Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

RAKYAT MALAYSIA RALYAT MEMBUJUR LALU MELINTANG PATAH


Ramai tak mengerti kesan rasuah
Ketua Penerangan Pas Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man
Ketua Penerangan Pas Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man

SHAH ALAM - Apabila rasuah dianggap rezeki, ramai yang tidak menolak rasuah, sebaliknya mengamal dan menghalalkan amalan tersebut dalam kehidupan seharian.

Timbalan Presiden Pas, Datuk‎ Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, amalan rasuah tindakan memakan harta orang lain dengan cara batil dan sehingga kini ramai masih tak mengerti kesannya terhadap masyarakat dan sistem pengurusan negara.

"Penerima rasuah merasakan rezeki mereka bertambah sehingga mereka boleh hidup mewah di luar kemampuan mereka.

"Pemberi rasuah pula selalu mendapat manfaat daripada cara yang batil walaupun mereka tidak layak dan merompak hak mereka yang layak," katanya menerusi kenyataan, hari ini.

Mengulas lanjut, katanya, rasuah bukan sahaja menaikkan kos sara hidup, akan tetapi ia juga mengganggu dan membantu pentadbiran sesebuah kerajaan.

Selain itu, tambah Tuan Ibrahim, dunia perniagaan akan menjadi tidak menentu dan menjurus ke arah kerugian.

"Pelabur hilang minat melabur di negara, dan ini mengurangkan peluang pekerjaan dan pembangunan ekonomi.

"Akhirnya, rakyat yang akan susah kerana sebahagian kos sara hidup mereka telah ditelan oleh rasuah. Rasuah menjadi punca utama rosaknya rakyat Malaysia sebagai satu bangsa yang bermaruah dan tercemarnya imej Islam. Rasuahlah yang membawa negara ke tahap hari ini," tegasnya‎.

‎Menurutnya lagi, pengertian rasuah sebenarnya amat luas dan bukan hanya tertumpu kepada masalah kewangan,  malah termasuk penyalahgunaan kuasa yang diamanahkan.

"Yang menyayatkan hati adalah meskipun mengetahui rasuah satu perbuatan jenayah, namun rakyat dan kerajaan membiarkan virus ini menular dan menjadi darah daging masyarakat.

"Ramai yang hanya mulutnya menolak rasuah, namun apabila berdepan dengan rasuah, ia pula dianggap rezeki. Jelas, mereka yang dipandu hawa nafsu, sifat tamak haloba, sikap mahu hidup mewah, memburu kekayaan dengan cepat dan tidak bersyukur sehingga melibatkan diri dalam rasuah gagal membuat penilaian dengan waras tentang isu-isu rasuah," katanya lagi.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.