Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

RAMAI YANG LAYAK JADI PI EM

Muhyiddin layak diangkat jadi PM
Muhyiddin Yassin
Muhyiddin Yassin. - Foto Sinar Harian

SHAH ALAM- Penganalisis politik berpendapat, selain Datuk Seri Anwar Ibrahim,individu yang akan dilantik memegang jawatan perdana menteri oleh pembangkang sekiranya memenangi pilihan raya umum akan datang adalah Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Pengerusi, Majlis Professor Negara, Prof Ulung, Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin berkata, selepas Anwar hilang kelayakan menjadi perdana menteri, Muhyiddin individu paling layak berdasarkan pengalaman dimiliki.

Katanya, selepas Anwar hilang kelayakan, hanya Muhyiddin dan bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang memiliki pengalaman dan kriteria dalam ketuai barisan Kabinet.

“Muhyiddin mempunyai pengalaman dalam Kabinet seperti Anwar, malah beliau juga pernah menjadi timbalan perdana menteri seperti Anwar,” katanya.


Katanya, Tun Mahathir pula boleh dilantik penasihat perdana menteri.

Tambahnya, Tun Mahathir tidak akan memegang kembali jawatan perdana menteri namun beliau sedar peranan beliau diperlukan.

“Konsep mentor minister (menteri) adalah yang difikirkan pembangkang. Oleh itu Tun Mahathir akan jadi penasihat Muhyiddin,” katanya.

Sementara itu Pensyarah Kanan Hal Ehwal Politik dan Antarabangsa, Pusat Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia, Md Shukri Shuib berkata, kesediaan Pakatan Harapan untuk mengemukakan tokoh yang boleh dicalonkan sebagai perdana menteri sangat mendukacitakan.

“Dalam banyak pemimpin pembangkang yang ada mereka dilihat hanya sebagai pengikut agenda Anwar. Sebab itu tanpa Anwar berlaku perpecahan dan huru-hara,” katanya.

39 orang berkata:

Anonymous said...

Hj hadi paling tak layak jadi pm. Sbb kompom pas akan kalah.

Anonymous said...

Jangan jual agama untuk politik. Kata sapa ada no KEAHLIAN parti politik boleh terus masuk syurga adalah satu pembohongan dan fitnah kpd agama yang paling nyata. Mintak tolong jangan jual agama hanya nak sokongan di dunia.

Anonymous said...

Hj hadi cuma nak jadi penasihat saja. MULIA sungguh hj hadi tu. Masuk pru pun bukan nak menang. Semua ahli pas mesti mencontohi hj hadi. Jangan fikir menang je...

Anonymous said...

Sebahagian penganut Islam sebenar, janganlah kita mengkafirkan must Islam lain hanya kerana mereka tidak menyokong kamu. Jangan pula kamu mengatakan Islam hanya untuk kamu dan kerabat kamu sahaja. Allah amat benci pada org yg suka mengkafirkan org lain dan dibimbangi ia balik kepada pengucapnya sendiri. Jika kamu terlanjur baliklah ke pangkal jalan, bertaubat serta memohon maaf kpd org yg telah kamu kafirkan.

Anonymous said...

Jangan pula kamu memaki hamun orang lain dengan kata2 memalu dan menyakitkan hati orang lain. Jika kamu tidak suka dimaki, janganlah pula kamu memaki orang lain termasuk kaum kafir dgn kata2 hina spt barua, tokong, babi, anjing, syaitan manusia, kaki empat, kembung dap, dll. Maki hamun bukan amalan Islam tetapi amalan kaum yahudi dan firaun. Adakah kamu ingin mengikut yahudi dan firaun di hari kemudian?

Anonymous said...

Islam amat membenci mereka yg berlaku zalim kepada org lain. Org yg menzalimi org lain akan menerima balasan drp Allah di hari akhirat. Jangan pula kita berpura2 simpati kpd org yg dizalami sedangkan kita sendiri menzalimi pihak lain kerana mereka miskin, terbiar dan jumlah mereka yg sedikit. Jangan beri alasan sebab susah, terpaksa, untuk kepentingan rakyat, untuk dapat Wang dan lain2 untuk menghalalkn kezaliman yg kamu lakukan.

Anonymous said...

lim guan eng memang manusia angkuh..pas cintai dia sepenuh hati..,mcm2 pas buat nak tarik perhatian dia..dia biar gitu je hehe

Anonymous said...

Padan muka dia. Kena kencing kiri kanan.

Anonymous said...

