Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Ate ? kata umno membela melayu, apasal jadi melukut ???

'Melayu hidup bagai melukut ditepi gantang'
Perhimpunan Agung Umno 2016

KUALA LUMPUR - Umno Pulau Pinang mendakwa, orang Melayu di negeri itu hidup ibarat melukut di tepi gantang semenjak negeri itu diperintah DAP.

Ketua Pemuda Umno Pulau Pinang, Rafizal Abdul Rahim berkata, ini kerana sejak awal 2014, ratusan gerai milik peniaga Bumiputera telah dirobohkan dan ada pengusaha gerai hilang mata pencarian apabila tempat mereka mencari rezeki dirobohkan pihak berkuasa tempatan.

"Jangan dilupakan, 49 keluarga yang melibatkan 300 penduduk Kampung Mutiara di Batu Ferringhi dipaksa keluar dari rumah mereka kerana tanah yang mereka duduki kini akan diberi laluan untuk pembangunan.

"Senario sekarang ialah, bukan sahaja rumah yang pernah didiami mahal, rumah mampu milik yang akan dibina tidak mampu dimiliki oleh majoriti malah rumah kos rendah yang dibina adalah terhad berbanding rumah  mewah.

"Sebab itulah rumah mampu milik di negeri Pulau Pinang dipangil sebagai rumah mampu tengok," katanya yang dipetik dari teks ucapan sempena Perhimpunan Agung Umno 2016 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

14 orang berkata:

Anonymous said...

Yg dihalAu keluar 49 keluarga je pun.... tak kan rumah Kos rendah kejaan Penang buat 650 buah tak cukup???? Membongak je lebih.

Ni kes melayu duduk stinggan berpuluh2 tahun freeeeee. Bila suruh pindah mintak duit lebih kat tuan tanah. Kat kl pun byk jenis org mcm ni. Bila dbkl nak majukan, lebih buat demo.

Mcm tanah mak bapak dia plak

Anonymous said...

Pak Karam esok jgn lupa hadir perhimpunan solidariti myanmar tau. Lobai hadi hadir, najib pun hadir, jgn lupa pakaian sedondon. Sambil2 tu peluk peluk laa ahli umno sambil2 minta ampun sebab amanat lobai hadi dulu tuu.

Anonymous said...

Umno memang bela melayu. Buktinya hadi jadi penasihat. Umno tak ambik guan eng. Itu bela melayu la tu. Hadi kan melayu.

Anonymous said...

Derang mintak banglo.
Memang la harga juta2.

Mana ada banglo rega 40K dol...
Kat kelantan pom x ada la

Anonymous said...

Utk org Myanmar yg ditindas boleh buat berhimpunan. Utk org asli gua musang dia hadiahkan teh tarikkkkkkk.

Pandai betul lobai dol pakai topeng politik utk jual agama

Anonymous said...

Ketua pemuda tak makan dedakk
Dia TELAN dedak

Anonymous said...

Org asli x makan dedak.
Sbb tu lebai pijak kepala

Anonymous said...

Umno sangat kuat kerana mendapat sokongan pas.

Pas makin lemah kerana kena kencing.

cass said...

