukan pas saja.

Anonymous said...

Suruh gi sekolah selalu ponteng, bagi mcm2 alasan x masuk akai. Gi Iran, gi jepun bole pulak tu.

Anonymous said...

Byk sgt makan sotong pun tak baik utk otak. Boleh menyebabkan serangan kanser otak. Tu yg mamai manjang tu...

Anonymous said...

Mewakili 1 jota ahli parti walaunta untuk jumpak pemimpin syiah terbesar di dunia @ bapak syaitan pembunuh dan merogol rakyat syria Sunni.

Anonymous said...

Kesian. Perbuatan menipu itu memalukan nama baik KUIS dan ulama Yusuf qardhawi.

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.