Lembu dipegang pd talinya, manusia dipegang pd janjinya. Cantik sgt peribahasa tu sesuai untuk penganut islam. Sebab itu islam menghukum munafik kpd org yg berbohong setelah membuat janji. Pemimpin selalu buat janji tetapi dialah yg langgar dulu. Satu contoh yg boleh kita ambil ialah sebuah parti yg dikatakan parti islam tetapi memungkiri janji. Semasa pilihanraya, parti ini memasukkan 7 calon utk 7 kerusi yg sudah disepakati untuk parti dalam kumpulan yg sama.

Hari ini, kita sering mendengar orang menggunakan ugama utk mendapatkan kuasa spt isis dan toliban. Mereka menggunakan jubah, serban dan janggut untuk menipu orang lain. Mereka berfikir Allah akan menghalalkan perbuatan dan penipuan mereka itu. Jauhilah amalan menipu ini kerana dalam islam tiada menipu yang dihukumkan sunat.

Anonymous said...

Makan harts anak yatim adalah satu dosa besar. Allah amat murka pd pemakan harta anak yatim dan balasannya ialah neraka jahanam tidak kira kita org biasa, pemimpin atau ulamak.

Wajib bagi kita menggunakan harta yang halal untuk kegunaan kita. Jika ingin meminjam, kebenaran pemiliknya wajib diminta dulu dan jika mendapat kebenaran barulah boleh digunakan. Wajib juga memulangkannya dgn tidak bertanggub kerana mungkin harta itu amat diperlukan oleh pemiliknya dan mungkin timbul mudarat jika kita tidak pulangkan dgn segera.

Mengambil atau memakai harta org lain tanpa kebenaran adalah haram hukumnya untuk apa juga kegunaan. Namun ada pihak termasuk sebuah kerajaan menggunakan harta spt wang potongan gaji guru untuk mentadbir negeri, membayar gaji dan melaksanakan projek. Ini amat bertentangan dgn hukum islam dan samalah spg mencuri hak rakyat. Tidak kira sama ada dilakukan kesalahan ini secara persendirian atau berjemaah, oleh pemimpin atau rakyat biasa, oleh ulamak atau bukan ulamak, hukumnya tetap haram. Mereka ini akan dihukum oleh Allah di neraka kelak.

Oleh itu, jika kita mengaku muslim, jauhilah larangan Allah. Janganlah kita mengambil atau memskai harta org lain tanpa kebenaran pemiliknya.

Minta sebarkan supaya ilmu ini bermanfaat. InshaAllah.

Anonymous said...

Org dh nampak lama gila hal ni..serius..
tp ko nampak benda ni selepas dia x kawan ngan ko hehe..kalo dia kawan ngan ko balik sok dia jadi betul balik? hahaha..biase r tu kan..politik..
jgn cerita sapa betul sape salah la dlm poilitik ni,ini cerita hal kita suka atau x suka je..bukan pasal sape betul pun sebab semua haramjadah sama je hehe..

Anonymous said...

Amanah. Sifat baik ini adalah antara sifat yang ada pada para nabi dan rasul.

Amanah merupakan sifat mulia yg amat dituntut oleh islam. Orang yg diberi amanah tetapi tidak menjalankan amanah merupakan orang yg munafik.

Apabila kita diamanahkan untuk menjaga rumah jiran, kita perlu menjaganya dengan amanah dan tidak mengambil kesempatan terhadap jiran kita. Apabila diamanahkan untuk menguruskan potongan gaji guru2 supaya dot disakurkan kpd pemberi hutang, kpd kwsp, kpd tabung haji dll, maka kita perlu lakukannya dgn betul. Adalah tidak amanah kita mengambil kesempatan menggunakan wang potongan gaji cikgu itu untuk kepentingan yg berkait dgn kita. Perlu diingat duit itu bukan duit baitulmal negeri. Haram hukumnya perbuatan pecah amanah itu. Sebab itulah menghukum munafik kpd org yg pecah amanah.

Jauhilah perbuatan pecah amanah supaya kita terhindar drp munafik. Serban, jubah dan janggut adalah sunnah Rasulullah dan janganlah kita kotori sunnah itu dgn perlakuan munafik.

Sebarkanlah tazkirah ini supaya ilmu ini akan memberi manfaat. Amin

Anonymous said...

Ada 1 bloger pas tu lagi la kesian..dia kesal dap ni ialah manusia yg memalukan sebab x pandai cakap melayu selepas 1oo tahun duduk kat malaysia..ko nampak x betapa jijiknya perangai org politik..dulu masa dia pikul kek besday sambut sama2 xda lak di nampak hal ni..walhal hal ni budak tadika pun tau..dia baru je tau..itu pun sebab org tu x kawan dia dah hehe..kalo tgh kawan bukan takat pasal x tau bahasa melayu tu je dia diam backupkan bahkan agama dia sendiri pun dia gadai hahahaha

Anonymous said...