sakit hati bila wanita perwakilan perak menyarankan supaya kita belajar cakap mandarin..untuk mudah kita berurusan dengan kaum cina memandangkan kita bakal berurus niaga dengan cina...
satu ucapan yang mencincang lumat...memijak ranap...bahasa dan bangsa melayu...betapa dangkalnya pemikiran perwakilan perak ini....tidakkah dia tahu...kaum cina teramai yang tidak fasih dan langsung tidak boleh berbahasa melayu adalah dari negeri perak....terutamanya kawasan ipoh....berapa ramai kaum cina di Malaysia yang pandai baca melayu...berapa ramai yang hafal rukun negara...berapa ramai yang tahu menyanyi lagu negara ku...dan berapa ramai yang dapat mengatur nama penuh susunan perdana menteri dan timbalan dari dulu sampai sekarang...berapa ramai yang tahu tentang sejarah negara....
mudah benar perwakilan wanita perak mengiklankan kepada kita supaya belajar bercakap bahasa mandarin...tidak malukah untuk seorang melayu berucap sedemikian...hilang sudahkah kekuatan dan martabat bahasa melayu...tidakkah dia sedar pada hari ini bahasa melayu berada dikedudukan nombor tiga dibelakang bahasa inggeris dan mandarin dalam apa juga iklan dan pemberitahuan...terlepas pandang kah dia bila hari ini PBT sudah tidak ambil peduli lagi tentang bahasa melayu dalam iklan...lihat sahaja setiap iklan dimana mana...signboard atau billboard...atau kedai kedai...setengahnya langsung tidak ada sepatahpun tulisan keterangan dalam bahasa melayu...sampai dalam kapalterbabg airasia yang kita bangga sangat tu....dimana kedudukan bahasa melayu dalam notis kecemasan dipoket tempat duduk....pengumuman mesin suara juga dalam bahasa mandarin...seolah olah penumpang airasia hanya orang cina...betapa keutamaan bahasa mandarin ini diberi perhatian...sedangkan airasia adalah dari malaysia...
tidak cukup kah kita bagi muka dengan kaum ini dinegara kita...tidak cukup lagi kah kita biar mereka ambil lebeh dari sebahagian kekayaan negara kita...tidak cukup kah kita menjaga keamanan dan keselamatan nyawa mereka...tidak cukup kah kita berbilion bilion ringgit kita berbelanja setiap tahun membaiki kerosakan yang mereka buat terhadap negara kita...kerosakkan terhadap harta benda dan nyawa....pernahkah perwakilan perak ini terfikir hampir 100 buah pusat serenti diseluruh negara kita ujud kerana siapa....siapa dalang diatas segala kerosakkan ini semua....kaum yang sanggup buat apa saja demi duit....lihat sahaja....dalam pasukkan keselamatan....ada kita lihat kaum ini...mengambil peranan...bertungkus lumus untuk keamanan...muka kaum mana yang yang memenuhi kem dan balai anggota keselamatan....majoriti bangsa kita yang menjaga semua kaum dinegara kita....kerana mereka ini semua hidup dinegara kita....sudah lah selama ini kita jadi hamba mereka...kita tengok saja segala kekayaan negara kita dikaut mereka...kita akur kehendak mereka bila kita cuba bentangkan RUU ....ketua mereka dari dua kaum pendatang ini ugut akan letak jawatan...kita tersentak malah mencari jalan penyelesaian...sedangkan kita tak perlu dengar dan layan ugutan mereka...
sekarang perwakilan wanita perak dengan bangga dan sukarelanya membuat kempen supaya kita belajar bahasa mandarin agar mudah kita berinteraksi dengan lebeh internasional lagi....dan akhirnya bahasa melayu akan berada dimana? terapung dimana akan diletak dimana? sedangkan bahasa dan ayat alquran bahasa ALLAH pun mereka dialas kaki...inikan pulak bahasa melayu....

Anonymous said...

Belajar bahasa kaum lain tak salah. Ia satu tambah nilai tapi bahasa rasmi bm mesti ditingkatkan.

Anonymous said...

Melayu lemah sbb byk yg pemalas. Byk sgt bergantung pd dedak. Sikap suka berdengki. Mudah putus asa. Suka bersenang2. Tiada merancang masa depan. Bangga dgn keturunan tapi tiada kawasan. Suka cakap byk tapi nak kerja senang. Keras kepala dan suka salahkan org lain. Susah untuk berubah kpd sesuatu yg baru. Suka dikencing dan mengencing.

Contoh paling hampir ialah pengecut parti ........ yg terlalu berharap pd dedak pemberian pemerintah.

Org melayu yg boleh melepasi hlangan ini telah ramai berjaya. Antaranya syed mokhtar albukhari dan ramai lagi.

Anonymous said...

Bila kita hidup susah, cara paling senang untuk bertindak ialah menyalahkan bangsa lain....

Untuk melayu yg lemah, itu sahajalah yg mampu anda buat!!!

Anonymous said...

Kalau cina ramai jadi doktor, kita bersabarlah utk jadi doktor.

Jika cina ada kedai, kita bersabarlah dr bawah utk berniaga.

Jika cina ada syarikat, kita berusahalah untuk berniaga dan membina sykt dari bawah dulu.

Jika cina kaya, kita berusahalah spt mereka utk jadi kaya.

Cina kaya Tampa dedak. Dedak meletakkan melayu dlm jangka masa panjang.

Jgn salahkan cina kalu kita miskin sbb cina yg pemalas juga ramai yg miskin.

Jgn bila dah miskin kita malas berusaha tapi sibuk mengadu domba menyalahkan org cina. Kalau usaha kita tak setanding org cina, jgn harap nak kaya spt org cina. Cina kaya kerana mereka berusaha dan tidak menyalahkan kaum yahudi yg kaya.

Melayu.....anda tidak akan mampu ke mana2 kalau hanya tahu merintih mendayu2 tapi banyak masih beralas kepala.

Anonymous said...

Kita melayu miskin sbb simpan tidak, ada sikit pun kita jual. Kita miskin sbb kita simpan tidak, yg ada kita keluarkan.

Kita melayu miskin sbb bila tak ada duit kita malas usaha pelbagai cara. Kita hanya guna cara mudah, tebang balak, tebang balak dan tebang balak.

Bila balak dah habis, bila kita dah miskin kita melayu akan salahkan cina.......

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.