Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

ADA RAHSIA YANG TERSEMBUNYI ?


1MDB: Mana boleh Menteri Kewangan jawab begitu




1MDB: Mana boleh Menteri Kewangan jawab begitu
Tony Pua bercakap di lobi Parlimen, hari ini. - Foto Sinar Online oleh RAZIATUL HANUM A.RAJAK



KUALA LUMPUR - Ahli Parlimen DAP, Tony Pua mempertikaikan jawapan yang diberikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melalui jawapan bertulis di Dewan Rakyat melibatkan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang disifatkannya tidak bertanggungjawab.

Topy meminta Najib yang juga Menteri Kewangan menjelaskan sama ada 1MDB masih berhutang sebanyak AS$ 481 juta seperti yang tercatat dalam Laporan Audit International Petroleum Investment Company (IPIC) untuk Disember 2014.


"Menteri Kewangan mengatakan bahawa mana-mana pihak berhak menentukan kaedah laporan penyata kewangan mereka. Ini satu kenyataan yang cukup tidak bertanggungjawab kerana Laporan Audit IPIC ditandatangani oleh auditor antarabangsa, Ernst & Young (EY). Bukan auditor Tony Pua atau auditor siapa-siapa.


"EY telah pun menafsirkan bahawa memang ada hutang AS$481 juta daripada 1MDB kepada IPIC. Mana boleh Menteri Kewangan berkata "itu dia (IPIC) punya pasal. Itu masalah IPIC, apa dia nak tulis, apa dalam akaun mereka itu masalah mereka, tak ada kena mengena dengan 1MDB." Tak bolehlah begitu," katanya pada sidang media di lobi Dewan Rakyat, hari ini.


Najib dalam jawapan bertulisnya hari ini berkata, "Tuan Yang Dipertua, Nota dalam Penyata Kewangan 1MDB bagi tahun berakhir 31 Mac 2014 dengan jelas menyatakan bahawa tiada jumlah tersebut yang ditanggung oleh 1MDB terhadap IPIC. Ingin ditekankan juga bahawa mana-mana pihak berhak menentukan kaedah pelaporan penyata kewangan mereka."


[ARTIKEL BERKAITAN: 1MDB tak berhutang dengan syarikat Abu Dhabi]

Tegas Tony Pua yang juga Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, sebagai kementerian yang bertanggungjawab ke atas 1MDB, Kementerian Kewangan perlu mendapatkan penjelasan sama ada hutang itu wujud atau tidak.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.