Org islam perlu selalu dingatkan dgn hukum2 islam ini supaya kita tidak terlupa. Sebab itulah ada ustaz yg selaku beri ceramah di surau masjid walaupun tajuk ceramah itu sudah kita ketahui. Kadang2 syaitan melalaikan kita. Mengganggu manusia untuk mengingkari laranganNya. Sebab itulah kita sebagai manusia biasa perlu selalu diingatkan tentang laranganNya supaya kita tidak sesat.

Anonymous said...

Lagi nak cakap pasal sape betul salah dalam politik..cakap pasal suka x suka sudahla..memang semua sama haramjadah barua..hehe

Anonymous said...

Ko tggu la kalo ada izin Allah pas kawan balik ngan ko sok..insyaAllah masa tu ko boleh kenal diri ko sape..

Anonymous said...

Sambungan tajuk Amanah.

Sesungguhnya menjadi pemimpin itu terlalu berat tanggungjawab dan amanah yg perlu dipikul. Sehinggakan apa yg berlaku kpd rakyatnya akan ditanya oleh malaikat kpd pemimpin itu, tidak kira pemimpin itu ulamak atau bukan ulamak, datuk, tanseri, datuk seri, tun dan siapa saja. Tanggungjawab dan amanah kpd org bawahan kita, rakyat kita, keluarga kita akan disoal di hari kemudian.

Namun hari ini, kita sebagai pemimpin semakin lalai dan mengabaikan amanah yg dipikul. Ada pemimpin menaikkan dan mengenakan cukai hingga rakyat hidup susah sedangkan pemimpin kaya raya dan berfoya2. Ada pemimpin yang menindas rakyat miskin seperti orang asli semata2 ingin mendapatkan wang daripada jualan balak. Ada pula pemimpin yg menyusahkan rakyat apabila projek mereka mencemarkan sungai dan menyebankan banjir hingga memusnahkan harta benda rakyat. Pemimpin spt ini adalah pemimpin yg tidak bertanggungjwb dan tidak menjalankan amanahnya kpd rakyat. Pemimpin seperti ini tidak patut dicontohi apatah disokong menjadi pemimpin. Pemimpin yg wajib dicontohi ialah pemimpin yg amanah kpd rakyat spt khalifah Umar Abdul Aziz yg amat takut pada hukumanNya yg maha berat.

Sebarkanlah tazkirah ini supaya ilmu ini bermanfaat. Amin

Anonymous said...

Hal projek sungai tu hal kecik je tu sahabat..berbanding dia mempermain2 agama untuk politik sampai kita sesama sedara jadi pecah belah takfir mentakfir tau..dari ko kecik lagi tau hal ni..ko jgn wat2 x tau..knp dulu ko diamkan xda pun ko bising2 kat sini dulu?sebab masa tu dia kawan pakatan ko?hihi...hadoiiii

Anonymous said...

Riak dan hukumnya.

Riak bermaksud membangga diri kpd org lain bagi menunjuk2 bahawa dirinya lebih baik drp orang lain. Dalam bahasa melayu, riak dikaitkan juga dengan sifat bodoh sombong.

Riak boleh berlaku di mana2 saja. Ada org berilmu yg riak dan membodohkan orang lain, tidak boleh ditegur dan bila ditegur maka org yg nenegur akan dimaki hamun dgn perkataan yg tidak elok. Ada pula yg riak pandai hingga bila ditegur menjadi marah, sakit hati dan dendam. Ada yg riak pandai hingga jika diingatkan tentang hukum maka dia menjadi marah dan mengeluarkan kata2 tidak manis spt syaitan, kaki empat, babi, barua dll.

Riak adalah haram dan hukumnya adalah neraka jahanam.

Ramai pemimpin hari ini yg mengaku islam tetapi terlaku riak. Ada pemimpin islam dgn riak mengatakan parti mereka kuat dan tidak boleh dikalahkan. Mereka lupa kun fayakun.

Ada juga pemimpin yg mengaku islam bersifat riak. Berserban dan berjanggut mengatakan mereka saja betul. Mereka saja benar. Orang lain kafir boleh tanam di kubur kafir. MasyaAllah, begitulah kemahnya hambaAllah.

Ada juga pemimpin yg terlalu riak, bangga dgn partinya hingga sanggup mengatakan ahli partinya terus masuk syurga. Mereka lupa soalan di alam kubur, titian sirotol mustakim. Begitulah kemahnya kita sebagai manusia yg sentiasa riak untuk melindungi kelemahan kita sedangkan Dia maha mengetahui.

