Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

HATI-HATI PERKARA YANG BERKAIT DENGAN AKIDAH

Pindaan Akta 164, mencabar aqidah Islam: Nasrudin
Nasrudin Hasan Tantawi

SHAH ALAM - Pindaan Rang Undang-undang (RUU) Pindaan Akta Membaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976 [Akta 164] wajar diteliti semula sebelum dibentangkan di Dewan Rakyat.

Ini kerana menurut Ketua Penerangan Pas, Nasrudin Hasan, akta ini melibatkan isu sensitif iaitu melibatkan status aqidah anak-anak.

"Pindaan ini akan merobek aqidah anak kecil dan memberi kemenangan kepada perjuangan Suruhanjaya Antara Agama (IFC) suatu masa dahulu yang kita sama-sama telah tolak dahulu secara keseluruhannya," katanya dalam satu kenyataan medianya hari ini.

Nasrudin berkata demikian bagi mengulas mengenai proses Pindaan RUU ini yang akan mengambil tempat dalam perbahasan di Parlimen.

Terdahulu, pindaan ini akan dibaca kali kedua dalam sesi Dewan Rakyat kali ini.

Mengulas lanjut, Nasrudin berkata, jaminan menganut dan mengamalkan agama di dalam Perlembagaan Persekutuan sebagaimana termaktub di dalam Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan bukan hanya dinikmati golongan minoriti sahaja tetapi juga golongan majoriti.

"Namun kini dilihat seolah-olah semua yang ada pada golongan majoriti hendaklah dikompromi," katanya.

Tegasnya isu pindaan Akta 164 ini turut melibatkan kepentingan agama Islam, agama bagi Persekutuan menurut Perkara 3 (1) Perlembagaan Persekutuan dan ia juga dilindungi dibawah bidang kuasa Yang di-Pertuan Agong (YDPA).

"Maka, sewajarnya ia ditangani dengan lebih cermat," katanya.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.