Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

SABAH AKAN TERUS DIGERGAR, BUATLAH LAGI AMALAN MUNGKAR

Gempa bumi di Ranau cetus panik rakyat Sabah
Gempa bumi sederhana landa Sabah
Salah satu gambar menunjukkan kesan gempa bumi di salah satu kawasan di Sabah. - Foto sumber internet
 
KOTA KINABALU - Gempa bumi sederhana berukuran 5.9 pada skala Richter di Ranau, 5 Jun lepas menjadi tragedi hitam luar jangka yang menggemparkan negara, meragut 18 nyawa termasuk pendaki dan malim gunung serta mencetuskan perasaan panik rakyat Sabah pada 2015. 
 
Gempa bumi pada 7.15 pagi Jumaat itu dicatatkan sebagai paling kuat pernah berlaku di Malaysia, dalam tempoh 39 tahun sejak 1976, sekali gus mengatasi rekod gempa bumi terkuat berukuran 5.8 skala Richter di Lahad Datu pada 1976.

Pusat gempa itu yang terletak 16km barat laut Ranau, turut dirasai penduduk yang berada di kawasan lain termasuk Ranau, Kundasang, Tambunan, Pedalaman, Tuaran, Kota Kinabalu dan Kota Belud.

Kesan tragedi itu antara lain mengakibatkan satu daripada ikon puncak Gunung Kinabalu iaitu 'Donkey's Ears', batu menyerupai sepasang telinga keldai, patah selain berlaku kerosakan harta benda dan keretakan bangunan.

Sebelum kejadian gempa bumi berlaku, media tempatan melaporkan sekumpulan pendaki dari negara Barat bertindak menanggalkan pakaian masing-masing apabila berjaya tiba di puncak Gunung Kinabalu, gunung tertinggi di Asia Tenggara itu.  

Tindakan tidak beradab pelancong berkenaan membangkitkan kemarahan rakyat Sabah kerana mereka tidak menghormati adat resam tempatan termasuk kesucian dan semangat yang wujud di Gunung Kinabalu.

Pada 12 Jun, Mahkamah Sesyen di sini menjatuhkan hukuman penjara tiga hari terhadap empat daripada pelancong terbabit mulai tarikh tangkap (pada 9 Jun) dan denda RM5,000 atau tiga bulan penjara atas perbuatan mereka.

Ketangkasan malim gunung yang mahir selok-belok di Gunung Kinabalu banyak membantu pasukan keselamatan dalam operasi mencari dan menyelamat (SAR) 137 pendaki yang terkandas dan terkorban untuk dibawa turun dari gunung setinggi 4,095.2 meter itu.


Daripada 18 mangsa yang terkorban dalam kejadian gempa bumi itu, 10 adalah warga Singapura, termasuk pelajar dan guru Sekolah Rendah Tanjong Katong dan seorang jurupandu pengembaraan, yang membuat lawatan ke Gunung Kinabalu.

Rentetan daripada peristiwa itu, kerajaan berpendapat sebuah pusat pemantauan gempa bumi perlu diwujudkan sebagai kesiapsiagaan menghadapi bencana itu, kerana kerana Malaysia khasnya di Sabah masih belum mempunyai pusat khusus untuk mengesan gempa bumi.  

Kajian Pusat Penyelidikan dan Inovasi, Universiti Malaysia Sabah (UMS) mendapati walaupun Sabah terletak di luar Lingkaran Api Pasifik namun Kundasang, Ranau, Pitas, Lahad Datu, Kunak dan Tawau berisiko kejadian gempa bumi.

Jabatan Meteorologi melaporkan jabatan itu merekodkan 100 gegaran susulan berlaku selepas gempa bumi pada 5 Jun, dan ini termasuk gempa bumi berukuran 5.1  skala Richter, pada awal pagi 13 Jun.

Gegaran susulan yang kuat ditambah pula dengan hujan, mengakibatkan banjir lumpur dan menjejaskan hampir 1,000 penduduk di Kundasang, Ranau dan Kota Belud selain gangguan bekalan air di kawasan terbabit dan kerajaan menganggarkan lebih RM100 juta diperlukan bagi kos membaiki kerosakan bangunan dan infrastruktur.

Peranan malim gunung sebagai jurupandu arah berpengalaman di Gunung Kinabalu diiktiraf apabila dipilih menyertai Pasukan Bantuan Mencari dan Menyelamat di Gunung (MOSAR).

Aktiviti pendakian di Gunung Kinabalu yang ditutup sementara waktu bagi kerja-kerja pembaikan kini dibuka semula kepada orang ramai, namun bilangan pendaki dihadkan kepada 100 hingga 120 orang sehari, untuk tempoh dua bulan bagi pendakian percubaan mulai 1 Disember lepas. -Bernama

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.