Ada juga pemimpin yg riak dan suka menunjuk2 kekayaannya kpd rakyat miskin. Banglo keluarga, kereta mers, velfire, ranjer, vw, bmw 7 siri dll. Mereka riak kerana mereka digoda oleh syaitan yg sentiasa cuba utk menyesatkan kita.

Oleh itu bersederhanalah dalam hidup seperti yg dithntut oleh islam. Jauhilah riak kerana perbuatan ini akan menjerumuskan kita ke neraka jahanam.


Kongsi dan sebarkan ilmu ini kpd keluarga dan rakan2 kita serta amalkanlah ilmu yg baik. Mudah2an ilmu ini akan bermanfaat. Amin

Anonymous said...

Guna hujah agama untuk politik baru mujarab hehe..biasela kan

Anonymous said...

Hukum menentang kemungkaran.

Apabila melihat kemungkaran maka halanglah dgn tangan/ pedang. Jika tak mampu, halanglah dgn mulut/ nasihat. Jika tidak mampu atau selemah2 iman, halanglah dengan hati. Begitulah hukum islam jika kita melihat kemungkaran.

Namun hari ini, keadaan amat berbeza. Kita bukan sahaja takut menentang kemungkaran tetapi ada antara kita yg menyokong dan bersekongkol dgn kemungkaran.

Kita bersekongkol bila menyokong org yg mengenakan cukai kpd golongan fakir miskin. Kita bersekongkol dgn pemimpin yg merosakkan alam sekitar walaupun perbuatan itu dilarang islam. Kita bersekongkol dgn menyokong pemimpin yg menzalimi org miskin spt org asli dll. Kita lupa kerana hati kita gelap oleh hasutan syaitan yg sentiasa menggoda iman kita.

Kadang kala, demi harta, kuasa, pabgkat, politik dsb, kita sanggup bersekongkol dgn pencuri, perompak, lanun dan sebagainya kerana kita terlalai dgn perintahNya. Begitulah lemahnya kita hingga hukum yg ditetapkan islam pun kita langgar. Kadang kala kita berasa bahawa kita sudah alim, sudah diterima syurga hingga yg haram pun sanggup kita lakukan.

Islam adalah agama menentang kemungkaran. Hukum menentang dan menjauhi kemungkaran adalah wajib. Jadi jika kita tidak mampu menghalangnya kerana halangan2 yg ada, janganlah pula kita bersekongkol dengannya. Ingatlah.

Tolong sebarkan tazkirah ini kpd keluarga dan rakan2 agar ilmu ini bermanfaat. Amin

Anonymous said...

Kalah pun takpe, 90juta dah masuk bawah jubah.

Anonymous said...

Hukum tetap hukum.
Pilihlah syurga.

Anonymous said...

Aminnn

Anonymous said...

Mudah2an org yg telah melakukan dosa ini bertaubat nasuha.

Anonymous said...

Ok insyaAllah..ko suh la abg lim pujuk pas..kalo pas lentok setle masalah korang..isu sungai pun bleh sama2 tlg backup kasi clear t insyaAllah..hehe

Anonymous said...

Nasihat ttg larangan tuhan tu bukan jual agama. Klu rajin baca quran pun ada. Khutbah jumaat pun selalu ingatkan kita

Anonymous said...

Mamat tu ingatkan kita ttg larangan tuhan. Kebetulan kena btg hidung kita. X perlu marah bila kena tapi cuba baiki.

Anonymous said...

Ko suh la abg lim pujuk pas..setle la t hal ko n pas insyaAllah..
Hehe..

Anonymous said...

Jgn marah bro. Org ingtkan kita. Sabar separuh iman.....pi solat sunat dulu

Anonymous said...

Nada acah sinis ko x sampai..cuba lg hehe

Anonymous said...

X sampai..cuba lagi hihi

Anonymous said...

Bgus gak dakwah sentap neh.
http://www.dakwahsentap.com

Anonymous said...

Tak de pun mamat neh sebut pasal pas ke, dap ke, pan ke, umno ke..... umum je.. ok ler turr

Anonymous said...

Klu x wat, x perlu risau.
Ingtn jew tu

Anonymous said...

Drp dok maki hamun politik, lbh baik ingat2 ttg larangan tuhan. Dpt jugs pahala.

Anonymous said...

MasyaAllah..kene tggu manusia sebut seketul2 baru ko nak paham?ko baru idup kat dunia ni seminggu ke?hehe..

Anonymous said...

Tol tu..insyaAllah

Anonymous said...

Pas menjadi parti yg ingin merosakkan cita2 rakyat. Dalam keadaan bn terlalu lemah,pas yang tidak boleh menang kerana kurang penyokong, hanya masuk bertanding utk pastikan bn menang akibat sikit hati kpd Amanah dan dap.

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.