Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

APA SALAHNYA WALAK MEREKA ? SEKALIPUN WALAK MUALAF IA TETAP WALAK, MAHFUZ KENA BELAJAR AGAMA LAGI

Wala’ membuta tuli hancurkan masa depan negara
Mahfuz Omar
Mahfuz Omar

SHAH ALAM – Kesetiaan sepatutnya dilahirkan daripada orang yang berfikir dan taat dalam keadaan faham serta jelas dan bukannya secara membuta tuli, kata Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar.

Menurutnya, wala’(kesetiaan) yang membuta tuli hanya akan menghancurkan masa depan negara. “Ada pemimpin yang sedang mengalami krisis wala'.

“Sesuatu yang pelik bila pemimpin dan kepimpinan meminta disetia dan ditaati oleh semua berbanding  ulamak dan pemimpin dahulu dengan amal perbuatan,percakapan,kejujuran dan keikhlasan diri yang membuatkan mereka diberikan kesetiaan (wala') oleh orang bawahan atau rakyat keseluruhan,” katanya.

Jelasnya, wala’ tidak boleh melahirkan orang yang hanya mengikut telunjuk, sebaliknya wala’ semestinya melahirkan orang yang berfikir dan taat dalam keadaan faham dan jelas.

“Wala' sebagai istilah agama disalah guna, wala' cuba digunakan untuk diberikan kesetiaan dan kepatuhan membuta tuli.

"Ketaatan dan kepatuhan itu hanyalah kepada perkara-perkara kebaikan dan kebajikan yang tidak melanggar syarak dan bukannya ketaatan yang membuta tuli tanpa pengetahuan dan usul periksa,” ujarnya lagi.

7 orang berkata:

Anonymous said...

wala x salah..bahkan wala org bodoh tu lebih berkat dr wala org takbur..so wala memang x salah..yg salah ialah jual agama..org yg jual agama ni maksud wala tu pun dia akan ubah ikut nafsu politik dia..agama pun dia jual ini pulak maksud kepada istilah hehe..

Anonymous said...

walaunta2 tolol punya taksub seakan2 mensyirikkan Allah. Mcm Pas tu agama. Hadi mcm dia nabi. ruu355 tu mcm terkandung dlm rukun Islam dan iman. sesuka hati nak mengkafir org mukmin lain semata2 keuntungan politik bodoh yg jumud.

Anonymous said...

yg jadi serba salah bila ada manusia jual agama ni sape nak tau?sedara sesama muslim la..dia tau ini mainan politik je sebab pas sendiri pun tolak ruu juga,sedara2 sesama pun tau juga kalo pas kata pkr buta sesat sebab kawan ngan dap pun hanya mainan politik je,sebab pas pernah sayang dap lebih dari sayang bini dia dlu,pkr pun x wat camtu hehe..sedara sesama muslim juga tau bukan umno yg niat nak mainkan pas sgt skrg ni,tapi pas yg sedang mainkan umno skrg,insyaAllah kalo dap pujuk rayu pas,pas tinggal umno gitu je sebab pas sayang kat dap..ruu ni pun nak wat dap cemburu je hehehehehe..ni la org cakap berpolitik sampai terbabas,tengok pas la kalo nak paham terbabas tu apa.. sedara sesama muslim ni jadi serba x kena melayan irg jual agama ni, kalo ada yg x sokong ruu sebab dia paham ini hanya nainan je pun dia risau juga budak2 beringus akan salah paham kat org tua,kata org tua lawan agama bila tolak ruu..jadi yg kesiannye sedara sesama muslim,terpaksa la beralah diam2 kan diri supaya keadaan x jadi bertambah serabut..

Anonymous said...

org jual agama ni memang menyusahkan masyarakat..jgn kata pas,tengok puak2 wahabi sama la hadir dia menyusahkan masyarakat..nakkan nama jadi tersohor,nak berkuasa..modal dia agama..abis pecah belah masyarakat..kalo bab bercakap dah mcm air lancar dia hehe..tapi hasil dia pecah belah

Anonymous said...

Walak kepala butoh la kat pencilok balak.

Walak puki la kat kaki kebas duit cikgu skolah agama.

Walak bapakkkk ko

Anonymous said...

WALAK KEPADA TN GURU LEBAI DOL HANYA SETARAF DIPANGGIL WALAON. KALAU LEBIH 3 ORANG KITA PANGGIL WALAUNTA. KALAU LEBIH 10 ORANG DIKENALI SEBAGAI WALAUNTAS.


WALAK TAKFIRI KEPLA BUTOOO

Anonymous said...

Soal wala utk mereka yg setia kpd perjuangan Islam. Yg berjuang utk kuasa dan jawatan tiada wala bgi mereka melainkan nafsu yg dipandu syaitan.

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.