Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

KAJIAN TIDAK MENGAMBIL SOAL MORAL ADALAH TERLALU AIB DAN TIDAK POPULAR

BETULKAH KAJIAN INI ?
 
YANG LAYAK HANYA KIT SIANG SAHAJA.DAN RUPANYA RAMAI RAKYAT DINEGARA INI YANG TIDAK YAKIN DENGAN PERUNDANGAN MAHKAMAH- Pak Karamu
 
 
Kajian: Anwar tetap popular
 
Anwar Ibrahim
 
Anwar Ibrahim. - Foto Sinar Harian oleh SAFWAN MANSOR
SHAH ALAM – Kajian Survey Persepsi Rakyat Selangor 2016 dijalankan Institut Darul Ehsan (IDE) mendapati bekas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim masih relevan dalam perkembangan politik hari ini.

Pengerusi Kluster Pendidikan Politik & Demokrasi, IDE, Prof Dr Shaharuddin Badaruddin berkata, Anwar masih dilihat sebagai ikon yang memberi kesan kepada pembangunan politik negara.

“Seramai 1,761 responden pelbagai kaum di 56 Dun Selangor terlibat dalam kajian dijalankan pada 26 Ogos hingga awal September lalu, di mana ia secara bersemuka.


“51 peratus responden percaya Anwar telah dizalimi dan perlu segera dibebaskan dari penjara yang mana peratusan itu meningkat jika dibandingkan pada survey yang dilakukan tahun lalu iaitu 43 peratus,” katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Kelmarin, Ketua Kluster Governans, Perundangan dan Pengurusan Awam, Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood mengingatkan Pakatan Harapan supaya lebih realistik dan tidak hanya bersandarkan kekuatan Anwar bagi mendapat sokongan rakyat pada PRU14.

Katanya, meskipun Anwar dilihat penting untuk Pakatan Harapan mendapat sokongan dan undi, tetapi faktor itu sahaja tidak menjamin kemenangan pembangkang.

Menurut Shaharuddin, 40 peratus hasil survey turut membuktikan Anwar perlu menerajui pimpinan Kerajaan Malaysia untuk mengembalikan kecemerlangan negara.


“Ketokohan Anwar dilihat terserlah apabila diletakkan dalam soalan berhubung tokoh pembangkang yang mampu menjadi pemimpin Malaysia. Beliau menduduki tangga tertinggi 30 peratus lebih popular selepas bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan tokoh-tokoh lain.

“Anwar juga menjadi pilihan 29 peratus pengundi belia. Melihat perincian sokongan kaum, beliau menjadi pilihan tertinggi daripada tiga kaum terbesar iaitu Melayu, Cina dan India,” katanya.

 

24 orang berkata:

Anonymous said...

Hasil kajian menunjukkkan:

1. Hadi paling tidak popular dlm kalangan pembangkang.

2. Keputusan ph + bersatu 85%. Pas 15 peratus. 15% tu pun campur penyokong umno yg tpaksa pilih hadi sbb kajian tak libatkan najib. Kalau ada nama najib, hadi mungkin bawah 15%.

3. Kajian bakal tunjukkan undian sebenar pru 14. Keputusan di negeri kuat pas spt sgor, kedah, perak, kelantan dan tgganu.

4. Keputusan pas utk letak calon utk pert 3 penjuru di byk kaw dap
sgt dialu2kan. Tapi ikut kajian ini, pas akan lebih byk kalah dan lebih memalukan. Kemungkinan menang bawah 15%, itupun jika umno ikut undi pas.

5. Masalah % undian pas yg rendah boleh diatasi dgn tindakn drastik. Tindakan paling mudah ialah tukar pemimpin tertinggi. Ketua pemuda tak aktif aktiviti pemuda, lembik dan lebih bersifat keumnoan. Ketua wanita sangat3 pasif. Tiada tindakan baru sesuai masa dan gen Y.

6. Kajian dedahkan kelemahan kepimpinan. Perlu ubah. Pembaharuan perlu sesuai dgn situasi politik masa kini. Jika tidak berubah, perlu bayar dgn harga amat mahal. Perubahan tidak bermasuk ubah akidah tetapi ubah strategi dah lapuk dan cara kerja tahun 60-an.

7. Dapatan kajian menunjukkan khabar angin kelantan akan terlepas dr pas amat besar akan berlaku. Peratus kemungkinan berlaku lebih 85%. Perlu tindakan segera.

