KUALA LUMPUR - Polis akan mengambil keterangan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan pemilik asal banglo di Jalan Pinhorn, Georgetown, Phang Li Koon dalam masa terdekat.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, pihaknya telah membuka kertas siasatan selepas menerima laporan polis daripada pelbagai pihak berhubung isu penjualan banglo itu.

Menurutnya, siasatan yang dilakukan pihaknya berbeza dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana siasatan polis menjurus kepada perakuan palsu.

"Kita telah mulakan siasatan dan akan panggil saksi-saksi yang terlibat termasuk Guan Eng dan Phang pasa bila-bila masa," katanya pada sidang media selepas Perbarisan Peringatan Hari Polis Ke-209 di Pulapol, di sini, hari ini.

Pada persidangan Dewan Rakyat Khamis lepas, Datuk Shabudin Yahaya (BN-Tasek Gelugor) yang juga Pengerusi Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang, meminta Jabatan Penilaian dan Pembangunan Harta membuat penilaian berhubung hartanah berharga RM2.8 juta yang dibeli oleh Guan Eng yang juga Ahli Parlimen Bagan, di Jalan Pinhorn, sedangkan nilai semasa rumah itu adalah lebih RM3 juta.

Shabudin turut meminta SPRM menyiasat dakwaan penjualan beberapa lot tanah di Pulau Pinang yang dikatakan asalnya diperuntukkan untuk pembinaan rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin.
 
 Menurut Li Koon, penjualan rumah itu tidak memberinya sebarang manfaat daripada kerajaan negeri, dan beliau tidak ditekan atau dipaksa atau telah dipengaruhi dengan cara yang tidak sewajarnya oleh ketua menteri atau mana-mana pihak supaya menjual rumah berkenaan.

Rabu lalu, SPRM menerima lapan aduan daripada pelbagai pihak berhubung isu pembelian banglo berkenaan. - Bernama