Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

NAMA MAT SABU SANGAT DIGERUNI SETIAP RAKYAT SARAWAK

Pakatan Harapan desak Sarawak tarik balik sekatan
Mujahid Yusuf Rawa
Mujahid Yusuf Rawa

KUALA LUMPUR - Pakatan Harapan mendesak Kerajaan Negeri Sarawak menarik balik larangan ke atas pemimpin-pemimpinnya daripada memasuki negeri itu untuk menjalankan aktiviti politik yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan.

Naib Presiden Parti Amanah Negara (Amanah), Datuk Dr Mujahid Yusuf Rawa berkata, tindakan itu amat dikesali bukan sahaja ke atas presidennya, Mohamad Sabu bahkan rakan sekutunya.

"Ia merupakan tragedi malang apabila seorang rakyat Malaysia, yang juga Presiden Amanah disekat pergerakannya (sedangkan djamin) dalam Artikel 9 menyentuh tentang hak dan kebebasan rakyat Malaysia untuk bergerak.


"Saya difahamkan Ketua Menteri Sarawak, Datuk Seri Adenan Satem amat terbuka, namun malangnya beliau memulakan pencemaran yang memalukan dan menafikan hak demokrasi seseorang itu untuk bergerak," katanya pada sidang media di lobi bangunan Parlimen, di sini, hari ini.

Beliau mengulas insiden Mohamad dilarang memasuki Sarawak sebaik sahaja tiba di Lapangan Terbang Sibu, kira-kira 10.40 pagi tadi.

Mohamad ditahan ketika melalui pemeriksaan Imigresen dan larangan itu dipercayai atas arahan pejabat Ketua Menteri Sarawak.

Perkara itu disahkan pegawai khasnya Presiden Amanah itu, Mohd Azahar Md Dali sambil pihak berkuasa Sarawak tidak memberi sebarang sebab di sebalik larangan itu.

Sebelum ini, terdapat beberapa pemimpin pembangkang turut dilarang untuk memasuki Sarawak.

Antaranya Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar dan Tian Chua; Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamarudin, Naib Pengerusi DAP, Teresa Kok serta Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua.

Bagaimanapun keadaan itu berbeza dengan pemimpin-pemimpin Pas yang bebas untuk memasuki negeri itu khususnya berkempen untuk Pilihan Raya Negeri Sarawak.

"Tiada sekatan (kepada pemimpin Pas) memasuki Sarawak," kata Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang secara ringkas.

Sementara itu, Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, tindakan sekatan itu di luar bidang kuasa kementerian beliau kerana Kerajaan Sarawak mempunyai kuasa penuh untuk membuat keputusan.

"KDN tiada kuasa penuh (larangan masuk), ia tertakluk kepada kuasa kerajaan negeri," katanya.

1 orang berkata:

Unknown said...

Hanya pabila kuda tunggangannya lumpuh barulah DAP mudah dijinakkan.. saya x tuduh dan x sebut pun nama mana2 parti yea.. cuma yg disyaki ialah parti yg x de perlembagaan.. tgk, masih tak sebut pun nama parti..

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.