Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

DASAR BERLAINAN MANA BOLEH BERSATU ?


Umno, Pas dilihat perlu bersatu demi Islam
Umno-Pas
Umno-Pas
KOTA BHARU – Penyatuan Pas dan Umno amat diperlukan bagi membolehkan pengukuhan nilai-nilai Islam yang semakin terhakis dalam kehidupan bermasyarakat di negara ini akan kembali terjaga.

Pemerhati Politik, Dr Iskandar Hasan Tan Abdullah berkata, penyatuan ini juga akan membantu memperbetulkan salah tanggapan terhadap Islam di kalangan masyarakat.

"Perlembagaan Persekutuan sudah baik kerana menyediakan ruang kepada Islam untuk ditegakkan dalam masyarakat, cuma sebelum ini Umno dilihat kurang bersungguh mahu mendaulatkannya.

"Pada masa yang sama, Pas sebelum ini menolak Perlembagaan Persekutuan dengan menganggapnya bersifat sekular, tetapi kini elemen Islam dalam Umno makin mengukuh manakala Pas pula sudah mengiktiraf Perlembagaan Persekutuan.

"Penyatuan Pas dan Umno kini menjadi lebih mudah bila kedua pihak bersetuju memartabatkan syariat Islam secara bertahap tanpa keperluan untuk merombak Perlembagaan Persekutuan bermula pindaan Akta Mahkamah Syariah (Akta 355),”katanya kepada Sinar Harian.

Menurutnya, beliau percaya permulaan kerjasama antara Pas dan Umno dalam isu pemartabatan kedudukan mahkamah syariah akan mendorong kepada kewujudan kerjasama lebih kuat antara kedua-dua pihak di masa hadapan.

Dr Iskandar yang juga Pensyarah Kanan Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi UiTM Kelantan berkata, banyak hikmah dapat dilihat terutamanya apabila Umno yang berhadapan dengan serangan Pakatan Harapan dan ditambah perpecahan dalaman hingga mewujudkan parti lain nampak makin bersikap terbuka dengan Pas.

"Tidak mustahil perkembangan ini akan menjadi titik mula kembali kukuhnya nilai-nilai Islam dalam kehidupan bermasyarakat di negara ini, asal sahaja Pas bijak memanfaatkan ruang yang terbuka untuknya.

"Dalam keadaan sekarang, saya rasa kedua-dua pihak khususnya Pas perlu mengurangkan retorik dalam berhadapan dengan Umno, tidak perlu diulang serangan ke atas Umno sepertimana dibuat oleh parti pembangkang lain.

"Tatkala golongan bukan Islam dan golongan sekularis, liberalis, pluralis, Islam memperhebatkan kefahaman tidak betul mengenai Islam, penyatuan Pas dan Umno tentu saja diperlukan untuk membetulkan salah faham ini," katanya.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.