Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

SEMALAM PAS BANYAK KAT PASAR RAYA, RAMAI RUPANYA NAK BELI

‘Tahaluf siyasi Pas-Umno boleh’
Muzakarah
 
KOTA BHARU - Tidak ada sebarang masalah untuk Pas menjalin kerjasama politik atau bertahaluf siyasi dengan Umno walaupun kedua-duanya berbeza fahaman. 
 
Penganalisis politik, Dr Kamarul Zaman Yusof berkata, ini kerana, walaupun Umno dilihat berfahaman kebangsaan, namun di dalam Perkara 3 (3) perlembagaan parti itu jelas menyatakan bahawa asas penubuhannya untuk menegak, mempertahan dan mengembangkan Islam sebagai agama rasmi negara.

“Peruntukan ini sebenarnya sudah lebih dari mencukupi bagi menggambarkan komitmen Umno untuk melaksanakan syiar Islam, malah ia ditegaskan lagi oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semasa Perhimpunan Agung Umno baru- baru ini.


“Di mana beliau berikrar dan berjanji akan memberikan sepenuh komitmen untuk mengembang dan mempertinggi syiar Islam di Malaysia, barulah sebuah negara Islam yang digelar baldatun tayyibatun warabbun ghafur akan terbangun di Malaysia,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Kamarul Zaman yang Pensyarah Kanan di Pusat Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM) berkata demikian ketika diminta mengulas keperluan Umno dan Pas untuk membentuk ideologi baharu sekiranya kerjasama politik terjalin antara keduanya.

Menurutnya, apabila disebut mengenai baldatun tayyibatun warabbun ghafur, menggambarkan satu anjakan besar dalam perjuangan Umno selari dengan Pas ia kerana merupakan inti pati perjuangan parti itu sejak penubuhannya pada 1951 lagi.

“Sekalipun mungkin terdapat keraguan di atas fahaman kebangsaan Melayu Umno, keraguan ini telah tertolak apabila Majlis Syura Ulama dalam kertas kerja bertajuk ‘Tahaluf Siyasi: Garis Panduan Dari Perspektif Islam’ yang menjadi rujukan Pas dalam kerjasamanya dengan parti lain sejak 2010 lagi telah menerima fahaman kebangsaan Melayu ini,” katanya.

Kamarul Zaman berkata, jika Pas dan Umno saling menerima fahaman yang diperjuangkan, tidak ada lagi halangan untuk keduanya menjalin kerjasama politik, apatah lagi mereka pernah bekerjasama sebelum ini (1973 hingga 1977).

Menurutnya, bukan ideologi menjadi isu di sebalik cadangan kerjasama ini, tetapi berkait dengan personaliti Perdana Menteri yang didakwa menghadapi masalah sokongan dan tanggapan bahawa tindakan itu dilakukan untuk menyelamatkan beliau dari masalah tersebut.

“Namun terpulang kepada  pemimpin Pas untuk membuat ijtihad mereka sendiri mengenainya. Pada hemat saya, sebagai parti yang telah berusia 64 tahun mereka sudah cukup matang untuk membuat keputusan sendiri, dengan melihat kepada sejarah dan realiti semasa,” katanya.

Dalam pada itu, dari segi sokongan kepada Pas dan Umno pada PRU14 nanti sekiranya mereka bekerjasama, Kamarul Zaman berkata, akan ada sesetengah pemimpin dan ahli kedua parti tidak berpuas hati dengan kerjasama itu, namun bilangan mereka tidak akan menjejaskan prestasi keduanya.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.