Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

KALO JUMPA AHMAD MASLAN OK JUGA ?

Muhyiddin: 2016 menanti dengan cabaran lebih getir
Muhyiddin Yassin
Muhyiddin Yassin. - Foto Sinar Harian
 
SHAH ALAM - Bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyifatkan 2015 sebagai tahun yang mencabar dengan pelbagai ranjau yang terpaksa dilalui oleh rakyat termasuklah isu berkaitan kos sara hidup.

Menerusi perutusan tahun baharunya, Muhyiddin bagaimanapun menambah, 2016 pula dijangka tahun yang lebih getir buat Malaysia dengan keadaan iklim ekonomi yang tidak menentu dan sumber kewangan kerajaan yang semakin merosot.

Berikut adalah petikan perutusan Tahun Baharu Muhyiddin:-

Sempena sambutan tahun baharu 2016, marilah kita mengimbau sejenak beberapa peristiwa penting yang kita lalui sepanjang tahun 2015. Bagi saya, tahun 2015 bermula dengan cabaran yang agak getir.

Menangani tekanan kos sara hidup rakyat yang semakin meningkat dan bermulanya pelaksanaan GST adalah antara perkara utama yang menjadi perhatian rakyat.

Tidak dinafikan pemberian BR1M dapat mengurangkan sedikit sebanyak bebanan kewangan bagi keluarga berpendapatan rendah. Namun demikian, dengan kenaikan harga barangan keperluan yang meningkat secara mendadak, kenaikan kadar tol, tambang pengangkutan awam dan penghapusan sebahagian subsidi kerajaan menyebabkan beban sara hidup yang ditanggung oleh rakyat semakin meningkat.

Sehingga penghujung tahun 2015, isu kos sara hidup masih menghantui rakyat, terutamanya bagi mereka yang berpendapatan sederhana dan rendah.

Rata-rata rakyat ingin melihat kerajaan melakukan sesuatu yang lebih bermakna dan berkesan untuk meringankan beban rakyat yang kian terhimpit dengan masalah ekonomi.

Tahun 2015 juga merupakan tahun yang malap bagi Malaysia dari segi integriti dan ketelusan tadbirurus negara.

Skandal 1MDB, misteri derma politik RM2.6 bilion kepada Perdana Menteri, pemecatan Peguam Negara, pelantikan beberapa ahli Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara yang sedang mendengar kes 1MDB sebagai anggota pentadbiran, pertukaran serta merta beberapa pegawai kanan SPRM yang terlibat dalam siasatan skandal 1MDB, menimbulkan banyak persoalan dan keraguan mengenai ketelusan dan integriti dalam tadbir urus negara.

Sehingga kini penjelasan kerajaan mengenai skandal 1MDB masih gagal meyakinkan rakyat. Mereka ingin melihat pihak yang bertanggungjawab menyebabkan kehilangan wang dan harta negara dalam nilai yang besar dibawa ke muka pengadilan. Nampaknya, tirai 2015 dilabuh dengan krisis kepercayaan rakyat terhadap kerajaan masih belum pulih.

Tahun 2016 pastinya menanti kita dengan cabaran yang lebih getir. Iklim ekonomi dunia masih tidak menentu. Harga minyak dunia dijangka jatuh ke paras yang lebih rendah dan Malaysia sebagai sebuah negara yang sebahagian hasilnya bergantung kepada sumber minyak akan terjejas.

Sumber kewangan kerajaan semakin merosot dan kemampuan kerajaan untuk membantu meringankan beban kos sara hidup rakyat semakin terhad.

Selain itu, kesan pelaksanaan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) ke atas ekonomi negara dan kebajikan rakyat juga masih belum menentu.

Dalam keadaan yang semakin sukar ini, isu integriti dan akauntabiliti pemimpin kerajaan dalam mentadbir negara menjadi semakin penting. Sementara rakyat diminta supaya berjimat cermat dan bekerja lebih masa untuk menambah pendapatan, pemimpin kerajaan juga bertanggungjawab untuk mencegah ketirisan, pembaziran dan pemborosan dalam perbelanjaan kerajaan.

Pastikan setiap sen wang yang dibelanjakan oleh kerajaan sampai kepada rakyat. Setiap sen cukai yang dikutip daripada rakyat mesti dikembalikan semula kepada rakyat melalui peningkatan kualiti penyampaian perkhidmatan awam, kemudahan awam, pendidikan, pengangkutan, kesihatan dan program-program kebajikan yang benar-benar memanfaatkan golongan sasar.

Malang sekali sekiranya dalam keadaan rakyat sedang menanggung beban kos sara hidup yang kian meningkat, peruntukan kewangan kepada kementerian-kementerian dikurangkan dan sebahagian subsidi kerajaan dihapuskan untuk mengurangkan tanggungan kewangan kerajaan, masih berlaku ketirisan, pembaziran dan pemborosan dalam pengagihan kontrak dan konsesi kerajaan yang hanya menguntungkan sekalangan kecil individu.

