Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

APA YANG DITAKUTKAN PERKASA HANYA NGO, BAHAYA LAGI AMANAH

Pas dan Perkasa tidak akan bersama
Kamarul Zaman Yusoff
Kamarul Zaman Yusoff
 
KOTA BHARU – Desas desus mengatakan Pas dan Perkasa akan menjalinkan kerjasama bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang adalah tidak berasas,kata Penganalisis Politik, Dr Kamarul Zaman Yusoff.

Menurutnya, 14 Oktober lalu, Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali telah memaklumkan hasrat beliau kepada rakan-rakan untuk menyusun Barisan Bebas Bersatu bagi menandingi semua kawasan pilihan raya di Kelantan dalam pilihan raya umum akan datang.

“Saya tidak melihat pertemuan di antara pemimpin Pas dan Perkasa 13 Oktober lalu akan membawa kepada apa-apa kerjasama politik pilihan raya di antara mereka,”katanya kepada Sinar Harian disini.

Menurutnya, hasil pertemuan tersebut hanya menemukan satu persetujuan berkenaan dengan tiga perkara membabitkan kepentingan rakyat jelata dan ia cukup spesifik.

Beliau yang juga Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (Mapan), Universiti Utara Malaysia (UUM) berkata, malah pendapat yang mengatakan bahawa lebih elok supaya Pas menjalinkan kerjasama politik dengan Umno berbanding dengan Perkasa adalah sesuatu yang tidak mustahil berlaku.

“Bagaimanapun, jika berlaku, perkara ini dijangka tidak akan terjadi dalam waktu terdekat kerana faktor pertimbangan politik dan proses pembuatan keputusan dalam Pas sendiri.

“Pilihan raya umum akan datang masih jauh lagi, berbagai-bagai perkembangan yang boleh berlaku antara sekarang hingga ke tarikh itu, jadi adalah lebih bijak untuk Pas tidak memberikan komitmen kepada mana-mana pihak sehingga suasana politik jadi lebih jelas,”katanya.

Kamarul berkata, tambahan pula, perkembangan di dalam Umno sendiri menunjukkan terdapat keadaan kurang menentu dan perpecahan dalam tampuk kepimpinan parti, jadi adalah tidak munasabah bagi Umno untuk membuat apa-apa jalinan politik sebelum masalah dalamannya selesai.

“Selain itu, apa-apa jalinan kerjasama politik pilihan raya antara Pas dan parti lain juga perlu diputuskan kesesuaiannya mengikut hukum syarak oleh Majlis Syura Ulama’ Pas, dan jika dikehendaki oleh Muktamar Pas. Malah ia mengambil masa.

 “Oleh itu, saya tidak melihat betapa kerjasama politik pilihan raya antara Pas dan Perkasa atau antara Pas dan Umno akan terhasil dalam waktu terdekat ini. Adalah lebih bijaksana Pas mengambil masa untuk membuat pertimbangan dan terus membuka pilihan kerjasamanya dengan mana-mana pihak sekalipun, supaya apa-apa keputusan yang diambil akan benar-benar memberi manfaat kepadanya,”katanya

3 orang berkata:

Anonymous said...

Memandai2 aje kau ni karamu.
Presiden kita dah setuju kerjasama perkasa, kau pulak memandai2 tak nak pulak.
Mana perginya wala' kau pd pemimpin kita ni?
Kau nak kena baiah cerai bini talak 3 yek?

Anonymous said...

Kalau pakarmu kena batal baiah dia dan tercerai talak 3 isteri dia ,kau nak amik jadi isteri muda kau ke.weiiiik.Biarkan pakarmu tak wala' dengan Hadi ,baiarakn semoga Hadi tambah GUMBIRA.Dasar bloger taksob Hadi.

zulkifli said...

apa salahnya...kan kan...perkasa rasanya lebih baik dari pasma dan pan....dok tabor berita tak betul hari hari....tapi syukur orang ramai makin ramai nak jadi ahli pas...setiap bulan ribu ribu...wooo...

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.