8.jgn remehkan kajian ini. Usahalah buat pembaruan dlm krpimpinan dan perjuangan. Hapuskan sikap dan nilai negatif dlm parti dan kepimpinan.

9. Pemimpin perlu belajar. Keinginan rakyat perlu diutama. Kepentingan politik peribadi jauhi. Jika dokong rakyat, rakyat akan sokong balik. Jika utamakan peribadi, rakyat lari.

10. Situasi sudah berubah. Rkyat x blh ditipu. Maklumat di hujung jari.

11. Berubahlah pas. Islam memerlukan kamu utk memimpin dan bukan dipimpin.

Anonymous said...

Jika pas masih harapkan org kafir dlm dap, mca, mic dan gerakan utk sokong usaha pas sebelum boleh bersatu dgn kumpulan parti lain, mungkin pas perlu menunggu sejuta tahun lagi. Begitulah perjuangan jika tidak berstrategi dan bersinergi.

Tidak ke mana.....

Anonymous said...

Org bodo x akan mengaku bodo.
Dia akan mengaku kuat.
Org bodo akan kata 1 kebih baik drp 4.
Heeeee

Anonymous said...

Klu dlm kajian, nama titm tukar nama hadi, aku kompiden bole dpt lebih 30%. Sbb titm lebih baik drp hadi. Serius cakap..

Anonymous said...

Bekerjasama dgn najib bukan bermakna sembah najib.
Bekerjasama dgn guan eng bukan bermakna sembah guan eng.
Jgn pukul sama rata.
Perang nak menang guna taktikal.
Politik nak menang guna taktikal.
Politik ceramah org jemu dah sbb org tengok facebook.

Hamba Allah said...

Cek balik IDE ni dianaungi oleh sapa...so xkisah la klo anuar yg jd pilihan sbbnya ahli lembaga pengarah IDE ni pn dari parti KETUM

Anonymous said...

Anon 8.24 cakap macam oranh bodoo.. confiden konon.. ptuiii..

Anonymous said...

Kelemahan paling ketara dlm kepimpinan pas ialah pd sayap pemuda dan wanita. Dua2 sayap maha ptg ni seolah2 sudah mati. Sayap ulamak pula keterlaluan mengalahkan saf kepimpinan utama dlm semua segi. Pas kurang mengambil kira kaum muda dan profasional. Ini amat merugikan.

Anonymous said...

Kalau hadi x nak terima kajian ini, hadi pun bole buat kajian sendiri. Takut hasilnya lebih teruk plak.

Anonymous said...

Bukan aku kata. Org pas surau kata. Tapi memang pun titm lebih baik sbg pemimpin berbanding hadi.

Anonymous said...

Hadi tu klu diumpamakan biskut, dah lemau dah. Lembik. Makan pun bole sakit perut. Titm fresh mcm biskut baru kuar dr kilang. Panas lagi.

Anonymous said...

Sya pilih titm

Anonymous said...

X puas hati suruh hadi wat kajian sdri. Tapi takut keputusan dpt bawah 5% plk kang.

Anonymous said...

Suruh nik abdoh buat. Misti hadi dpt 100%

Anonymous said...

Sya akan cadangkan supaya titm ganti hadi dalam facebook khas dan #titmgantihadi.

Bagi masa sehari dua ni

Anonymous said...

Titm lebih hensem drp hadi. Ramai akan sokong titm

Anonymous said...

Ha ha..ularmak dunia paling x popular..ha ha

Anonymous said...

Ambo sokong titm..ambo ore pas..

Anonymous said...

"taktikal" politik tu bahasa untuk budak beringus hadam dengan mesra hehe..sebenarnya "kemunafikan"..bukan taktikal hehe..kalo dia jadi gang kita demor bersih dapat pahala..kalo dia bukan kawan kita demo bersih tu sia2..ruu kat kedah dia tolak pasal dia bukan gang org yg usul masa tu..sekarang dia dah x gang yg 1 lg tu dia lak wat ruu..dan ditolak sekali2 ue hehehe
nak kasi mesra kat budak beringus kita panggil "taktikal" politik..hihi

Anonymous said...

*dan jgn ditolak sekali2 ruu tu

Anonymous said...

Knpa markah lobai paling kokak ye?

Anonymous said...

Kawe pom sokong titm

Anonymous said...

Ya balak ya balak ya balak

Anonymous said...

Sape tolak tanam kat jirat cina...

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.