Selain itu, sempena sambutan tahun baharu 2016 marilah kita perkukuhkan perpaduan dan keharmonian rakyat Malaysia yang berbilang kaum dan agama.

Jangan kita biarkan pihak yang tidak bertanggungjawab sengaja mengapi-apikan sentimen kaum dan agama semata-mata untuk mengalih perhatian rakyat daripada isu tadbirurus negara yg semakin meruncing.

Ingatlah, mengekalkan perpaduan kaum, mewujudkan keharmonian agama dan memelihara keamanan negara adalah tanggungjawab kita bersama.

Umat Islam yang merupakan majoriti rakyat negara ini bertanggungjawab untuk memastikan ajaran Islam yang sebenar yang mementingkan nilai-nilai amanah, kejujuran, kebenaran dan keadilan tertegak di dalam pemerintahan dan kehidupan seharian. Kerjasama dan perpaduan dalam kalangan umat Islam perlu dibina di atas prinsip dan nilai murni ini, bukan atas asas yang lain.

Saya percaya perpaduan dalam kalangan umat Islam yang bertunjangkan prinsip dan nilai murni ini akan menjadikan umat Islam sebagai umat yang lebih bermaruah, lebih dihormati oleh masyarakat bukan Islam dan beroleh keredhaan ALLAH SWT.

Nilai keadilan dan kejujuran yang diamalkan oleh umat Islam juga akan mewujudkan keharmonian dalam hubungan antara masyarakat pelbagai kaum dan agama di negara kita.

Saya mendoakan semoga kita sentiasa cekal dan bersedia utk menghadapi cabaran getir yang menanti kita di hadapan. Insya-ALLAH, berkat kesabaran dan kecekalan kita semua sebagai rakyat Malaysia yang cintakan tanah air, setiap cabaran yang mendatang pasti dapat kita hadapi dengan jayanya. Mudah-mudahan tahun 2016 menjanjikan sinar bahagia buat kita semua.

Selamat menyambut tahun baharu 2016!

4 orang berkata:

Anonymous said...

cerdik ahmad mazlan sikit daripada kau pakakrmu.terlalu memuja ulamak suk begitulah jadinya,sepatutnya kau menasihatai ulamak tersebut agar jangan percaya pada peminpin zalim.ini tidak ulamak pula bersama2 peminpin zalim .apa punya ulamak daa.

oakleyses said...

michael kors, sac hermes, polo lacoste, coach outlet, polo ralph lauren, ray ban pas cher, mulberry uk, true religion jeans, abercrombie and fitch uk, north face uk, vans pas cher, nike roshe, nike free uk, new balance, louboutin pas cher, michael kors, guess pas cher, nike air max, jordan pas cher, true religion outlet, coach purses, true religion outlet, timberland pas cher, nike roshe run uk, michael kors outlet, hollister uk, nike air max uk, nike blazer pas cher, ralph lauren uk, hollister pas cher, coach outlet store online, burberry pas cher, lululemon canada, true religion outlet, ray ban uk, north face, michael kors pas cher, kate spade, air max, sac longchamp pas cher, nike air max uk, nike tn, nike air force, nike free run, converse pas cher, hogan outlet, sac vanessa bruno, oakley pas cher, replica handbags, longchamp pas cher

elkamaal said...


شركة تسليك مجارى بجازان
شركة تسليك مجارى بالاحساء
نفخ المجارى بالاحساء
رقم مصلحة المجارى بالاحساء
تسليك المجارى بالاحساء
مصلحة المياه بالاحساء
شركة تسليك مجارى بالجبيل
تسليك المجارى بالجبيل
شركة تسليك مجارى بالدمام
شركة طيوب للمجاري الدمام
رقم الصرف الصحي بالدمام
شفط الصرف الصحي بالدمام
وايت شفط المجاري الدمام
سيارات شفط المجاري بالدمام
شركة تسليك مجارى براس تنورة
شركة طيوب لتسليك المجارى

elkamaal said...


شركة تنظيف بجازان
شركة تنظيف منازل بجازان
شركة تنظيف خزانات بجازان
شركة عزل خزانات بجازان
شركة مكافحة حشرات بجازان
شركة رش مبيدات بجازان
شركة مكافحة النمل الابيض بجازان
شركة مكافحة القئران بجازان
شركة تنظيف بابها
شركة تنظيف خزانات بابها
شركة مكافحة حشرات بابها
شركة مكافحة النمل الابيض بابها
شركة مكافحة حشرات بخميس مشيط
شركة تنظيف بخميس مشيط

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.